Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Een youngtimer is een auto van 15 jaar of ouder. Auto's ouder dan 40 jaar noemen we oldtimers, hoewel autoverzekeraars vaak een grens van 25 jaar hanteren. De youngtimers zijn moderner dan hun oudere broers.
Een youngtimer is een auto van tussen de 15 en 25 jaar.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen. Na 50 jaar vervalt bovendien ook de APK plicht.
Het rijden met een youngtimer is dus vaak voordeliger dan het rijden in een nieuwe auto. In ieder geval qua bijtelling. De dagwaarde neemt ieder jaar af, waardoor ook je bijtelling ieder jaar minder wordt. Daar tegenover staat dat je meer geld kwijt bent aan brandstof, onderhoud en reparaties.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Wat is de youngtimer regeling? In 2016 werd de youngtimer regeling geïntroduceerd. De regeling houdt in dat er een bijtelling van 35 procent op de dagwaarde geldt. Doordat de dagwaarde veel lager uitvalt dan de cataloguswaarde, wordt de youngtimer regeling door ondernemers geprijsd voor de gunstige bijtelling.
Voorwaarden vrijstelling mrb
uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf.
En de particulier dan, geniet die ook voordelen bij het rijden van een youngtimer? Jazeker. Zo is een youngtimer veel voordeliger in aanschaf en ook de jaarlijkse afschrijving is een stuk aantrekkelijker in vergelijk met een nieuwe auto.
Bij auto's die ouder zijn dan 15 jaar is de bijtelling 35% van de waarde in het economisch verkeer.
Het grote voordeel aan een youngtimer van de zaak is de zeer aantrekkelijke bijtellingsregeling: de youngtimer-regeling. Dit houdt in dat je 35 procent bijtelling mag berekenen over de dagwaarde van de auto. Heel anders dan bij een jongere auto, waarbij je bijtelling betaalt bij je inkomen over de nieuwwaarde.
De meeste auto's van 15 jaar of ouder hebben een dagwaarde van zo'n 5-8 % van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Een Mercedes S klasse van 15 jaar oud heeft bijvoorbeeld een cataloguswaarde van € 100.000. Na 15 jaar heeft deze auto een waarde van € 5.000.
Tot 31 december 2013 sprak men van een oldtimer wanneer de auto minimaal 25 jaar oud was. Sinds 1 januari 2014 is deze grens verhoogd naar 40 jaar of ouder. Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling. Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
Een goede tweedehands auto tot 5000 euro is bijvoorbeeld een Toyota Yaris, Suzuki Swift en de Mitsubishi Colt. Deze auto's rijden stabiel en veilig, zelfs met veel kilometers op de teller.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij.
Voor youngtimers geldt een speciale regeling, hiervoor is de bijtelling 35% van de dagwaarde (waarde economisch verkeer). De waarde wordt door de fiscus veelal bepaald via een koerslijst of taxatie. De waarde kan per jaar verschillen, aanpassing is toegestaan en soms verplicht (bijvoorbeeld bij restauratie).
Vanaf 1 januari 2023 moet een voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben om de titel van oldtimer en een "O"-kentekenplaat te krijgen. Nu is dat nog 25 jaar.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
Voor youngtimers, auto's ouder dan vijftien jaar, gelden ook in 2023 weer afwijkende bijtellingsregels. Het bijtellingspercentage voor youngtimers is vastgesteld op 35%, alleen geldt dit percentage niet voor de catalogusprijs, maar voor de dagwaarde van de auto.