Albert Heijn begint zijn winkel in de tijd van de industriële revolutie. Die zet de hele economie op zijn kop. Ambachtslieden en rondreizende verkopers verdwijnen, de welvaart neemt toe, er komen veel meer producten op de markt. Door te specialiseren speelt Albert Heijn in op de tijdgeest.
website AH De grote verschillen tussen AH en AH XL liggen zowel op service als op prijs-aspecten. De XL winkels worden gewaardeerd om het ruime assortiment, de kwaliteit, het vers en de netheid. De Albert Heijn supermarkten komen beter naar voren op voordeelaspecten dan de XL-winkels.
Supermarkten zijn vaak onderdeel van een keten die in een regio, land of zelfs meerdere landen winkels heeft. Nederland kent veel verschillende supermarktketens, waaronder een aantal grote ketens als Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Plus en Lidl.
Albert Heijn richt zich als grootste supermarkt van Nederland primair op gezinnen met kinderen. De betrokkenheid van millennials bij het merk was dan ook lager dan bij deze kerndoelgroep.
Een aantal belangrijke kenmerken van Albert Heijn zijn: airmiles, breed assortiment, verschillende prijsklassen, status, non-foodartikelen, speciaalzaak artikelen, appie-app*, ruime openingstijden, luxe omgeving/sfeer winkel, spaaracties, bonusaanbiedingen, landelijke tv reclame, kinderhoek, kwaliteit producten, korte ...
Bij Albert Heijn geloven we dat eten en drinken een essentiële rol speelt in het oplossen van de grote uitdagingen in de maatschappij. Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en draagt bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving.
Jumbo is de goedkoopste, klanten zijn daar per persoon €3,08 kwijt. Dat scheelt een stuiver met Albert Heijn en Hoogvliet, die allebei uitkomen op €3,13. Plus zit met €3,22 daar weer €0,09 boven. Omgerekend naar percentages blijven de verschillen tussen Jumbo en AH/Hoogvliet beperkt tot minder dan 2 procent.
AH groeide vorig jaar met bijna 100 winkels naar 1.154 filialen en een marktaandeel van 37 procent. Jumbo telde eind 2022 zes winkels minder dan een jaar eerder. Het marktaandeel daalde naar 21,5 procent. De supermarkten in Nederland behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 46,3 miljard euro.
Vooral voor onze huismerkproducten kunnen we afspraken maken binnen de hele keten: we hebben een stem in elk stapje dat een product aflegt naar onze winkel. 50% van onze verse groente- en fruitproducten komt uit Nederland en 23% uit de rest van Europa.
Een van de redenen (niet eerder genoemd) waarom Albert Heijn duurder is dan andere supermarkten is omdat het aanbod veel groter is dan in andere supermarkten. Met name A-merken vind je niet overal in andere supermarkten. Dat grotere aanbod van (veelal niet snel lopende) producten kost schapruimte en dus geld.
Spar blijkt de duurste supermarkt. Basisproducten zijn hier 20 procent duurder (!) dan wat je gemiddeld kwijt bent in een supermarkt. De gemiddelde prijzen zijn overigens de prijzen die je betaalt bij de twee marktleiders, Albert Heijn en Jumbo, en bij Plus.
De winstgroei van Ahold Delhaize komt bijna geheel op naam van de winkels in de VS, waar het concern vooral aan oostkust vijf supermarktketens en webshop Peapod (het Amerikaanse ah.nl) exploiteert.
Plastic tasjes. Dit is een instinker, maar het behoort naast alle voedingsmiddelen toch echt tot de meest verkochte producten. Wie dacht dat de nieuwe regeling omtrent plastic tasjes de populariteit omlaag heeft gehaald, die heeft het dus goed mis!
De Lidl bleek voor de meeste producten de goedkoopste supermarkt te zijn. Voor biologisch vlees en kaas bleek de boer de goedkoopste (en duidelijk de lekkerste). Het bleek dat voor ons boodschappenbriefje de over het algemeen goedkope supermarkt Lidl niet altijd goedkoper was dan de Albert Heijn.
Wat zijn Prijsfavorieten? Voor elk moment van de dag hebben we wel een Prijsfavoriet. Het zijn onze huismerkproducten van topkwaliteit en ze zijn altijd voordelig. Je herkent ze aan het blauwe duimpje.
Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels. 'We hebben fors geïnvesteerd in de verbouwing van onze winkels', zegt ceo Marit van Egmond.
Marktleider Albert Heijn staat op plek 3 van de grootste stijgers met 10 nieuwe vestigingen. Met 980 vestigingen is Albert Heijn wel de grootste supermarktketen, gevolgd door Jumbo met 669 vestigingen en Aldi met 494 vestigingen.
Albert Heijn heeft in 2022 zijn positie als marktleider verstevigd. Nummer twee Jumbo verloor juist terrein en dat gold ook voor Lidl. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ, meldt Distrifood.
Lidl is 3 procent goedkoper dan gemiddeld en Aldi zit, samen met Albert Heijn, op 1 procent onder het gemiddelde. De prijzen bij Jumbo en Plus zijn gemiddeld.
De prijzen liggen 11% onder het gemiddelde. Spar is met 26% boven het gemiddelde het duurst. Opvallend is dat budgetsupers Lidl en Aldi slechts gemiddeld scoren als het gaat om de laagst geprijsde producten. Aldi zit zelfs op hetzelfde niveau als Albert Heijn (1% onder het gemiddelde).
Deze categorie komt het meest overeen met de aankopen van de gemiddelde consument. Colruyt voert hier het klassement aan, gevolgd door Albert Heijn (3% duurder) en OKay (4% duurder).
Minder verpakkingen en meer recycling
We vinden het belangrijk dat onze AH Eigen Merk producten duurzaam worden verpakt. En dat we zo min mogelijk materiaal gebruiken. We zijn ons ervan bewust dat wij als supermarkt veel verpakkingsmateriaal verbruiken.
AH excellent betreft spullen van het huismerk, maar dan gaat het meestal om luxe artikelen, zoals bonbons, dure en uitgebreide kant-en-klaar maaltijden, gebak en andere zaken die een beetje exclusief zijn, of niet echt tot de dagelijkse boodschappen behoren.