Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Professioneel samenwerken is als volgt gedefinieerd:
'Een vorm van samenwerken, waarbij autonome organisaties ertoe overgaan duurzame afspraken aan te gaan en zo delen van het werk op elkaar af te stemmen.
Doel. Resultaat boeken kan alleen als het team een helder – objectief en expliciet omschreven – doel heeft waar alle teamleden zich medeverantwoordelijk voor voelen. ...
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Waar efficiënt samenwerken om draait, is dat je met elkaar de dingen juist doet. En dat begint bij kennis. Bij weten wat je zelf doet en wat je collega doet, zodat jullie samen inderdaad het juiste doen. Dat vraagt in ieder geval transparant communiceren.
Als je samenwerkt, werk je met anderen. Die anderen zullen (helaas) niet altijd meebewegen in de manier van werken die jij het prettigst vindt. Als je samen iets wil bereiken, moet je dus ook weten hoe je collega's het liefst dingen aanpakken. Vraag hen daarom naar hun voorkeursstijl.
Assertief ben je als je zowel je eigen belang als dat van de andere persoon in het oog houdt. Een belangrijke eigenschap om goed te kunnen samenwerken. Als je goed om kunt gaan met diversiteit kun je met heel veel verschillende mensen samenwerken.
Voor een team aan afspraken gehouden kan worden is het nodig dat zij de afspraken, kennen, begrijpen, weten te onthouden en er mee instemmen. Als het goed is zijn de afspraken redelijk eenvoudig en helder. Dan kun je het team vragen om ermee in te stemmen.
Krachtige gesprekken voeren en goede vragen weten te stellen is cruciaal in het vormen van een succesvol team. Alleen door goed te kijken, open te luisteren en gedrag (zowel positief als negatief) met elkaar te benoemen, creëer je eenduidigheid en maak je het gezamenlijk streven duidelijk/herkenbaar.
Samenwerken met je collega's, samenwerken met je manager of juist als manager met je medewerkers. Er gaat zo veel net niet goed, er zijn zo veel irritaties, zo veel kleine ergernissen. Omdat afspraken worden niet nagekomen, of omdat er onduidelijkheid bestaat over wie wat zou doen.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Bij een strategisch partnership wordt een samenwerking tussen twee ondernemingen afgesloten, zonder dat er sprake is van een juridisch partnerschap of zakelijke partnerrelatie. Daarbij bundelen deze twee partijen de krachten om een individueel of gedeeld doel te bereiken.
Door doelgericht samen te werken, wordt ieder OR lid actiever bij de werkzaamheden van de OR betrokken. Je leert de kritische succesfactoren van teamwork kennen, je leert om te gaan met conflicten en je bent in staat om een zelfanalyse te maken.