Lever je accu altijd in bij een fietsenwinkel die is aangesloten bij Stibat of bij de milieustraat van je gemeente. Dan weet je zeker dat hij op een duurzame manier verwerkt wordt en niet op de verkeerde plek terechtkomt. Fietsaccu's zitten vol metalen die hergebruikt kunnen worden, zoals koper, aluminium en nikkel.
Ga je voor een nieuwe fietsaccu? Dan kun je de oude accu inleveren bij de winkel waar je je nieuwe accu koopt. Producenten hebben namelijk de wettelijke plicht om hun op de markt gebrachte batterijen en accu's weer in te nemen en te recyclen. Oude accu's kun je ook inleveren bij de milieustraat van je gemeente.
Als je in de wintermaanden je fiets niet gebruikt, laad de accu dan minimaal één keer per maand op. Een accu loopt namelijk ook bij geen gebruik langzaam leeg (dat heet zelfontlading). Laad de fietsaccu bij voorkeur op in de schuur, berging of garage. Doe het nooit binnenshuis of in een aan het huis verbonden stalling.
Wat gebeurt er wanneer ik de elektrische fiets lange tijd laat stilstaan? “Met de elektrische fiets zelf doet dat niets. Ook de elektrische motor is niet gevoelig voor slijtage door stilstand. Maar het is wel belangrijk om de batterij op gegeven momenten even bij te laden.
Veel mensen koppelen hun elektrische fiets dag en nacht aan de lader. Dat is niet altijd verstandig. Slimme fietsladers stoppen automatisch zodra de accu vol is, dus die verbind je zonder gevolgen continu met het lichtnet. Bij andere accu's trek je de stekker van de adapter na volladen het beste uit het stopcontact.
Wij raden u aan te investeren in een multimeter wanneer je elektrische fiets accu het einde van zijn levensduur nadert of tekenen van zwakte vertoont. Dit is de beste manier om de conditie van je accu te controleren!
Een elektrische fietsaccu kan tegenwoordig best wat hebben, maar temperaturen onder nul dienen vermeden te worden vanwege het risico op condens in de accu. Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Vaak ontstaat dit door het laten vallen van de accu, een verkeersongeluk, of een onjuist toegepaste revisie van de accu. Echter kan een fietsaccu niet zomaar ontbranden als de fiets accu geen beschadigingen heeft opgelopen.
De accu en kou
Hoe kouder het wordt, hoe minder krachtig deze wordt. Ben je gewend dat je op een volle accu precies naar je werk en weer terug kunt, denk er dan aan dat je in de vrieskou tot wel 30% minder ver komt. Neem je (snel)lader dus mee. Als je je e-bike in de kou parkeert, neem dan je accu mee naar binnen.
Een oude accu inleveren levert direct geld op! Accu's vindt u in voertuigen en elektrische apparaten. Belangrijk is dat op de oude accu 'PB staat (meestal op de zijkant).
Autodemontagebedrijven aangesloten bij Auto Recycling Nederland (ARN) nemen autoaccu's kosteloos in. Je vindt hier aangesloten bedrijven. Batterijen en accu's kunnen ook altijd bij de milieustraat van de gemeente worden ingeleverd.
Veel tarieven die online geboden worden varieren tussen de 0,50 en 0,65 € per kg. Wij kunnen nu accu's ophalen voor 0,68€ per kg!
Na de inzameling komen de accu's bij een gespecialiseerd verwerkingsbedrijf terecht. Hier worden ze in een bepaalde bunker gestort waar het omhulsel afbreekt en het accuzuur vrijkomt. Dit zuur wordt meteen opgevangen en kan onder andere gebruikt worden voor het scheiden van metalen in productieprocessen.
Accu's en batterijen vallen onder het klein chemisch afval (KCA).
Uw fietsaccu regelmatig resetten
Als u uw batterij regelmatig volledig ontlaad en daarna pas weer aan de lader legt heeft u een beter idee van de werkelijke actieradius. Dit kan bijvoorbeeld 1x per maand als u veel fietst. Maakt u minder gebruik van uw elektrische fiets kunt u dit bijvoorbeeld ook half-jaarlijks doen.
Maar wat veel mensen niet weten is dat er - net als bij het opladen van telefoons - brandgevaar is bij het opladen van fietsaccu's. En dat gevaar is aanzienlijk, want volgens het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) zijn er sinds 1 januari 2020 maar liefst 53 branden veroorzaakt door elektrische fietsaccu's.
Een veelvoorkomend signaal dat uw fietsaccu aan vervanging toe is: de actieradius gaat snel achteruit. Dit betekent dat u steeds minder ver met uw e-bike kunt fietsen voordat deze leeg is. Dit merkt u waarschijnlijk alleen op als u ver fietst met uw e-bike.
Gelukkig zijn alle elektrische fietsen waterdicht en is fietsen in de regen normaliter geen probleem. Ook elektronische e-bike onderdelen zoals displays en fietsbatterijen moeten prima tegen wat regendruppels kunnen. Regent het intens hard? Dan is het beter om met uw elektrische fiets een droog plekje op te zoeken.
Bewaar een accu op kamertemperatuur. Een fietsaccu kan namelijk niet tegen té hoge en té lage temperaturen. Het advies van alle e-bike merken is om een accu dan ook niet in een ongeïsoleerd schuurtje achter te laten, en al helemaal niet in herfst en winter als de e-bike niet of nauwelijks wordt gebruikt.
Als de fiets voor een langere tijd niet wordt gebruikt, komt de accu in een zogenaamde slaapstand. De slaapstand wordt beëindigd, als je de accu op het oplaadapparaat aansluit of als je op de push-toets op de accu drukt.
Hoe meer kilometers ermee gereden is, hoe groter de kans op slijtage van de tandwielen, ketting en assen. Een fiets die tussen de 3000 en 7000 kilometer heeft gereden, is op zich nog redelijk goed.
Maar wat is nou eigenlijk een hoge kilometerstand voor een e-bike? Vaak begint een elektrische fiets vanaf 10.000 kilometer wat meer slijtage te vertonen. Uiteraard kan een duurdere fiets vaak wat meer kilometers hebben dan een goedkope e-bike.
De accu. De accu van een elektrische fiets heeft helaas niet het eeuwige leven. Op een accu geven we twee jaar garantie, zolang moet de accu het zeker volhouden. De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed.