Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
Als u uw elektrische auto thuis oplaadt, dan kan de werkgever de kosten voor dit laden thuis vergoeden. U dient als gebruiker van de zakelijke auto dan wel het verbruik in kWh en het geldende tarief middels een specificatie te overleggen aan de werkgever.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Openbare laadtarieven liggen tussen de € 0,30 en € 0,40 per kWh en snelladen kost ongeveer € 0,60 tot € 0,80 per kWh. Dit was altijd aanzienlijk duurder dan de gemiddelde thuislaadtarieven.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Het opladen is helmaal gratis. De oplaadpunten herken je op de plaats gemarkeerd met "Plug & Charge" op elke IKEA parking. Iedereen kan er zijn elektrische auto of fiets opladen. Steek je kabel gewoon in het oplaadpunt en het opladen begint automatisch.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Kosten elektrisch laden in 2023
Afhankelijk van je laadpas betaal je bij een publieke laadpaal over het algemeen tussen de €0,30 en de €0,60 per kWh. Gemiddeld kan je uit gaan van €0,50 per kWh. Vergeet niet dat je bij publiek laden ook nog jouw abonnementskosten van je laadpas moet betalen.
Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Gemiddelde prijs
Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden, dan kost dat hiermee zo'n € 1056 per jaar (€ 0,07 per km).
Thuis laden vaak goedkoopste
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Bankkaart (krediet of debet)
Je kan je kredietkaart ter plekke bij de laadpaal gebruiken via de QR-code of de identificatie op de paal. Je moet je dus aanmelden bij de laadpaal met een geconnecteerde smartphone en de instructies opvolgen. Dat kan omslachtig en vervelend zijn, vooral wanneer het regent of donker is.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Heeft u een bedrijfspand met meer dan 20 parkeerplaatsen? U moet vanaf 2025 minimaal 1 laadpaal hebben.
Naast het trekken van kabels en het aansluiten van het laadstation, moeten er aanpassingen worden gemaakt in de meterkast. Hiervoor zijn verschillende certificeringen nodig. Je kunt een oplaadpunt daarom het beste laten installeren door een gecertificeerd installateur.