Vervolgens vragen ze hem: "Wie is jouw Heer?" Hij zal zeggen: "Mijn Heer is Allah." Dan vragen ze hem: "Wat is jouw religie?" Hij zal zeggen: "Mijn religie is de Islam." Dan vragen ze hem: "Wie is deze man die naar jullie gezonden werd?" Hij zal zeggen: "Hij is de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met ...
De twee engelen zullen vragen: 'Wie is jouw Heer?' , 'Wie is jouw profeet?' en 'Wat is jouw godsdienst?' Indien de vragen juist beantwoord worden, zal de tijd tot de Dag des oordeels aangenaam zijn.
Vrede zij met jullie, bewoners van deze verblijfplaats, uit de gelovigen en de moslims. Met Allah's wil zullen wij jullie tegenmoetkomen. (Moge Allah genade hebben met de eersten van ons en de laatsten). Ik vraag Allah om ons en jullie welzijn te schenken.
Door de Drie Fundamentele Principes te bestuderen, ernaar te handelen en te onderwijzen, en geduldig te zijn met dit alles, zal een persoon in staat zijn om met succes de drie vragen in het graf te beantwoorden - met de toestemming van Allah.
' 'Inna Lillahi wa inna ilayhi raji'un. ' 'Wij behoren tot Allah en tot Hem zullen we terug keren. ' 'Ienna liellaahie maa agada, wa lahoe maa a'ataa wa koelloe shay'in 'iendahoe bie adjalin moesammaa faltasbir wal-tah'tasieb.
Tijdens de slaap maken de ziel en de geest zich los van het lichaam. De ziel vormt de drager van ons innerlijk leven en zijn bewustzijnsmogelijkheden. De ziel is de verbinding tussen geest en lichaam. Middels de ziel kan de geestelijke kern zich uitdrukken en zich laten zien in deze wereld en in dit leven.
Na de begrafenis wassen alle moslims hun handen. Moslims kennen een condoleanceperiode van drie dagen en een rouwperiode van veertig dagen. Om de nabestaanden te ontlasten, zorgen de familie en buren de eerste drie dagen voor hun eten. De weduwe rouwt overigens wel wat langer, namelijk vier maanden en tien dagen.
Grafrecht algemeen graf
De tijd dat iemand in een algemeen graf ligt, is vaak 10 jaar. Dat is gelijk aan de minimale periode van grafrust. Langer, bijvoorbeeld 15 of 20 jaar, is soms ook mogelijk, maar dat is afhankelijk van de begraafplaats.
Naast het monument zelf, voegen mensen vaak ook bepaalde accessoires -of grafdecoratie- toe. In de meeste gevallen vind je bijvoorbeeld een foto, een windlichtje of grafvaasje bij het graf. Ook kun je er voor kiezen om er gedenktekens te plaatsen.
Bij een particulier graf geldt een bepaalde tijd van minstens 10 jaar, die telkens met 10 jaar kan worden verlengd, echter kan de begraafplaats zelf bepalen voor welke periode zij verlengen. De wettelijk minimale verlenging is 5 jaar; de maximale is 20 jaar.
We antwoorden meestal met "Alhamdulillah" ("Geprezen zij God") gevolgd door "Subhanallah wa bihamdihi" ("Glorie zij God"). Maar als we onze condoleances aanbieden in het Arabisch: "Allah y rahma", reageren we met "Amin" .
Jazaka' Allah Khairun vertaald uit het Arabisch is een islamitische uitdrukking van dank en dankbaarheid en betekent "Moge Allah u belonen met goedheid".
Hoewel een gelovige in hart en nieren inderdaad “Inshallah” gebruikt om te zeggen “ja, met de wil van God,” wordt de uitdrukking ook veelvuldig gebruikt als synoniem voor “misschien,” “we zien nog wel,” “hopelijk” of “nooit van m'n leven,” aan de goede verstaander de keuze.
Nikaah en verloving, hand vragen Islam
De man kan persoonlijk een aanzoek aan het meisje zelf doen of via de ouders kenbaar maken dat hij wil trouwen. De vrouw moet vervolgens het accepteren. Dit kan ze ook via haar ouders kenbaar maken.
Het kan liggen aan het soort zand of klei, grootte en gewicht van de overledene, of iemand in de zomer of winter wordt begraven, boven of onder in het graf, de zuurgraad van de grond, de vochtigheid van de grond, de hoogte van het grondwater, de kleding van de overledene en andere factoren.
Een God die er bijvoorbeeld uitziet als een oude vaderlijke man met een grote witte baard die zich gevestigd heeft op een wolk in de lucht en daar vandaan neerkijkt op zijn schepping. De visie van God in de Islam is niet identiek aan het beeld wat vele niet-moslims hebben van God.
(Vrede zij met jullie, bewoners van deze verblijfplaats, uit de gelovigen. Tot jullie is het woord gekomen wat voor jullie bevestigd is (de dood), zonder vertraging. Met Allah's wil zullen wij jullie tegemoetkomen. O Allah, vergeef de doden van de begraafplaats Baqie' al-"Arqad").
Voor zover ik heb kunnen constateren, werd deze vraag nog niet eerder gesteld. In artikel 5 lid 3 van het Besluit op de Lijkbezorging is opgenomen dat in een graf maximaal drie lijken boven elkaar mogen worden begraven. Lid 5 van hetzelfde artikel maakt een uitzondering voor bestaande graven.
Het hangt van de grondsoort af, maar ook van omstandigheden zoals het begraven in het graf of in graven om het graf heen. Wanneer graven door nabestaanden zijn dicht gegooid en niet door grafdelvers, zakken ze vaak ook eerder in omdat de aarde dan vaak niet goed wordt aangestampt.
Nadat alle spullen van het graf zijn verwijderd, wordt het graf zelf leeggemaakt. Verschillende begraafplaatsen hebben hiervoor verschillende manieren: Op oudere begraafplaatsen wordt de inhoud van het graf vaak opnieuw ingegraven, maar dan wat dieper. Op een laag nieuwe aarde wordt daarna de nieuwe kist geplaatst.
Wanneer een graf wordt geruimd, kan het stoffelijk overschot een laag dieper in het graf worden herbegraven. Dit noemen wij 'schudden'. Ook kan het stoffelijk overschot op een andere plek op de begraafplaats worden herbegraven of alsnog worden gecremeerd.
Volgens de Wet op de lijkbezorging (Wlb) is het ruimen van een graf na 10 jaar geen grafschennis. De wet stelt een termijn van 10 jaar - de bekende termijn van grafrust - juist omdat dan de kist niet meer intact is en de stoffelijke resten zozeer vergaan zijn, dat alleen nog delen van het skelet overgebleven zijn.
Ziektes worden meestal niet gezien als een straf van God, maar als een beproeving, zoals het hele leven als een beproeving wordt gezien. Voor moslims is het een plicht om voor zieken en zwakkeren te zorgen als ze daar toe in staat zijn. Bloedtransfusies zijn toegestaan in de islam.
De Islam ziet lijden ook als loutering. Voor de moslim brengt het lijden al een stukje vergeving voor de fouten die hij gemaakt heeft in zijn leven. De atheïst kan het lijden zien als een aansporing zich alsnog te bekeren. Lijden heeft dan de bedoeling om een nog grotere straf in het hiernamaals te ontwijken.
Na de veertigste dag
Het is alleen de beëindiging van de officiële rouwperiode, er wordt verondersteld dat de ziel nu verder gaat en niet langer onder de levenden is. Het rouwproces voor de nabestaanden is niet voorbij maar meer gericht op een leven zonder de overledene.