In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur.
Deze snelheidsmaatregel brengt volgens Van Wee vooral veel voordelen met zich mee. Om te beginnen het doel: minder luchtverontreinigende emissies zoals stikstofoxiden. Ook de uitstof van broeikasgas CO2 gaat omlaag. Dat komt omdat auto's met 100 km/u rond de 25 procent zuiniger rijden dan met 130.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) 's nachts
In de avond en nacht, tussen 19.00 en 06.00 uur, geldt een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/h. Hoe hard er gereden mag worden, wordt aangegeven met borden langs de weg. Sinds maart 2020 geldt de nieuwe maximumsnelheid van 100 km/h.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Maximumsnelheidsborden langs de snelweg. Links: 100 km/h, 06.00 tot 19.00 uur. Midden en rechts: 120 km/h en 130 km/h, 19.00 tot 06.00 uur.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
Op diverse autosnelwegen mag je 's avonds en 's nachts maar 120 km/h rijden. Dit wordt aangegeven met het maximumsnelheidsbord 120 km/h met het onderbord 19-6 h. Op autosnelwegen waar je ook 's avonds en 's nachts niet harder dan 100 of 80 km/h mag rijden, wordt dat met borden aangegeven.
Gatso laat weten dat over het algemeen de meeste flitsers tot minimaal 250 km/u werken, maar sommige tot wel 350 km/u. Rij je sneller dan de gecertificeerde snelheid, dan kun je in theorie aan een verkeersboete ontsnappen.
Meetcorrectie
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Je kan in de praktijk dus gerust 128 km/u rijden zonder dat er een geregistreerde overtreding bij komt kijken. We spreken voor alle duidelijkheid over de reële snelheid, die kan verschillen van wat je op je tellers ziet.
Als je overal 130 kilometer per uur zou mogen rijden, doe je daar zo'n 25 minuten over. Is dat overal 100 kilometer per uur, dan wordt het 33 minuten."
Deze informatie verstrekte het Openbaar Ministerie aan het AD. Dit geldt alleen bij wegen waar de maximumsnelheid verandert om 19:00 uur. Op snelwegen waar 24 uur per dag een max van 100 geldt, blijven de trajectcontroles aan.
Aangezien Duitsland bekend staat om de Autobahn, is het misschien geen verrassing dat Duitsland wordt genoemd als 's werelds snelste land voor automobilisten. En natuurlijk helpt de afwezigheid van een snelheidslimiet om de Numbeo-score op te drijven.
Conclusie over de voordelen van te hard rijden
Het is duidelijk dat over korte afstanden te snel rijden niet zoveel tijdwinst zal opleveren. Over een gemiddelde woon-werk-afstand van 25 kilometer hooguit tot 5 minuten bij een verschil van 30 km/uur sneller en tot 10 minuten bij een hoger verschil.
De hoogleraar Milieu en Duurzaamheid aan de Universiteit Leiden berekende dat de stiktstofuitstoot door een snelheidsverlaging van 130 naar 100 kilometer per uur afneemt met 4 procent.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
10 km/h: € 77. 15 km/h: € 148. 20 km/h: € 209. 25 km/h: € 280.
De snelheidscamera
Een vaste flitspaal of een mobiele flitser werkt met het zogenaamde dopplereffect. De flitspaal stuurt geluidsgolven op je voertuig af, die voor ons niet hoorbaar zijn, en meet hoe lang het duurt voordat deze geluidsgolven teruggekaatst worden. Zo weet de computer hoe snel je rijdt.
Ook traag rijden brengt de verkeersveiligheid in het gedrang en dus volgt er een boete van €55. Enkel op de autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Jaarlijks worden er zo'n 650 boetes uitgeschreven voor te traag rijden. Een verkeersboete voor te traag rijden kost je €55.
In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie. Deze moderne flitspalen gebruiken infrarood om foto's te maken. Het menselijk oog kan infrarood niet waarnemen. Het kan dus zijn dat je geflitst bent in het donker zonder dat je iets gezien hebt.
Rijd je door het oranje licht, maar niet te snel dan word je niet geflitst of beboet. Rijd je daarentegen door het oranje terwijl je het gaspedaal dieper indrukt dan wettelijk toegelaten, dan word je geflitst en beboet voor beide verkeersovertredingen.
125 cc: laveren door de file
Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag. Meer informatie over snelheid vindt u op onze website.
Volgens de Nederlandse verkeerswet is de snelheid voor vrachtauto's en autobussen altijd 80 km/u in Nederland. Er is geen uitzondering voor vrachtwagens die zonder aanhanger rijden. Kort gezegd is het antwoord dus: nee, ook zonder aanhanger moeten vrachtwagens 80 km/u rijden.