Wat is een goede prijs voor een gebruikte fiets? Dat is heel moeilijk te zeggen. Dat heeft toch vooral te maken met de staat/onderhoud van de gebruikte fiets. Als je ongeveer weet wat voor fiets je wilt en in welke prijsklasse, dan kun je eens kijken op Marktplaats of in een fietsenwinkel wat de vraagprijs is.
De waarde van je fiets neemt af naarmate hij ouder is. Als we ervan uitgaan dat de aankoopprijs van je fiets rond de €750 of hoger was, dan moet je er rekening mee houden dat je fiets na ongeveer acht jaar is afgeschreven. Elk jaar dat de fiets veroudert, neemt de waarde van de fiets met een 1/8 deel af.
Bij een echte fietsenwinkel vind je voor 500 euro al een heel mooi instapmodel. Wil je net iets meer comfort, dan betaal je al snel 700 of 800 euro.
De prijs wordt met name bepaald door de status van de fiets in het algemeen en de accu in het bijzonder. In een oogopslag is vaak al te zien of er netjes met een fiets is omgesprongen: weinig of geen lakschade, geen al te duidelijke gebruikssporen of slijtage aan onderdelen. Goede kans dat ook de accu dan nog goed is.
De hele dure fietsen kunnen wel oplopen tot een aanschafbedrag van €1500 of meer. Ook boven dat bedrag zijn er fietsen te koop maar dat zijn wel vaak heel speciale merken of met specifieke accessoires. Voor een standaard goede fiets waarmee je elke dag zo'n 7 kilometer naar je werk rijdt ben je circa €1000 kwijt.
Onderhandelen kan altijd. Je kunt bijvoorbeeld vragen of er nog iets 'aan de prijs gedaan kan worden' (bijvoorbeeld als het een model uit een vorige collectie betreft) en/of er mogelijk een kosteloze upgrade voor de accu in zit, of op zijn minst een extra accessoire.
U kunt via het fietsdiefstalregister nagaan of een fiets als gestolen geregistreerd staat.
Fietsende werknemers zijn fittere werknemers
De fiets is goedkoper dan auto. Het scheelt bijvoorbeeld in het aantal parkeerplaatsen dat een bedrijf nodig heeft. Werknemers verschijnen fitter op hun werk. Er is minder ziekteverzuim en mensen hebben meer energie.
Maar ook bijvoorbeeld voor een vertrapte fiets, wordt geld betaald bij een metaalhandel. De Graaf schat een dat fiets van 20 kilo op dit moment een bedrag tussen de drie en vier euro oplevert. Hoeveel je krijgt uitbetaald, kan dagelijks variëren.
De meeste fietsen worden niet door hun rechtmatige eigenaar opgehaald: meer dan de helft blijft tot het verstrijken van de bewaartermijn in het depot staan. Wat er daarna met de fietsen gebeurt, kan per gemeente verschillen, maar vaak geldt dat wrakken waar niets meer mee gedaan kan worden, verwerkt worden tot schroot.
Gemiddelde marge in de fietsenhandel is 35% en dat is heel normaal. Als een dealer heel erg veel op voororder koopt gaan de marges wat omhoog maar niet veel.
Doorgaans zie je online een verkoopprijs van € 700 tot € 850. Betaal je een stuk minder voor de fiets omdat de accu niet meer voldoet, dan is het natuurlijk altijd een optie de batterij alsnog nieuw aan te schaffen. Controleer dan wel goed of het model nog leverbaar is.
Je kunt een boete, taakstraf of gevangenisstraf krijgen als je een gestolen product koopt (bijvoorbeeld een fiets) en de politie dit ontdekt. Het kopen (of verkopen) van gestolen goederen is namelijk strafbaar, het heet heling.
En net als vorig jaar is de e-bike het meest gewild. Er zijn schrikbarend meer elektrische fietsen gestolen dan het jaar ervoor. Sterker nog; de e-bike wordt het meest gestolen, gevolgd door de 'gewone' stadsfiets.
Als u aangifte heeft gedaan van diefstal, komt uw fiets automatisch in het fietsdiefstalregister. De politie gebruikt dit register om de eigenaar van een teruggevonden fiets te vinden.
Mensen met een minimuminkomen kunnen bij de Fietsenbank een gratis fiets krijgen. Ook worden er fietslessen gegeven, omdat velen van hen nog nooit of nauwelijks gefietst hebben. Wel moeten zij daarvoor een tegenprestatie leveren door vrijwilligerswerk bij de Fietsenbank te doen.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is. Toch is het zo!
De Sparta d-RULE Energy en Kalkhoff Entice 5. B Advance+ zijn de beste fietsen van het jaar. Dat werd op 10 maart bekendgemaakt tijdens een online uitreiking van de Fiets Awards. Met de jaarlijkse verkiezing wil de organisatie jou als consument laten zien wat fabrikanten doen op het gebied van vernieuwing en innovatie.
De gemiddelde autokilometer met een kleine middenklasser kost circa € 0,43. Een kilometer fietsen kost slechts € 0,08. Woon je 10 kilometer van je werk en ga je 20 dagen per maand op-en-neer gedurende 11 maanden per jaar, dan bespaar je met de fiets jaarlijks € 1.540.
A-merken streven niet alleen naar de beste specificaties op papier. Ze bouwen fietsen met de beste rijbeleving en staan ook voor je klaar als het even niet mee zit. Ze stellen hoge eisen aan hun producten en aan de winkels die hun fietsen verkopen, zodat je als klant kunt genieten van de beste service.