Als een dynamo defect is, hoeft u dat niet direct te merken. U kunt namelijk doorrijden met de auto op de stroom die nog in de accu zit, totdat deze helemaal leeg is.
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Is alleen de dynamo gestopt met werken, dan kun je nog beperkt doorrijden. Prima om een veilige plaats te bereiken maar onvoldoende om mee naar huis te rijden. Grofweg is je maximaal te behalen actieradius een kilometer of 40, daarna is de accu leeg en zal de motor onaangekondigd stoppen.
Als de dynamo geen stroom meer levert of de accu niet meer bij laadt, kan dat twee oorzaken hebben. Als je geluk hebt, staat de V-snaar of Multiriem, waarmee hij aangedreven wordt te slap of is gebroken. Maar ook de dynamo zelf heeft niet het eeuwige leven. Allerlei bewegende delen in het inwendige kunnen slijten.
De vervanging van de dynamo is sterk afhankelijk van de auto, de installatiekosten verschillen afhankelijk van de toegankelijkheid van de dynamo. Maar er zijn ook verschillende prijzen voor de dynamo zelf. Afhankelijk van het voertuig kan een nieuwe dynamo tussen de 150 en 700 euro kosten.
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
TIP: Het kan zo zijn dat de riem die de dynamo aandrijft versleten is of te slap staat, dit is vaak te horen dat bijvoorbeeld na het starten er een piepend geluid vanuit de motorruimte komt. Dit komt doordat de riem slipt over de poelie en de dynamo zal dan minder capaciteit leveren.
Symptomen kapotte accu
De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag. Een versleten en oude accu laadt vaak ook slecht en erg langzaam.
Vaak wordt dit veroorzaakt doordat de mengverhouding van het lucht/brandstof-mengsel niet meer klopt op het moment dat de auto inhoudt. Dit kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een defecte luchtmassameter, inlaatspruitstukdruksensor, gasklepstandsensor, of een lambdasonde.
In het kort is de accu de enige stroomvoorziening die een auto heeft. Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
De motor 'perst' normaal de opgezogen lucht ook samen, maar het water kan hij niet verwerken. Daarmee kan de motor behoorlijk beschadigd raken. En ook de stuurbekrachtiging en de dynamo kunnen uitvallen.
Zonder accu werkt de motorfiets niet. Als de accu er plotseling mee ophoudt kan dit erg gevaarlijk zijn. Vooral omdat je met een motorfiets snel kunt rijden. Een ongeluk tijdens het rijden is het laatste wat je wilt hebben.
Spanningsregelaar defect onderzoeken
Dit doe je door de motor te starten en vervolgens met een volt-meter de spanning te meten op de accupolen. Dit hoort rond de 13,5-14,5V te zijn. Is dit minder (dus 12V is niet goed!) of meer dan 15V, dan is er iets niet goed met het laadcicruit.
Wat zijn de kosten om een dynamo te vervangen voor Renault ? Een dynamo vervangen begint bij een prijs rond de € 200.
Je kunt ervan uitgaan dat een dynamo ongeveer 7 jaar meegaat.
Als de waterpomp nog loopt en de motor wordt gekoeld, kunnen korte afstanden worden afgelegd zonder V-snaar. Houd er echter rekening mee dat de besturing wordt veel moeilijker als de servopomp/stuurbekrachtiging uitvalt.
Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Een defect aan de startmotor is snel te herkennen. U zult namelijk merken dat het starten moeizaam gaat of dat de auto helemaal niet meer start. Een gek geluid bij de start kan ook aanduiden dat de startmotor kapot is. U kunt bijvoorbeeld een ratelend, tikkend of zoemend geluid horen, in plaats van een startende motor.
Dat tikkende geluid is het geluid van een lege accu. Ook nu kan je werken met startkabels of aanduwen. Als de accu echt niks meer heeft te geven, dan moet deze opgeladen worden of vervangen worden.
Accu leeg: auto aanduwen
Dan kunt u proberen om uw auto te starten door deze aan te duwen. De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden. Een auto aanduwen kunt u niet alleen.
Een dynamo zoals die vroeger gemonteerd werden levert gelijkstroom en heeft koolborstels. Een generator of alternator levert wisselstroom welke in de alternator zelf omgezet wordt met dioden naar gelijkstroom en heeft daardoor geen koolborstels.