In 1898 introduceerde Nederland als derde land ter wereld een nationale kentekenplaat, na Frankrijk in 1893 en Duitsland in 1896, (toen nog rijvergunning). De eerste twee kentekens waren 1 en 2, ze werden op 26 april 1898 afgegeven aan de broers W.A. van Dam en J. van Dam uit Groningen.
De eerste kentekens in Nederland werden in 1898 ingevoerd. De heer Van Dam uit het Groningse Zoutkamp kreeg de eerste plaat, met daarop het nummer 1. Nummer 2 was voor zijn broer. Een jaar later waren er nationaal ongeveer 170 nummerplaten uitgegeven.
Aanvankelijk was dat een gemeentelijke en provinciale zaak en in 1951 werd het landelijk kentekenregister ingericht bij de RDW. Het kenteken werd toen voertuiggebonden. Aanvankelijk waren de kentekens donkerblauw met witte letters, in 1978 kwam de combinatie geel-met-zwart die we nu zo goed kennen.
Het laatst uitgegeven kenteken voor een personenauto is momenteel T-263-LV. Sidecode (type kentekencombinatie) is 10.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen geregistreerd. Zoals het merk van het voertuig. Maar ook de vervaldatum van de algemene periodieke keuring (apk).
Ongewenste lettercombinaties op een kentekenplaat
Deze letters kunnen ongewenste woorden of afkortingen vormen. Daarom heeft het kenteken alleen medeklinkers. Sommige lettercombinaties zijn verboden: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Ja, u mag gerust een paar voertuigen op uw naam registreren of verzekeren. Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude.
Zo'n 3,5 miljoen, zoveel auto's zouden we kopen in een jaar als gisteren een doodnormale dag bij de RDW was. Dat was het niet, er werd een recordaantal kentekens voor nieuwe auto's uitgegeven.
In sommige gevallen staat op de kentekenplaat een cijfer (bijvoorbeeld 1 of 2) boven het eerste streepje op de plaat. Dit is een duplicaatcode (ophoogcode). Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje.
Dit cijfer geeft aan hoe vaak er kentekenplaten voor het voertuig zijn afgegeven. Op de eerste afgegeven kentekenplaat staat niets boven het liggende streepje. Vraagt u daarna een nieuwe kentekenplaat aan, bijvoorbeeld na verlies of diefstal, dan krijgt u een 1 op de kentekenplaat (duplicaatcode 1).
AA-kentekenplaat
Deze kentekens staan op naam van het Koninklijk Staldepartement en zijn voor leden van het Koninklijk Huis en enkele functionarissen van het Koninklijk Staldepartement.
Omdat het maken van deze luxe nummerplaten een arbeidsintensieve bezigheid is, ligt de prijs van deze opgelegde nummerborden vaak €10 hoger per stuk. Voor een setje Nederlandse euro kentekenplaten met opgelegde letters betaal je dan ook snel al tussen de €50 en €60.
De leden van het koningshuis kunnen gebruikmaken van een nummerplaat die alleen cijfers (van één tot drie cijfers) bevat. De koning krijgt een nummerplaat waarop het cijfer 1 staat.
Verschillende combinaties
Sinds 1951 worden kentekens van voertuigen landelijk geregistreerd. Het eerste nummerbord is ND-00-01, dus 2 letters, 2 cijfers en dan weer 2 cijfers. Dit wordt als volgt genoteerd: xx-99-99. In 1965 is de 1e reeks opgebruikt en is het tijd voor serie 2.
De letter O (niet helemaal gesloten) staat op kentekenplaten van een oplegger. De letter W is gereserveerd voor aanhangwagens en caravans van 750 kilo of meer.
Het kentekenbewijs deel 3 heet sinds 1 juni 2004 het overschrijvingsbewijs. Vanaf 1 januari 2014 is dit weer vervangen door de tenaamstellingscode. Dit is het deel dat nodig is bij overschrijving van het kenteken en dat je thuis moet bewaren.
Een eendagskenteken is een kenteken dat je hebt voor maar één dag. Het kenteken is alleen geldig in Nederland en je kunt het aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Een eendagskenteken is gratis.
En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet. Maar het kan wel zijn dat er bij autoriteiten een belletje gaat rinkelen als het er echt heel veel worden.
Je kunt bij de meeste verzekeraars namelijk twee auto's verzekeren op één naam. Hieraan zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Je kunt bijvoorbeeld alleen twee auto's verzekeren wanneer deze op jouw eigen naam of die van je partner staan en jullie op hetzelfde adres wonen.
Persoonsgegevens niet opvraagbaar via Kenteken
In Nederland hebben alleen de belastingdienst, de RDW en politie inzicht in de persoonsgegevens die gekoppeld zijn aan het kenteken. Persoonsgegevens van de vorige of huidige eigenaar van een auto of motorfiets achterhalen is niet mogelijk via een kentekencheck.
In het kentekenregister staan gegevens van voertuigen. En van personen die een voertuig op hun naam hebben staan. De RDW beheert het kentekenregister. U kunt als particulier kentekengegevens uit het kentekenregister online bekijken of schriftelijk opvragen.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Het kenteken van lichte bedrijfsauto's (tot 3500 kg) begint altijd met de letter V. Het kenteken van zware bedrijfsauto's (boven 3500 kg) begint altijd met de letter B.
DM: Militaire voertuigen. Ook kentekens die beginnen met KA, KL tot en met KZ, LM, LO, LU en MC zijn militaire voertuigen.