De lucht heeft – net al water – stromingen en golven. Tijdens turbulentie voel je simpelweg dat je hier overheen vaart. Vliegtuigen worden zelfs getest op turbulentie die hoger is dan ooit gemeten.
Turbulentie is vliegen door golven van onstuimige lucht, een beetje vergelijkbaar met golven van water. In deze draaikolken van lucht schudt het toestel heen en weer en dat voelt op z'n minst oncomfortabel. Toch is het maar zelden echt gevaarlijk.
De meest turbulente zitplaatsen bevinden zich daarentegen op de laatste rijen zitplaatsen in het vliegtuig. Als alle zitplaatsen boven de vleugels al bezet zijn, zijn de zitplaatsen voorin het vliegtuig ook een goed alternatief. Daar worden trillingen ook minder waargenomen.
Toch is turbulentie dus niet geheel ongevaarlijk: Eerdere schade of problemen kunnen worden versterkt. Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Maar vlieg je toch door een storm, dan is het vliegtuig erop gemaakt om de turbulentie aan te kunnen. En meestal duurt turbulentie maar een paar minuten en kun je daarna weer rustig je film kijken of boek lezen.
“Begin met een ademhalingsoefening. Haal drie keer diep adem richting je onderbuik”, zegt hij. “Kruip vooral niet in je schulp, maar zoek afleiding. Maak een praatje met je buren en zeg hardop achterstevoren het alfabet op.
In de herfst en winter is de kans op turbulentie tijdens het landen en opstijgen het grootst, volgens piloot en vliegangstbehandelaar Kelly Otte. "De angst om per vliegtuig te reizen tijdens deze periode is echter onnodig", verzekert hij.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Niets is minder waar. Uit Amerikaanse cijfers van de Federal Aviation Administration bijkt dat elk jaar ongeveer 58 reizigers gewond raken door turbulentie. Als je weet dat er jaarlijks zo'n 800 miljoen mensen in de Verenigde Staten op een vliegtuig stappen, is dat echt een miniem deel.
Het National Center for Atmospheric Research in de Verenigde Staten berekende dat Amerikaanse piloten 65.000 keer per jaar melding maken van turbulentie. Daarvan vallen 5500 gevallen onder de noemer 'zwaar of erger'. Elk jaar vallen daarbij circa zestig gewonden, zowel onder passagiers als onder cabinepersoneel.
"Uit ervaring van piloten is gebleken dat de kans op turbulentie het grootste is wanneer het de eerste vlucht van de dag betreft", aldus Williams.
Het vliegtuig is in het midden het meest stabiel. Hierdoor is deze plek aan te raden als je angstig bent voor turbulentie. In tegenstelling tot achterin het toestel, waar je juist de meeste last van turbulentie ervaart.
Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Direct na een vliegtuigcrash is er vaak chaos en paniek. Soms staan delen van het toestel in brand en is er explosiegevaar. Ook gebeurt het weleens dat een vliegtuig neerkomt in zee, of op een andere plek die voor hulpdiensten moeilijk te bereiken is.
Turbulentie is niet iets om je zorgen over te maken. Het betekent niet dat er iets fout gaat, je kunt het zien als een bump in the road. Het wordt veroorzaakt door neerwaartse of opwaartse luchtstromen door onweer, nabijheid van bergen of hoge gebouwen, of andere weersomstandigheden.
Turbulentie ontstaat door een verstoring van de lucht, bijvoorbeeld door hevige wind of lucht die omhoog beweegt. Het komt vaak voor in de buurt van bergen of in tropische gebieden, waar warme lucht opstijgt en uitzet. Turbulentie is zelden gevaarlijk, maar kan wel leiden tot ongemak tijdens de vlucht.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Het meeste geluid van een vliegtuigmotor komt uit de uitlaat. Geluid direct uit de motor uitlaat, maar ook geluid veroorzaakt door wrijving tussen de omgevingslucht en de uitlaatgassen, die met hoge snelheid de motor verlaten. Dat geluid wordt door de vleugel naar beneden gereflecteerd.
De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Wat de goedkoopste dag is om te boeken is afhankelijk van de bestemming waar je naartoe vliegt. Wereldwijd, dus zonder rekening te houden met de bestemming, is boeken op vrijdag veruit het voordeligst, gevolgd door de woensdag.
Over het algemeen levert een midweek vliegen je de beste prijzen op. Dinsdag en woensdag zijn doorgaans de goedkoopste dagen om te vliegen. Het beste is om aan het begin van de week te vertrekken (tussen maandag en woensdag) en later in de week terug te keren (tussen dinsdag en donderdag).
Beste dag om te vliegen
De meeste mensen houden ervan om in het weekend heen én terug te vliegen om zo het maximale uit de beperkte vrije dagen te halen. Vanaf vrijdag tot en met zondag is het dus drukker op vliegvelden. Ook op maandag wil het wel drukker zijn door veel zakelijk vliegverkeer.