Wat moet je doen bij een overschrijding? Kom je in een situatie waarin je de rijtijd dreigt te overschrijden, dan moet je als bestuurder zorgen dat de overschrijding zo kort mogelijk is. Op de allereerste geschikte stopplaats moet je dan ook alsnog stoppen. Sta je eenmaal stil, dan moet je de overschrijding aantekenen.
Boetes voor het overschrijden van de rijtijden
Wanneer er meer dan 20 uren op 1 dag gereden wordt: €1.320 en een extra €110 per uur boven de 20 uren grens. Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rijuren: €110 tot €1.100. Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
De dagelijkse rust moet minimaal 11 uur achter elkaar zijn. Tussen twee voldoende wekelijkse rusttijden mag u drie maal de dagelijkse rusttijd verkorten tot 9 uur. Deze verkorting hoeft u niet op een ander moment in te halen. U mag de dagelijkse rust ook in twee delen nemen.
- geen gebruik maken van bestuurderskaart (€ 2200); - onjuist gebruik werkplaatskaart (€ 1100); - onjuist gebruik bedrijfskaart (€ 550).
U heeft geen Code 95 op uw rijbewijs nodig als een van de volgende punten voor u van toepassing is: U bestuurt een voertuig dat volgens het kentekenbewijs maximaal 45 km/uur mag rijden.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete. Omdat een pas persoonsgebonden is, is het gebruik van de pas van iemand anders eveneens niet toegestaan.
Dagelijkse rijtijd
Dagelijks mag je als chauffeur maximaal 9 uur rijden op een dag. Laden, lossen en pauzes worden hierbij niet meegerekend. Dit gaat puur om effectieve rij uren.
Pauze in rijtijden: 45 minuten na 4,5 uur rijden. Deze pauzeduur in rijtijden mag opgesplitst zijn in een onderbreking van tenminste 15 minuten en tenminste 30 minuten (dan wel verplicht in deze volgorde).
Regels arbeids- en rusttijden voor het taxivervoer
10 uur aaneengesloten per 24 uur. verkort: 8 uur aaneengesloten (maximaal 2x in iedere periode van 14x24 uur)
Volgens Google Maps is dat 11 uur en 26 minuten.
Neem regelmatig pauze
Het is verleidelijk om gewoon door te rijden naar de bestemming. Onderbreek toch regelmatig voor een pauze. Het standaard advies is om elke twee uur een kwartier te stoppen en iets anders te doen: bewegen, diep ademhalen, iets te eten of te drinken nemen.
Zo mag een chauffeur maximaal 9 uur per dag rijden. Deze limiet van 9 uur/dag mag twee maal per week overschreden worden met een uur. Concreet wil dat zeggen dat er 2 keer per week 10 rijuren op de teller mogen staan in plaats van 9 uur.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT) is verantwoordelijk voor de handhaving van de rij- en rusttijden. Ook hier kun je terecht met vragen of om een melding te doen.
geldig rijbewijs met geldige Code 95. bestuurderskaart en/of tachograafschijven van de lopende dag en van de 28 daaraan voorafgaande kalenderdagen. eventueel patronaal attest bij incidenteel grensoverschrijdend vervoer. bewijs van sociale verzekering.
Wettelijk recht op rust
De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk. Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur. De wekelijkse rust mag u ook over 14 dagen verspreiden.
Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op minimaal 30 minuten pauze. U mag de pauze splitsen in 2 keer een kwartier. Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u volgens de wet recht op 45 minuten pauze.
Het gemiddelde vrachtwagenchauffeur salaris in Nederland is € 28.800 per jaar of € 14,77 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 26.813 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 32.888 per jaar.
Om geluidsoverlast te voorkomen zijn de toegestane piekniveaus bij laden en lossen in de bewoonde omgeving als volgt vastgesteld: Tussen 7.00 en 19.00 uur: Geen beperking. Tussen 19.00 en 23.00 uur: Piekniveau 65 dB(A) Tussen 23.00 en 7.00 uur: Piekniveau 60 dB(A)
Een auto kan maar een beperkt gewicht dragen. Een standaard gezinswagen heeft een laadvermogen van ongeveer vijfhonderd kilo. Bij een break kan dat oplopen tot zeshonderd kilo en een grote monovolume tot zevenhonderd kilo. Het maximale laadvermogen hangt af van model tot model.
ILT controleert digitale tachograaf
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert de naleving van de rij- en rusttijden via ingevoerde gegevens op de digitale tachograafkaarten. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
Wie betaalt de kosten van de chauffeurskaart? In de CAO beroepsgoederenvervoer 2006 is afgesproken dat de werkgever 1 keer in de 5 jaar de kosten voor de chauffeurskaart betaald.