Jezus noemt de Geest in het Johannes-evangelie de Paracleet. Letterlijk betekent dit Griekse woord: 'Hij die erbij geroepen wordt' oftewel 'ad-vocatus'.
In veel onderdelen van de christelijke leer komt de Heilige Geest ter sprake: bij de schepping en haar vernieuwing, bij de Schriften en hun verstaan, bij de verkondiging en de ambten, bij geloof, gebed en de leiding van de Heer. In de leerdiensten moeten keuzes gemaakt worden.
In de bijbel heeft God maar één naam: JHWH. Dat spreek je uit als 'Jaweh'. Het betekent: 'Ik zal er zijn' of 'Ik zal er zijn voor jou'. Maar in de bijbel wordt God ook wel 'Vader', 'Here', 'Almachtige' of 'Schepper' genoemd.
De heilige Geest is Gods presentie binnen de mens. God komt nu niet langer van buitenaf. Hij komt in de Geest als het ware van binnenuit. Waar het in de christologie gaat om God voor ons, gaat het in de pneumatologie - dit is de christelijke leer over de Geest - om God in ons.
Heel expliciet verschijnt de duif als symbool van de Heilige Geest; in sommige kerken is hij aan de koepel boven de centrale ruimte afgebeeld, zodat de Geest als het ware boven de gemeente zweeft. Ook verschijnt deze vogel op doopvonten, wat verwijst naar de doop van Christus in de Jordaan.
Met Pinksteren dragen priesters rood omdat het de kleur is van de Heilige Geest. Rood is ook de kleur van de martelaren. Daarom dragen we met Tweede Kerstdag ook rood, want dan gedenken we de heilige Stefanus, de eerste martelaar die zijn leven gaf voor het geloof in Jezus.
In 1 Korintiërs 12:8-10 en 28-30 vinden we de volgende gaven, zonder die uit Romeinen 12 te herhalen: wijsheid, kennis, geloof (een bijzondere geloofskracht), genezingen, wonderen, onderscheiden van geesten, tongentaal, vertolking van tongentaal, apostel, helpen en besturen.
Het bedroeven van de Heilige Geest hangt samen met de grote rijkdom die we in de Geest ontvangen en de vreugde die de Geest heeft om die rijkdom te schenken. Het doet Hem pijn, Hij raakt beledigd en vertoornd als mensen dit geschenk door concrete daden kleineren. Dat heeft een wisselwerking.
De Heilige Geest zie je wel eens afgebeeld als “vurige tongen”: vlammetjes boven de hoofden van de apostelen. Maar vaak heeft de Geest de vorm van een duif. Een duif staat voor hemelse inspiratie en vrede. En voor de ziel, het deel van de mens dat volgens christenen ook na de dood blijft leven.
De Bijbel vertelt hierover in het boek Handelingen: “Plotseling kwam er uit de hemel een geluid dat leek op een enorme windvlaag en het vulde het hele huis, waar zij zaten. Op hun hoofden vertoonden zich tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen.
Niet één naam
Jezus noemde God bijvoorbeeld zijn 'Vader'. Maar Hij heet ook Schepper, Almachtige, Barmhartige en Koning. Al deze namen zeggen ze iets over wie Hij is en wat Hij doet.
Het moderne Hebreeuws is doorspekt met woorden en uitdrukkingen uit het Aramees. Verondersteld wordt dat de meeste joden in Israël en Judea in het begin van onze jaartelling een vorm van West-Aramees als dagelijkse omgangstaal spraken. Dit Joods-Aramees zou de taal van Jezus zijn geweest.
Woorden. Het woord 'eeuwigheid' in onze vertalingen van het Oude Testament gaat in vrijwel alle gevallen terug op het Hebreeuwse woord olam.
God bestaat uit drie personen: de Vader, de Zoon (Jezus Christus) en de Heilige Geest. Ze hebben elk hun eigen taak. De Vader is de Schepper door Zijn kracht; de Zoon is de Heiland door Zijn bloed; de Geest de Heiligmaker doordat Hij woont in de harten van gelovigen.
De zonde tegen de heilige Geest is dus het werk van de heilige Geest ontkennen of zelfs aan het kwaad toeschrijven. Terwijl je eigenlijk weet dat het God is, die aan het werk is. Jezus toonde de farizeeën steeds weer met wonderen en door zijn onderwijs dat God met Hem was, en toch weigerden ze in Hem te geloven.
' Het is niet toevallig dat het ook in Romeinen 8 en Galaten 5 daar over gaat: over het doen van Gods wil. Je laten leiden door de Geest is God liefhebben met heel je hart, ziel en verstand, en de naaste liefhebben als jezelf. Het is de concrete dienst aan God en je naaste.
De heilige Geest geeft ons kracht en hulp in onze strijd tegen de zonde. De Here Jezus zei voordat Hij terug ging naar de hemel: “Jullie zullen met de heilige Geest gedoopt worden. Jullie zullen kracht ontvangen wanneer de heilige Geest over jullie komt” (Handelingen 1:5-8).
Meest gezocht. Met Pinksteren viert de Kerk de uitstorting van de Heilige Geest over de apostelen, zeven weken na Pasen. Deze gebeurtenis markeert de geboorte van de Kerk. De naam 'Pinksteren' komt van het Griekse pentèkostè (πεντηκοστη), dat 'vijftigste' betekent.
De Heilige Geest activeert mensen om zelf te werken aan hun gedrag. Hij is Zelf ook degene die deze vernieuwing uitvoert in het leven van een mens. Toch kan dit nooit tegenover elkaar gesteld worden, maar moeten zowel de verantwoordelijkheid van de mens als van de Geest benoemd worden.
waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid.” (2 Korintiërs 3:17) Dat geldt voor mijzelf: ik weet me een kind van God dat niet met plichten hoeft te leven, maar dat mag staan in de ruimte van Gods liefde, met mogelijkheden en kansen om mens te zijn.
Een verklaring voor het feit dat Mozes wel in het Heilige der Heilige mocht komen kan gelegen zijn in het feit, dat hij als middelaar van het volk een heel bijzondere positie innam en als type van de grote Middelaar, Jezus Christus, wel toegang tot het binnenste van het heiligdom had.
De Intel-processor stuurt al die programma's aan. Zo is het ook bij de Heilige Geest. Hij wil graag de processor zijn die jouw “programma's”, je talenten aanstuurt en ontwikkelt. Dus bij jou geen Intel Inside, maar Jezus Inside.
Christelijke glossolalie, ook wel 'spreken in tongen', 'spreken in talen', 'tongentaal' of 'klanktaal' genoemd, is een verschijnsel binnen het christendom, waarbij een christen spreekt in een voor de spreker onbekende taal.
De Heilige Geest is een Persoon en Hij is God, samen met de Vader en de Zoon.