Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Samenwerking is moeilijk omdat je bijna altijd wat moet opgeven, inleveren. Iets van wat jij goed vindt, waar je aan gewend bent, waar je aan hecht, wordt ingeruild voor een andere benadering, een andere werkwijze. Samenwerken is dus - naast het werken aan iets nieuws- ook het opgeven van iets. En dat doet pijn.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Helpt anderen hun eigen doelen te bereiken. Stelt gezamenlijk belang boven het eigen belang. Levert een bijdrage, idee of voorstel voor een groepstaak, ook wanneer hij daar zelf geen voordeel bij heeft. Uit zich positief over prestaties van collega's.
Ontwikkeling van je team is veranderen op basis van inzicht in drijfveren, kwaliteiten, voorkeuren en competenties van een groep mensen die samenwerken. Het geeft een helder beeld van je drijfveren en hoe deze zich verhouden ten opzichte van je collega's.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Het loont om op tijd actie te ondernemen als je merkt dat de samenwerking binnen je team niet goed verloopt. Ga daarom met je teamleden in gesprek. Kijk of het lukt om samen te ontdekken waar het mogelijkerwijs mis gaat en wat er nodig is. Lukt het niet om met elkaar te ontdekken wat er nodig is?
De sleutel om je team op 1 lijn te krijgen is dus eigenlijk dat onderlinge vertrouwen. Het vertrouwen dat ieder teamlid zijn of haar uiterste best doet om het teamdoel te behalen. Als dat vertrouwen er is, zullen je teamleden elkaars oordeel niet zo snel meer in twijfel trekken, en groeit de onderlinge waardering.
Oncollegiaal gedrag staat met stip op nummer 1. ,,Collega's die alleen op hun eigen ambities zijn gericht en te weinig oog voor samenwerken hebben, daar houden we niet van.'' Scoren, dat vinden we zelf uiteraard helemaal niet belangrijk. Nee, zelf hebben we oog voor onze naaste collega's.
Zorg dat je je senang voelt in jouw positie. Zorg voor een gezonde zelfevaluatie en vraag zelf ook kritische feedback. Achterhaal wat de oorzaak is van het gedrag. Probeer het te begrijpen en vel dan pas je oordeel.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.
wat is samenwerken? Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken. Je werkt dus samen richting hetzelfde doel: je hebt elkaar nodig! Dat maakt het soms ook lastig, want iedereen is verschillend en dat zie je terug in hoe mensen met elkaar samenwerken.