Het buiten stallen van een elektrische fiets kan leiden tot waterschade, vooral bij langdurige blootstelling aan regen en vocht. Deze blootstelling kan niet alleen leiden tot roest op het frame en andere onderdelen van de fiets, maar ook schade veroorzaken aan de elektrische componenten en de accu van de fiets.
Bij normale droge weersomstandigheden is het prima om de e-bike buiten te laten staan. Wij raden het echter aan om bij het opbergen altijd de verwijderbare accu los te koppelen van de fiets. Bij regen, ijs, sneeuw, storm of extreme temperaturen kun je je elektrische fiets het beste onder een afdak of binnen stallen.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht.
Een fiets die permanent buiten staat, heeft een aanzienlijke kortere levensduur. Zeker e-bikes en elektrische bakfietsen hebben te lijden als ze alsmaar aan de wisselende weersomstandigheden worden blootgesteld – mede omdat veel onderdelen, waaronder de accu, slechts spatwaterdicht zijn.
In dit artikel vertellen we je wat voor water je fiets wel en niet tegen kan. Een elektrische fiets is altijd spatwater dicht. Een fiets is eigenlijk nooit echt waterdicht. Je kunt er dus niet mee gaan zwemmen en hem in de gracht laten vallen zou ook niet bevordelijk moeten zijn voor je fiets.
Mensen denken: de accu is bedoeld voor op de fiets en de fiets kan tegen regen – dus de accu ook. Maar een accu is niet waterdicht. Er zitten kiertjes en openingen in, bijvoorbeeld op de plek van de laadplug en de ontlaadconnector. Daar kan water door naar binnen – en water en elektronica, die gaan niet goed samen.
Ook een te grote hitte in de accu kan de oorzaak zijn dat accu's gaan branden of ontploffen. Als de druk van de hitte wordt opgebouwd, zal uiteindelijk de behuizing van de accu openscheuren en dan ontstaat er een ontploffing.
De accu. De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.
Hoelang je moet wachten voordat je weer op pad kunt met je elektrische fiets, hangt grotendeels af van het soort accu op je e-bike. De ene accu is in zes uur weer volledig opgeladen, de ander doet er net iets langer over.
De batterij is een soort kamerplant die niet van lage temperaturen houdt. Onze elektrische fiets houdt niet van de vrieskou. De batterij ondersteunt minder lang tijdens het trappen en brengt ons zelfs 10 tot 30 procent minder ver. De batterij is een soort kamerplant, die niet van extreme kou of van extreme warmte houdt ...
Het resetten van de accu, schoonmaken of vervangen van de spaakmagneet/sensor, het reinigen van contactpunten of het in- en uitschakelen van de elektrische fiets doet het 'm vaak al. Kom je er zelf niet uit, dan kan de dealer of een fietsenmaker je display uitlezen en constateren wat er mankeert.
Kort gezegd, ja. Hoewel fietsen niet van suiker zijn en bestand zijn tegen water, zijn veel onderdelen gemaakt van staal, wat gaat roesten als het voor een langere periode blootgesteld wordt aan regen.
Gaat u er met de e-bike op uit tijdens warm zomerweer? De ANWB adviseert om uw elektrische fiets dan niet in de volle zon achter te laten. De accu van uw fiets is daar namelijk niet op berekend.
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
Bij veel fietsen kan de accu zelfs van de fiets gehaald worden, zodat je niet de gehele fiets aan het stopcontact hoeft aan te sluiten. Wat gebeurt er wanneer de accu leeg is? Ook zonder accu kun je de elektrische fiets gewoon gebruiken, de trapondersteuning werkt dan echter niet meer.
Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau, door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud.
Vervangen van de fietsaccu
De prijs van een nieuwe accu varieert van €300 tot ruim €1200. Maar veel keus heb je niet: er past meestal maar 1 type accu op je e-bike. Fietswinkels hanteren vaak dezelfde prijs voor een type accu.
Er zijn een paar kenmerken waaraan je een kapotte of versleten accu kan herkennen. Dit is bijvoorbeeld het geval als je motor wel draait, maar je auto niet aanslaat. Ook kan je auto helemaal niet meer starten, waarbij ook de elektronica in je auto het niet meer doet. Een versleten auto accu laadt slecht of langzaam op.
Bij elektrische fietsen zit het net wat anders. Vrijwel alle onderdelen hiervan zullen bij goed gebruik de levensduur van tien jaar ook prima halen. Enige uitzondering hierop is de levensduur van de accu. Gemiddeld genomen is de levensduur van een fietsaccu zo'n vijf jaar.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Zolang je de accu niet helemaal onder water zet, dan is er niets aan de hand, anders krijg je kortsluiting tussen de twee polen. Verder is de accu behoorlijk waterdicht, het is dus niets om je zorgen over te maken.
8 kenmerken dat uw accu aan vervanging toe is
Prestaties zijn duidelijk sterk verminderd, anders dan dat u gewend was. Het (op)starten van het apparaat duurt langer dan gebruikelijk. Het opladen van de accu duurt langer dan normaal. De accu laadt helemaal niet meer op.