Binnen De-Bruggen wordt er van de medewerkers verwacht om de cliënt en diens hulpvraag centraal te stellen. Om die reden dient de medewerker te kijken welke hulpverleningsmethodiek het beste bij de cliënt past en hierop in te zetten.
Twee begeleidingsmethodieken bij lvb
In de begeleiding van jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking worden twee verschillende begeleidingsmethodieken ingezet: agressieregulatie training en de HouVast methode, met elk hun eigen uitgangspunten en aanpak.
Daarom maken we gebruik van verschillende begeleidingsstijlen, waarvan de belangrijkste vier bekend staan als instrueren, overtuigen, participeren en delegeren. Deze vormen van begeleiding in de zorg zijn taakgericht of relatiegericht.
De methodiek is bedoeld om samen te bepalen welke kant je op wilt. Je kiest de instrumenten die daarbij horen en kijkt of ze werken. Daarna bepaal je hoe je verder gaat. Zo verken je – ontdekkend, werkend en lerend – je route.
Geef me de 5 is een praktische methodiek die je leert omgaan met mensen met autisme. Ontwikkeld door Colette de Bruin, die ook mede-eigenaar is van Autimaat.
Triple-C staat voor Cliënt-Competentie-Coach. Triple-C is een behandelmodel dat uitgaat van de menselijke behoeften. We leggen de focus niet op het moeilijke gedrag. Maar we kijken juist naar hoe iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag zoveel mogelijk zijn normale leven kan oppakken.
Wanneer je een doel wilt bereiken, dan doe je dat volgens een bepaalde methode. Je doet het volgens een weldoordacht, vaststaand stappenplan. In dit stappenplan ga jij werken naar een vooraf gesteld doel. Dit doel bereik je door verschillende stappen en fasen van te voren te beschrijven en vervolgens uit te voeren.
Deze 4 domeinen bestaan uit de woon-en leefomstandigheden, participatie (het sociale leven van de cliënt), mentaal welbevinden en autonomie, en het lichamelijk welbevinden en gezondheid. Met behulp van de vier domeinen wordt uw levenskwaliteit gewaarborgd.
' Active Support is een methodiek om de kwaliteit van leven van personen met een beperking te verrijken. Men gaat uit van hun voorkeuren, vaardigheden, talenten en interesses.
Bij begeleiding leert u om allerlei dagelijkse handelingen zelf te doen, of krijgt u ondersteuning hierbij. Dat gaat om bijvoorbeeld persoonlijke verzorging of het huishouden.
De meest gebruikte benaderingswijzen zijn: realiteitsoriëntatietraining (R.O.T./R.O.B.), Validation, warme zorg, snoezelen en geïntegreerde belevingsgerichte zorg.
Grote verschillen in groepsgrootte
De best passende grootte van een groep is sterk afhankelijk van de specifieke hulpvraag van individuen in de groep. Hierdoor kan per begeleider de groepsgrootte uiteenlopen van 4 tot wel 25 cliënten, ook afhankelijk van categoriseren licht, middel of zwaar.
Een begeleidingsstijl zegt iets over de manier waarop de begeleider zelf met de begelei- dingsmethode omgaat. De begeleidingsstijl zegt dus meer over de persoon van de begelei- der zelf dan over de begeleidingsmethode. De methode blijft hetzelfde, terwijl de stijl van de begeleider kan wisselen.
De aanpak kent vier pijlers: bejegening cliënt, proactief werken, perspectief bieden en netwerk betrekken.
Een goede werkbegeleider speelt in op de leerstijl, bekwaamheid, taakbereidheid en beginsituatie van de student en creëert een veilige leeromgeving, waar de student alle ruimte heeft om zich te ontwikkelen.
In de gehandicaptenzorg kun je te maken krijgen met moeilijk verstaanbaar gedrag (MVG). Het gedrag van deze cliënten is vaak moeilijk te begrijpen. In sommige gevallen kunnen de cliënten naast een verstandelijke beperking ook hechtingsproblematiek, psychiatrische problemen of een vorm van autisme hebben.
Methode Perspectief (Vlaskamp)
Het is een opvoedings- en ondersteuningsprogramma voor mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Het doel is dat je als begeleider kennis en vaardigheden leert opdoen over personen met (zeer) ernstige en meervoudige beperkingen.
Het gedrag van mensen met een verstandelijke beperking of niet-aangeboren hersenletsel (NAH) is soms moeilijk te begrijpen. Iemand wordt bijvoorbeeld heel onrustig of zelfs agressief, naar anderen of naar zichzelf. Of iemand trekt zich terug in zijn kamer en wil niet meer meedoen aan de dagelijkse activiteiten.