De chauffeurspas invoeren in de tachograaf. Het voertuig op contact zetten en uw chauffeurskaart met de chip naar boven en de pijl naar voren in de tachograaf plaatsen. Als u met 2 chauffeurs rijdt dan moet de andere chauffeur ook zijn of haar kaart in de tweede gleuf van de tachograaf plaatsen.
Een digitale tachograaf uitlezen moet volgens de huidige regelingen 1 x per 90 dagen. Bovendien is het een wettelijke vereiste om de massaopslag gegevens elke 90 dagen te openen en op te slaan.
Een digitale tachograaf moet ook uitgelezen worden met speciale uitleesapparatuur. Alle gegevens die uit de digitale tachograaf worden uitgelezen, voldoen aan de Europese richtlijnen.
Om die precisie te waarborgen, moet een tachograaf iedere twee jaar worden geijkt. Meestal wordt het ijken gecombineerd met een APK-keuring of een onderhoudsbeurt. Het ijken wordt gedaan door een gecertificeerde specialist.
Je mag maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden.
b) Bij vaststelling van een slechte werking of beschadiging van de bestuurderskaart moet de chauffeur binnen de zeven dagen na vaststelling van de beschadiging of slechte werking een aanvraag doen tot vervanging. Deze aanvraag moet ingediend worden bij de Dienst Digitach (p/a ITLB).
De inspecteur van de Inspectie Leefomgeving en Transport controleert de naleving van de rij- en rusttijden met behulp van een draagbare computer en een downloadkey. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
Downloaden digitale tachograaf
Let er op dat de bestuurderskaart minimaal 1 keer per 28 dagen moet worden gedownload, omdat anders data wordt overgeschreven. Volgens het Arbeidstijdenbesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.
De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro. Hierbij komen echter ook nog de inbouwkosten, zoals arbeidsloon, afmeldkosten en bevestigingsmateriaal.
De vrijstellingen die in Nederland van toepassing zijn, zijn: Voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de overheid voor wegvervoer dat de particuliere vervoersondernemingen niet beconcurreert.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
De bestuurderskaart is uniek voor iedere bestuurder en dient te worden gebruikt voor een correcte registratie van de rij- en rusttijden. Mogelijke boetes zijn de volgende: Geen bestuurderskaart gebruiken: €1.110.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
In het geval van een verloren, gestolen of defecte bestuurderskaart kunt u gedurende ten hoogste vijftien kalenderdagen, of gedurende een langere termijn als dit noodzakelijk is om het voertuig naar het bedrijf terug te rijden, zonder kaart blijven rijden.
De ILT controleert de naleving van de arbeids- en rusttijden van taxichauffeurs. Dit draagt bij aan veilig taxivervoer en eerlijke concurrentie in de taxisector. Naast controles bij taxichauffeurs op straat en bezoeken aan taxiondernemingen, ontwikkelt de ILT een digitale vorm van inspecteren.
Bij een ijking worden verschillende onderdelen van de tachograaf verzegeld. Zo'n verzegeling is twee jaar geldig; dit betekent dat een tachograaf iedere twee jaar moet worden geijkt. Als de verzegeling tussentijds is verbroken, moet de tachograaf opnieuw worden geijkt.
Tachograaf uitlezen
Niet alleen om inzicht te krijgen in de activiteiten van de chauffeur maar vooral om inzicht te krijgen in de eventuele overtredingen op de rij- en rusttijdenwet. Wettelijk gezien moet elke vervoerder de tachograafbestanden minimaal 1 jaar na registratie bewaren.
En vervolgens de rij-hulp functie “DDS” (Driver Decision Support) beschikbaar in alle actuele digitale Stoneridge tachografen die de chauffeur helpt om zich tegelijkertijd te houden aan de wetgeving betreffende de rij- en rust tijden en ook aan die van de arbeidstijden (WTD: Work Time Directive).
Er zijn vier soorten tachograafkaarten. De bestuurderskaart, de controleurskaart, de werkplaatskaart en de bedrijfskaart. Bestuurderskaarten worden gebruikt door bestuurders om rij-, rust- en activiteitsinformatie vast te leggen.
Wie betaalt de kosten van de chauffeurskaart? In de CAO beroepsgoederenvervoer 2006 is afgesproken dat de werkgever 1 keer in de 5 jaar de kosten voor de chauffeurskaart betaald.
Een bestuurderskaart kost €125,84.
Het lange antwoord: als je bestuurderskaart vervallen is, mag je niet meer rijden. Je moet hem dus op tijd laten vervangen.