Het figuur laat duidelijk zien dat jongeren vanaf 25 jaar beduidend vaker online kleding, schoenen en accessoires kopen dan ouderen. In de leeftijdsgroep van 25 tot 35 jaar kocht bijna 72 procent van de personen online kleding, schoenen of accessoires in de afgelopen drie maanden.
Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding. Vanaf 55 jaar verschuift de interesse naar het boeken van vakanties. Overigens worden vakanties ook steeds vaker online geboekt.
Van de Nederlanders van 75 jaar of ouder deed 34% online aankopen, ook dit aantal is niet gewijzigd vergeleken met 2021. De afname was vooral te zien onder de 65- tot 76-jarigen. In 2021 kochten 68% van deze mensen online producten of diensten terwijl dat in 2022 61% was. Interessante cijfers voor webshop-bezitters!
Nederlanders van 12 jaar of ouder kochten het vaakst kleding, sportkleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden (48 procent). 35 procent bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of cateraar.
Groot zijn de verschillen als het gaat om de winkelkeuze of branchekeuze, zoals je kunt lezen in figuur 5. Een grote meerderheid van vrouwen koopt het liefst in kledingzaken, schoenenzaken en warenhuizen. En vrouwen besteden ook het meest aan persoonlijke verzorging en aan 'plant en dier'.
Mannen kopen online vaak duurdere soorten producten of diensten dan vrouwen, zoals elektronica, software, hardware of financiële producten. De meerderheid van de online shoppers koopt net als in voorgaande jaren vooral kleding of schoenen, reizen, en kaarten voor evenementen online.
In de eerste helft van 2021 kocht 77 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder (ongeveer 11,7 miljoen mensen) iets online. Dit is 9 procent meer dan een jaar eerder en 21 procent meer dan in 2019.
E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen
De groei was het grootst bij 65‑plussers. In 2019 winkelde 63 procent van de 65- tot 75‑jarigen online, vier jaar eerder was dat nog 45 procent. Van de 75‑plussers deed 30 procent online aankopen, tegen 17 procent in 2015.
Alleen China, Bangladesh, India en Turkije zijn samen al goed voor 75% van de handel in textiel en kleding. Dat is niet altijd zo geweest. In de tweede helft van de 18de eeuw was de textiel- en kledingindustrie namelijk nog voor een groot deel vervaardigd in Europese landen.
46 nieuwe kledingstukken per jaar? Consumenten kopen gemiddeld 46 kledingstukken per jaar. In de gemiddelde Nederlandse kledingkast hangen tussen 150 en 200 stukken kleding. En daarnaast gooien we ook nog 40 kledingstukken per persoon weg elk jaar!
Het is niet iets dat iedereen zich kan veroorloven. Als jij dat wel kan, geeft het je een status. De gedachte heerst dat mensen die hun zaken goed voor elkaar lijken te hebben sneller worden gewaardeerd. Je wordt eerder leuk gevonden als je er goed uitziet, krijgt sneller aandacht als je mooie spullen hebt.”
Zij geven vooral commentaar op minder complexe producten, denk aan mode, beautyproducten etcetera. Hun invloed is relatief laag. De andere 80% zijn 'low sharers', die laag-frequent berichten delen. Zij geven vooral commentaar op complexe producten, denk aan auto's, mobiele telefoons, TV's, etc.
Consument in het recht
In het recht is een consument iemand die een overeenkomst sluit en daarbij niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. Consumenten hebben in de praktijk veelal niet de mogelijkheid om te onderhandelen over de inhoud van de gesloten overeenkomst.
Primaire consumenten
Dit zijn organismen die planten eten om te groeien en in leven te blijven. Primaire consumenten zijn herbivoren (dieren die uitsluitend planten eten, bijvoorbeeld konijnen en olifanten) en omnivoren (dieren die zowel planten als andere dieren eten, zoals mensen en varkens).
Naast de coronaberoepen die nu hot zijn, bieden ICT en techniek nog steeds structureel meer vacatures dan andere vakgebieden. Ook in de bouw, onderwijs, analyse & onderzoek en zorg is blijvend veel vraag naar personeel.
Een vrouw boven de 40 is direct
Met hints proberen ze alles duidelijk te maken, in de hoop dat hun partner hen wel zal begrijpen. Ze hopen het conflict uit de weg te gaan, maar maken op die manier net meer brokken. Volgens Obed zijn vrouwen van boven de 40 directer. En zo ook duidelijker.
Wat is het meest verkochte product ter wereld? Bovenaan de lijst van meest verkochte producten ter wereld staat speelgoed. De wereldwijde markt voor speelgoed is in de eerste helft van 2021 explosief gegroeid. De speelgoedmarkt heeft nu een waarde die geschat wordt op USD 110,97 miljard (ongeveer EUR 98 miljard).