De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de veiligheid en een eerlijke concurrentie in het taxivervoer. Zij doet dit aan de hand van wettelijke regels die zijn opgesteld voor taxichauffeurs, -ondernemers en de taxi. De regels voor taxivervoer zijn gebaseerd op: Arbeidstijdenwet.
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of bedrijven de Arbeidstijdenwet naleven. De Nederlandse Arbeidsinspectie kan boetes opleggen aan bedrijven die de regels overtreden. Of proces-verbaal opmaken, wat kan leiden tot strafvervolging.
De Nederlandse Arbeidsinspectie richt zich bij haar inspecties en onderzoeken o.a. op de volgende ontwikkelingen en risico's: te lange werktijden en/of te korte rusttijden; betaling onder het minimumloon; illegale werknemers laten werken (arbeidsmarktfraude);
ILT scherpt handhaving rij- en rusttijden wegvervoer aan
Vanaf 1 februari heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) de handhaving bij de overschrijding van rij- en rusttijden in ...
Toezicht en handhaving
De Nederlandse Arbeidsinspectie -en voor de vervoerssectoren de Inspectie Leefomgeving en Transport- voeren regelmatig op eigen initiatief controles uit of de regels voor werktijden worden nageleefd.
Goed om te weten is dat de Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (voor de vervoerssectoren) regelmatig controleren op naleving van arbeidstijden. Als je er niet uitkomt met je werkgever, kun je dus (eventueel anoniem) ook bij deze instanties terecht.
De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert of werkgevers en werknemers zich houden aan de verschillende wetten, besluiten en regelingen op het terrein van arbeid.
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of ondernemingen in het wegvervoer de rijtijden en rusttijden naleven. Maar bijvoorbeeld ook of de bedrijfsvoering en werkinstructies in orde zijn. De bedrijfsinspecties worden digitaal uitgevoerd of op het kantoor van het vervoersonderneming.
ILT controleert digitale tachograaf
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert de naleving van de rij- en rusttijden via ingevoerde gegevens op de digitale tachograafkaarten. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
De Nederlandse Arbeidsinspectie is de toezichthouder op het terrein van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dat toezicht is gericht op de naleving van de wet- en regelgeving over arbeidsomstandigheden, de arbeidsmarkt, arbeidsverhoudingen en het sociale zekerheidsstelsel.
Werknemers die rijden op een bestel- of vrachtauto(combinatie) met meer dan 500 kg laadvermogen (volgens kentekenbewijs), vallen onder het Arbeidstijdenbesluit vervoer. Voor de zelfstandige bestuurder (eigen vervoerder of eigen baas) gelden alleen de normen zoals vermeld bij rijtijd, pauze en rusttijd.
Hoe vaak die controles plaatsvinden, hangt af van de risico's die er spelen. De Nederlandse Arbeidsinspectie stelt van tevoren vast in welke periode ze bepaalde sectoren zal onderzoeken. Bedrijven die eerder in overtreding waren, krijgen altijd te maken met extra controles, de zogenoemde herinspecties.
Uw werkgever mag uw werktijden veranderen als dit in uw contract, cao of bedrijfsregeling staat. Deze afspraak heet een wijzigingsbeding. Het betekent dat uw werkgever zonder uw toestemming uw werktijden mag veranderen. Hij moet daar wel een belangrijke reden voor hebben, bijvoorbeeld een verplichte reorganisatie.
Urenregistratie verplicht voor werknemers in de EU
Dus: als werkgever ben je verplicht een tijdregistratiesysteem hebben en gebruiken. Lidstaten horen aan werkgevers op te dragen om zowel de dagelijkse als wekelijkse arbeidstijden te registreren.
Als de werknemer niet conform deze regels werkt, riskeert de werkgever een boete. Een boete wordt berekend per persoon en per dag en het boetenormbedrag bedraagt €200.
De ILT controleert of taxiondernemers en taxichauffeurs de regels naleven. De inspectie richt zich voor een belangrijk deel op de naleving van de arbeidstijden en rusttijden. Inspecties worden langs de weg en bij de ondernemingen zelf uitgevoerd. Ook voert de ILT digitale inspecties en bedrijfsinspecties uit.
De ILT is de toezichthouder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). De ILT handhaaft de naleving van wetten en regelgeving door middel van toezicht, dienstverlening en opsporing.De ILT werkt hiermee aan veiligheid, vertrouwen en duurzaamheid in transport, infrastructuur, milieu en wonen.
Het vervoer door particulieren van gevaarlijke stoffen verpakt voor de detailhandel en bestemd voor eigen gebruik is vrijgesteld van het ADR. In het geval van brandstoffen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Op basis van Nederlandse wetgeving en bij het gebruik van CMR-vrachtbrieven is er geen wettelijk kader voor de beslissing wie de goederen moet laden en stuwen/zekeren. Er bestaat dan alleen een algemene controleplicht voor de chauffeur en het is verder aan partijen om er inhoudelijk afspraken over te maken.
Volgens de AVC-condities is de opdrachtgever van het transport verantwoordelijk voor het laden, stuwen en doen lossen van de lading, tenzij hier met de vervoerder andere afspraken over zijn gemaakt.
De Arbeidsinspectie is de controlerende en handhavende instantie op het gebied van arbeidsomstandigheden (en illegale arbeid). Op grond van de Arbowet is de Arbeidsinspectie bevoegd om bij overtreding van de arbowet een bestuurlijke boete op te leggen (beleidsregel 33).
De arbeidsinspectie is de sociale inspectiedienst die controles uitvoert in bedrijven, op arbeidsplaatsen en zelfs bij derden zoals sociale secretariaten. Ze omvat een aantal diensten van de federale administratie die tussenkomen in het toezicht op sociale wetten en welzijn op het werk.
De werkgever van een bedrijf is er verantwoordelijk voor dat de Arbowet wordt nageleefd. Hij moet aan een aantal verplichtingen voldoen om een zo veilig en gezond mogelijke arbeidssituatie te creëren voor zijn werknemers, en voor hemzelf.