Wat zijn competenties? Competenties zijn een combinatie tussen kennis, vaardigheden en persoonseigenschappen. Bijvoorbeeld 'assertief communiceren'; je bent communicatief sterk (persoonseigenschap), maar weet dit ook in te zetten zonder je professionaliteit te verliezen (kennis en vaardigheid).
“Een competentie is de individuele capaciteit om kennis, vaardigheden en attitudes geïntegreerd in het handelen aan te wenden, in functie van de concrete en dagelijkse werksituatie.” Een competentie wordt zichtbaar in het concrete gedrag van een medewerker.
Vaardigheden zijn dus specifieke, meetbare en aan te leren kwaliteiten die een persoon in staat stellen om bepaalde taken uit te voeren. Competenties zijn echter breder en omvatten naast vaardigheden ook kennis, gedrag en houding.
Hard skills zijn vaardigheden die je nodig hebt om de functie goed te kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde technische vaardigheden zoals het beheersen van een computerprogramma.
Een competentie is opgebouwd uit vier elementen, namelijk: Kennis - dat wat iemand weet; de ervaring die iemand heeft. Vaardigheden - dat wat iemand kan; handelingen waarin iemand bekwaam is. Houding - overtuigingen die iemand heeft; normen, waarden, drijfveren.
Er zijn vele beschrijvingen van skills: Vaardigheden die je nodig hebt om een prestatie te leveren. Een vaardigheid die geleerd wordt door training. Iets dat je met gemak doet.
Competentiegebied: Communicatie
Communicatie omvat de competenties die betrekking hebben op gedrag dat is gericht op onderlinge interactie en communicatie, persoonlijk optreden en sociale vaardigheden.
Voorbeelden van soft skills en waarom ze belangrijk zijn
Voorbeelden van soft skills zijn delegeren, onderhandelen, draagvlak creëren, overtuigingskracht, presenteren, prioriteiten stellen, plannen en netwerken. Zonder goede soft skills komen je praktische vaardigheden niet uit de verf.
Het begrip “sociale competenties” omvat alle sociale kennis en vaardigheden. Jezelf in een ander kunnen verplaatsen, kunnen communiceren, samenwerken, helpen conflicten voorkomen, oplossen en het ontwikkelen van sociale verantwoordelijkheid… Het valt allemaal onder sociale competenties.
Onder sociabiliteit wordt je vermogen om (nieuwe) sociale contacten aan te gaan bedoeld. Ben je erg sociabel, dan vind je het leuk om in het gezelschap van anderen te verkeren, stap je probleemloos op mensen af en meng je je gemakkelijk in gezelschap.
Je bent er goed in geworden door ze veel te oefenen. Voorbeelden zijn delegeren, onderhandelen, luisteren, samenwerken , netwerken, plannen en coachen. Overdraagbare vaardigheden hebben vaak een grote overlap met competenties.
Zoals net al werd benoemd, een competentie kun je aanleren. Kwaliteit is een eigenschap die in je zit. Het is iets dat je hebt, bijvoorbeeld geduld of inlevingsvermogen. Als je weet welke kwaliteiten je bezit, kun je vaak goed inschatten of je een bepaalde competentie kunt leren.
Andere competenties (stressbestendigheid, analytisch vermogen, initiatief) zijn niet of zeer moeizaam ontwikkelbaar en zitten dicht tegen iemands persoonlijkheid aan. Toch kan hier een training en workshop zeer nuttig zijn.
Coachen is een competentie die heel goed te ontwikkelen is, mits je er voor openstaat.
Ja, leiderschap wordt vaak beschouwd als een competentie. Competenties zijn de vaardigheden, kennis, houdingen en eigenschappen die nodig zijn om succesvol te zijn in een bepaalde functie of rol.
Goede leiders zijn zelfbewust, communiceren doeltreffend, delegeren werk, moedigen strategisch denken aan en motiveren het team om het beste van zichzelf te geven.