1. Oscar de la Renta. Oscasar de la Renta. Zeker niet de bekendste, maar wel een van de allerduurste merken ter wereld!
Louis Vuitton is niet alleen het duurste merk ter wereld, maar is ook één van de merken die het meest wordt nagemaakt.
Gucci heeft, zoals alle bedrijven die kleding en dergelijke maken, eigenlijk een keuze: Dure producten aan rijke mensen verkopen. Dure producten aan niet-rijke mensen verkopen.
1. Nike. Het grootste modemerk ter wereld is Nike – en daarmee staat het Amerikaanse merk logischerwijs op de eerste plek in deze top 50. Nike staat vooral bekend om de schoenen, maar het merk verkoopt daarnaast ook andere kleren en accessoires.
Philipp Plein horloges voor dames en heren
Veel bekende celebrities dragen Philipp Plein merkkleding en merkhorloges. Lindsay Lohan, Snoop Dogg, Grace Jones en Rita Ora werden al gespot met een door Philipp Plein ontworpen uurwerk.
Zo'n twintig jaar geleden werd het merk Lonsdale bijna de nek omgedraaid toen duidelijk werd dat met name extreemrechtse jongeren zich in deze shirtjes hesen. Vandaag de dag moeten topmerken als Dsquared2, Kenzo, Stone Island, Parajumpers, Balmain, Gucci en Philipp Plein vrezen voor hun reputatie.
Maar waarom? De prijs van de kleding reflecteert het werk dat erin zit. Het merk verkoopt geen simpele zwarte T-shirts. Een Philipp Plein shirt heeft borduursels, Swarovski stenen en applicaties.
De modegigant werd de afgelopen vier jaar groot via apps als TikTok en Instagram. Daar proberen ze via advertenties en influencers vooral tieners, twintigers en dertigers te overtuigen om te kopen. Klanten die veel kopen, kunnen punten sparen, waardoor ze nog eens korting krijgen op de al lage prijzen.
Kongō Gumi is het oudste merk van de wereld, zit in de bouw en bestaat sinds 578. Japans overigens.
Gucci is eigendom van de Franse holding Kering, die de overname van Gucci in een $ 8.8 miljard deal in 2004. Artémis is de investeringsmaatschappij van de familie Pinault. Artémis, opgericht in 1992 door François Pinault, is de grootste aandeelhouder van Kering, eigenaar van Gucci.
Check altijd het label van een Gucci tas om te zien of hij echt is. Dit is een vierkant of rechthoekig label aan de binnenkant van de tas waar je een uniek serienummer op vindt. Ook staat hier de labelnaam Gucci en 'made in Italy'.
Sinds de oprichting in 1982 heeft Stone Island een fervente aanhang: van Italiaanse tieners van de jaren '80 tot Britse voetbalfanaten en Amerikaanse rappers.
Hij kost maar liefst 30.000 dollar. Het gaat om een trui van het merk Tipsy Elves met daarop een afbeelding van een kerstman op een eenhoorn. Die afbeelding is alleen gemaakt met wat de trui zo duur maakt: namelijk maar liefst 24,274 individueel handgeplaatste Swarovski steentjes.
Waarom blijven we de duurdere merken inslaan? A-merken kosten vaak meer omdat er veel geld gaat naar reclame en marketing. En dat moet ergens ook terugverdiend worden. Ondanks dat A-merken een stuk duurder zijn, met uitschieters tot bijna 80 procent, blijven we ze kopen.
Door alle perikelen zijn autofabrikanten echter nog niet in staat de achterstand op de wereldtoppers in te lopen. Net als vorig jaar is Apple het meest waardevolle merk ter wereld in Interbrand's Best Global Brands Report 2022, gevolgd door Microsoft, Amazon en Google.
Je leest wel eens dat basiskleding duurder mag zijn. Je zult deze stukken waarschijnlijk zo vaak dragen dat de cost per wear acceptabel blijven. Duurdere kleding is in het algemeen van betere kwaliteit en blijft dus langer mooi. Een goede reden om te investeren in mooie basisstukken.
Chris Xu, de oprichter en miljardair achter het bedrijf, is voornamelijk eigenaar van SHEIN. SHEIN maakt gebruik van een real-time retail bedrijf model, waar modetrends worden gecreëerd uit sociale mediaplatforms zoals TikTok, die snel worden omgezet als producten die online kunnen worden gekocht.
Shein ontkent zelf ten zeerste gebruik te maken van (kinder)arbeid in slechte omstandigheden, maar is tegelijkertijd niet heel transparant over hun productieketen. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de hoofdkantoren vlak bij de fabrieken zitten, waardoor ze extreem snel kunnen schakelen.
Zij vroeg SHEIN via Twitter hoe de naam van de winkel moet worden uitgesproken. Het antwoord luidt als volgt: “Je moet het uitspreken als SHE-in.” Shine is fout, shin is nog fouter en met shayn kom je al helemaal niet in de buurt. She-in is de enige juiste benaming.
Stone Island gebruikt speciale bewerkings- en behandelingsmethodes en blijft zich hierin doorontwikkelen. Daarnaast onderscheidt Stone Island zich door hun speciale verftechnieken. Aangezien Stone Island gebruikt maakt van unieke materialen kunnen standaard verftechnieken hier niet op worden toegepast.
Plein wordt in 2019 door het zakenblad Bilanz vermeld als een van de rijkste personen of families van Zwitserland in de jaarlijkse 'Die 300 Reichsten' met een vermogen van 300 miljoen Zwitserse franken.
Modieuze kledingstukken zijn vaak duurder omdat ze in kleine aantallen worden gemaakt, maar de kosten voor het ontwerp en de productie zijn net zo groot als bij het maken van grotere aantallen.