Eigenlijk is het heel simpel: een consument moet het product geleverd krijgen dat hij/zij besteld heeft. Klopt het product niet, dan moet de consument dat natuurlijk wel tijdig melden, maar vooral moet de webwinkel het product gratis omruilen.
De klant kan het product natuurlijk gewoon binnen de wettelijke bedenktermijn van 14 dagen de overeenkomst ontbinden, of indien mogelijk, ruilen tegen het juiste product. Maar de klant heeft meer rechten dan alleen het zogenaamde herroepingsrecht en mag hier door de verkoper niet mee afgescheept worden.
Recht op nieuw product
Een ondeugdelijk product is een product dat buiten jouw schuld snel kapot is gegaan. Je hebt dan recht op gratis reparatie of een nieuw product en je bent niet verplicht een tegoedbon te accepteren. Bij een afwijkend product geldt dus dat je recht hebt op een nieuw product.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Als u binnen de bedenktijd het product retourneert, heeft u recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als u die al heeft betaald. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.
Krijgt u het product niet binnen de afgesproken tijd? Dan kunt u de overeenkomst 'ontbinden' en uw geld terugvragen. En soms kunt u zelfs een schadevergoeding vragen. Bijvoorbeeld als de verkoper het product niet kan leveren en u het product nu duurder bij een andere verkoper moet kopen.
Producten die na opening niet retour kunnen, om hygiënische of gezondheidsrisico's, mogen uitgesloten worden van herroeping. Deze producten moeten dan wel verzegeld zijn. Bij niet verbroken verzegeling mogen de producten gewoon retour.
Heb je een fout nummer ingevoerd? Vraag dan aan je bank of ze het geld kunnen terughalen. Jouw bank neemt contact op met de bank waar de ontvanger de rekening heeft. Die bank vraagt de ontvanger om het geld weer terug over te maken.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Sale is niet uitgezonderd van het ontbindingsrecht
Dus ook alles dat je in de uitverkoop verkoopt, moet je binnen 14 dagen nog retour nemen. Ook als het daarna voor jou onverkoopbaar is geworden omdat het nog maar één stuk uit een oude collectie is, bijvoorbeeld.
Dit doe je schriftelijk door een brief of een mail te sturen ter attentie van het bedrijf waarbij je je beroept op je herroepingsrecht. Tevens vraag je duidelijk om je geld terug te ontvangen binnen de wettelijke termijn daarvoor van 14 dagen. Het bedrijf is verplicht om je terug te betalen.
Als uw aankoop binnen 6 maanden na de koopoverdracht gebreken vertoont, dan is het product volgens de wet ondeugdelijk sinds de verkoop. U kunt vervolgens contact opnemen met de verkoper en reparatie of vervanging vorderen. Het is dan aan de verkoper om te bewijzen dat het gebrek niet bij de koopoverdracht is ontstaan.
Een consument heeft recht op een product dat op basis van de koopovereenkomst voldoet aan de redelijke verwachtingen. Is dit niet het geval, dan moet u als verkoper het product binnen een redelijke termijn repareren of vervangen. Als verkoper mag u de consument niet naar de fabrikant van het product sturen.
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Klacht indienen tegen (online) verkoper
U kunt uw klacht indienen tegen uw (online) verkoper bij De Geschillencommissie. Check wel of uw verkoper hierbij is aangesloten.
Wanneer u dus geld heeft uitgeleend en dat geld terug wilt hebben moet u, wanneer er geen afspraken zijn gemaakt over de terugbetaling, een termijn aanhouden van zes weken. Degene die het geld van u heeft geleend moet zes weken de tijd krijgen om het terug te betalen.
Terugboeken (storneren) in de app
Log in op je app. Tik op de afschrijving van de betreffende Betaalrekening. Kies onderaan 'Terugboeken' en volg de stappen.
Ga als volgt te werk om een betaling terug te betalen: Ga naar je activiteit. Selecteer de betaling die u wilt terugbetalen en klik op Een terugbetaling uitvoeren. Voer het bedrag in dat u wilt terugbetalen.
Jazeker, dat kan. Je kunt het bedrag zelf online binnen 8 weken terughalen.
Heb je een retourlabel ontvangen of geprint? Of heb je een digitale code voor retour ontvangen? Stuur je pakket direct en gratis terug.
Als je iets hebt besteld bij een webwinkel, heb je vanaf de dag van ontvangst 14 dagen bedenktijd. Binnen die tijd kun je, zonder te vertellen waarom je iets wilt retourneren, afzien van je koop.
Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt toezicht op deze regels.