Bij zelfslijpende antifouling werken naast de slijtage ook de aanwezige werkende stoffen zoals koper. Het is wel nodig om elk jaar een nieuwe laag op te zetten.
Gemiddeld gaat een antifouling vijf jaar mee afhankelijk van de tijd dat de boot in het water ligt.
Het gebruik van anti-fouling verf is niet meer nodig. Aangroei van het onderwaterschip zorgt voor extra weerstand. Bij 20% aangroei wordt de weerstand al snel met 45% verhoogd. Weerstand zorgt voor meer brandstof verbruik of reductie in snelheid van b.v. een zeiljacht.
Doordat er geen laagdikte wordt opgebouwd, breng je jaarlijks eenvoudig een nieuwe laag antifouling aan. Voordelen van zelfslijpende antifouling: Bouwt geen laagdikte op. Kan worden aangebracht over harde antifouling of oude zelfslijpende antifouling.
Bij het aanbrengen van een harde antifouling hoef je maar eens in de 2 á 3 jaar een extra laag aan te brengen. Het nadeel is dat er steeds meer lagen aangebracht worden die er op den duur ook weer af moeten.
Voor langzaam varende boten (tot 25 knopen) is een zachte antifouling coating aan te raden. Vaart het schip harder dan 25 knopen of valt deze droog? Kies dan voor een harde antifouling coating (later meer over deze twee typen).
Harde antifouling bestaat uit niet-wateroplosbare bestanddelen die het product slijtvast maken. Dit product bevat veel actieve bestanddelen die dicht op elkaar zitten, zodat er altijd deeltjes aan de oppervlakte zitten.
Met trots delen we de resultaten van de Practical Boat Owner magazine antifouling test 2022!
Verwijder eerst de loszittende oude antifouling met een hoge drukspuit. Breng de antifouling remover royaal aan met een brede kwast. Laat het product inwerken en verwijder vervolgens de antifouling met een botte krabber. Bepaalde removers kunnen meerdere lagen in één keer verwijderen.
Het bewijs dat rood officieel een snellere kleur is, vind je in de nautische wereld. De onderkant van een schip is vaak rood. Dat is zo omdat schepen daar sneller en zuiniger door varen.
Met het aanbrengen van een primersysteem wordt de ondergrond goed beschermd tegen corrosie, houtrot, osmose en vochtindringing. Daarnaast zorgt een primer voor een goede hechtlaag tussen het bouwmateriaal van de boot en een volgende verflaag, zoals grondverf of antifouling.
Over het algemeen wordt aanbevolen om antifouling aan te brengen aan het begin van het vaarseizoen, voordat je je boot in het water zet. Dit zorgt ervoor dat de antifouling goed droogt en uithardt voordat de boot in contact komt met het water.
Harde antifouling
Na een aantal jaar zal je deze lagen eerst moeten verwijderen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Een voordeel van harde fouling is dat je deze tussentijds nat kan schuren en dus ook kan polijsten. Dit zorgt voor meer snelheid.
Benodigde producten
Schat van elk deel het oppervlakte in en bereken hoeveel antifouling je nodig hebt. Reken op een rendement van ca. 10 m2 per liter antifouling. Giet de benodigde hoeveelheid antifouling in een mengbeker en giet het afgegoten mengsel in een rolbakje.
Harde antifouling is met name geschikt voor alle soorten water, bij schepen van polyester, hout staal en in sommige gevallen aluminium, lood en gietijzer (let op de productinfo van de fabrikant). Heb je een snel varend schip, dan zal de beschermende laag sneller verdwijnen, waardoor het zijn werking verliest.
De speciale rollers met blauwe draad zijn speciaal bedoeld voor het aanbrengen van antifouling. In tegenstelling tot veel andere rollers, worden deze niet aangetast door de gebruikte antifouling! Zeer aan te bevelen dus.
Inspecteer het onderwaterschip op eventuele gebreken. antifouling en schilfers los schrobben, krabben of schuren. Goed naspoelen met leiding-water en ontvetten met Epifanes 1-C. Spuitverdunning of wasbenzine en bij voorkeur vervolgens opruwen met Scotch-Brite schuurspons.
Diverse antifouling kleuren – De kleur van uw onderwaterschip. De kleur van het onderwaterschip. Ook al minder opvallend, toch is het onderwaterschip wel zichtbaar. Kiest u voor eenzelfde kleur als boven de waterlijn of toch voor een opvallend kleurverschil.
Voor de boten tot 30 knopen kan de Seajet 023 worden gebruikt. Dit is een anitifouling met het hoogst toegestane gehalte aan koper in de verf. Voor boten die niet harder varen dan 30 knopen is deze antifouling, ondanks zijn zelfslijpende eigenschappen, zeer geschikt.
Je boot verven en onderhouden
Laten we als eerste het belang van goed onderhoud onderstrepen. Te vaak horen wij dat er jaren niets is gedaan aan het onderhoud van de verf. Als je hier meer dan vijf jaar mee wacht, zal het opnieuw verven van je boot een veel arbeidsintensievere taak zijn dan nodig is.
De kans dat een schip zinkt is klein.
Volgens cruiseliefhebber Robert A. Klein die achter de site Cruise Junkie zit, zijn er tussen 1979 en 2013 tientallen passagiersschepen gezonken. The New York Times stelt echter dat er maar 16 cruiseschepen zijn gezonken tussen 1980 en 2012.
Stalen schepen worden makkelijk honderd jaar en ook houten schepen kunnen met goed onderhoud ontzettend oud worden. Bij polyester boten is dat anders. Die gaan na 20-25 jaar hard achteruit. Op de sloopwerf komen twee soorten schepen binnen: boten die echt total loss zijn en niet meer drijven.
Primocon is een sneldrogende, 1-component primer voor onder de waterlijn. Kan gebruikt worden onder alle antifoulings van International* of als sluit/tussenlaag over niet geschikte of onbekende antifoulings.