De meeste volwassenen herinneren zich niets van de eerste jaren van hun leven. Volwassenen zeggen gemiddeld dat zij in hun eerste herinneringen zo'n 3,5 jaar oud zijn. Herinneringen van vóór de tweede verjaardag zijn zeer zeldzaam.
AMSTERDAM - De vroegste herinneringen van kinderen worden al voor het tweede levensjaar gevormd. Dat hebben Canadese wetenschappers vastgesteld. De meeste kinderen kunnen zich gebeurtenissen herinneren die plaatsvonden toen ze pas achttien maanden oud waren.
Het is niet zo dat baby's geen geheugen hebben. Ze herkennen de stem van hun moeder al tijdens de eerste levensdagen. Maar pas vanaf 3 à 4 jaar is ons brein voldoende ontwikkeld om een kennisgeheugen op te bouwen.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
De reden waarom we het moeilijk hebben om herinneringen uit onze vroege kindertijd op te roepen, is de hoge productie van neuronen in die eerste jaren. Dat stellen Canadese wetenschappers. Die vorming van nieuwe hersencellen verhoogt wel de leercapaciteit, maar veegt ook oude herinneringen weg.
Ook al kunnen we bepaalde stressvolle, of traumatische momenten uit onze jeugd niet meer herinneren, dat betekent nog niet dat ze geen invloed hebben. Dat concluderen onderzoekers in een nieuwe studie gepubliceerd in het tijdschrift Developmental Science.
Gewone geheugenproblemen zijn vaak tijdelijk en kunnen worden veroorzaakt door spanningen, drukte, depressie, somberheid, narcose of ouderdom. Maar geheugenproblemen kunnen ook het gevolg zijn van een hersenaandoening.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, hebben creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.
Wij zochten het voor je uit. Elk kind is anders en heeft een andere ontwikkeling. Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 à 6 jaar is.
Je kind van 5 jaar kan:
tellen tot 20 en terug. de cijfers 1 t/m 10 herkennen.
Wetenschappers hebben vastgesteld dat baby's in de baarmoeder al beginnen met het vormen van herinneringen aan de dingen waaraan ze worden blootgesteld voordat ze geboren worden. Niemand kan zich dingen herinneren van voor zijn of haar geboorte, en de meeste mensen weten van hun eerste jaren ook nog maar heel weinig.
Je kunt iets vergeten door eraan te denken. Niet doorlopend aan denken, maar even. Dan worden de verbindingen tussen neuronen waarin die herinnering ooit is vastgelegd weer plastisch, en kan het brein de herinnering vervangen of afzwakken.
Een flashback is een psychologisch verschijnsel waarbij eerdere belevenissen uit het langetermijngeheugen terugkomen in de menselijke geest. Een flashback kan zich bijvoorbeeld voordoen door zich bewust bepaalde dingen in herinnering te roepen.
Vanaf en tot welke leeftijd kun je memory spelen? Memory kun je officieel spelen vanaf 4 jaar. Maar je kunt ook met peuters vanaf een jaar of 2 al beginnen met spelen en oefenen. Aan memory zit geen leeftijdsgrens, dus voor volwassenen en ouderen tot 99+ jaar is het spel net zo goed nog uitdagend en leerzaam.
En rond welke leeftijd kan een kind gemiddeld klokkijken? De ontwikkeling van tijdsbesef bij kinderen groeit tussen de 2 en 9 jaar. Door structuur en regelmaat krijgt een jong kind stap voor stap meer tijdsbesef. Vanaf de kleuterklas groeit het verder.
Onthouden. Wat betreft zijn geheugen is je baby net een olifant. Alles wat je baby waarneemt kan hij goed onthouden. Hij weet alleen nog niet hoe hij het moet interpreteren, dus ervaart hij alles heel anders dan een volwassene.
Een kind ontwikkelt in het algemeen zo tussen de twee en vier jaar het vermogen om het eigenlijke concept van tellen te begrijpen. Tegen de leeftijd van vier kunnen de meeste kinderen al tot 10 en/of hoger tellen.
Pas nadat je kindje zijn tweede verjaardag heeft gevierd, begrijpt hij de betekenis van de eerste getallen en hoeveelheden beter. Misschien kan hij dan ook al tot 5 tellen.
Rond de leeftijd van twee jaar kan je kind beginnen met 'tellen' door te wijzen en daar getallen bij te zeggen, om na te doen wat jij doet wanneer je telt. Je zult merken dat je kind nog niet het verband kan leggen tussen het daadwerkelijke aantal en het getal dat hij erbij zegt.
Het kind glundert, babbelt spontaan, zingt, glimlacht, schatert, ... Voelt een kind zich goed, dan geeft het een ontspannen indruk. Het voelt zich in geen enkel opzicht bedreigd. Het gezicht is open en de spieren zijn niet gespannen.
Hoogbegaafde peuter
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
Bij vergeetachtigheid is sprake van 'normale' geheugenklachten. Het lukt bijvoorbeeld niet om op iemands naam te komen. Vergeetachtigheid verstoort het dagelijkse leven niet. Iemand die vergeetachtig is, kan zonder moeite het huishouden doen, de financiën regelen en een reis ondernemen.
De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat het tempo van het geheugen verandert. Met het ouder worden gaat alles meer tijd kosten. Het geheugen heeft dan meer tijd nodig om informatie op te slaan of om herinneringen weer op te halen. Ten tweede hebben ouderen meer moeite met het vasthouden van de aandacht.
Het geheugen gaat slechter werken. Dat is bij veel mensen zo. Bij spanningen en heftige gebeurtenissen kan het erger worden. Ook bij een depressie, sommige medicijnen of ziekten werkt het geheugen soms minder goed.