Zo moet de motorrijder een goedgekeurde helm, oogbescherming, hoge schoenen of laarzen, handschoenen en beschermende kleding dragen.
Elke motorrijder is in Duitsland verplicht om een veiligheidshesje en EHBO kit mee te nemen. En voor de brildragende motorrijders geldt dat zij verplicht een reservebril of -lenzen mee moeten nemen. In Duitsland zijn er in veel steden milieuzones ingesteld.
Waarom zou een verplichting nog niet zo gek zijn? Een glijpartij met een motor kan al snel zorgen voor ernstig letsel. Ook bij een lage snelheid. Met motorkleding aan loopt u waarschijnlijk nog steeds letsel op bij een flinke uitglijder, maar de gevolgen kunnen door de juiste kleding beperkt blijven.
Helaas is wettelijk motorkleding (nog)niet verplicht. Wat dat betreft lopen we aardig achter op onder andere Belgie, waar het verplicht is beschermende kleding te dragen die armen, benen en enkels beschermen. In Nederland is het verplicht beschermende kleding te dragen tijdens het lessen.
Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat. Tijdens het praktijkexamen voor de motor moet de motorrijder laten zien dat hij zijn motor en de verkeersregels beheerst.
Bij een motorbroek raden we ook onderkleding aan. Een legging als onderkleding onder een motorbroek zorgt namelijk voor extra draagcomfort. Meet over het breedste gedeelte van de heupen.
Volgens Artikel 5.6.45 moeten bromfietsen die na 31 december 2006 aangeschaft zijn, verplicht zijn van een linkerbuitenspiegel. Rijd je zonder linkerbuitenspiegel op je scooter of motor, dan kan dit je een boete opleveren van € 95,-.
Alle motoren waarvan de eerste tenaamstelling na 1 januari 1997 is, zijn verplicht vier werkende knipperlichten te hebben.
Motorfietsen met Nederlands kenteken hebben vooralsnog geen APK-keuring nodig om de weg op te mogen.
Het kost je wat meer tijd, maar vaak is het voordelig om een motor te importeren uit Duitsland of België. Doordat er in beide landen geen bpm bovenop de nieuwprijs wordt berekend, zijn de prijzen een stuk lager dan in Nederland.
Rijd je te snel met je motor door een trajectcontrole? Dan is de kans erg groot dat je niet beboet wordt. Dat komt omdat trajectcontroles met zogenoemde nummerplaatherkenningscamera's werken en die fotograferen alleen de voorste nummerplaat.
Alleen in Frankrijk is een alcoholtester verplicht. Dit is een soort wegwerp-blaastest.
Als je 18 of 19 jaar oud bent, kun je alleen het rijbewijs A1 halen. Met dat rijbewijs mag je rijden op motoren met een cilinderinhoud van maximaal 125 cc en een vermogen van maximaal 11 kW.
De examenrit
De examenrit duurt ongeveer 35 minuten. De examinator rijdt in zijn eigen auto achter je aan. Naast de examinator zit je rijinstructeur. Die zegt onderweg wat je moet doen via het ontvangertje in je helm.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende maximum snelheden: Voor motorvoertuigen op autosnelwegen geldt een maximum snelheid van 130 km/u. Voor motorvoertuigen op een autoweg geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Voor motorvoertuigen op andere wegen geldt een maximum snelheid van 80 km/u.
Bij een rotonde vervolgt u uw weg en bent u alleen als u de rotonde verlaat verplicht rechts richting aan te geven. Er zijn ook automobilisten die bij het oprijden van een rotonde richting aangeven naar links. Dat is géén wettelijke eis, maar het maakt wel duidelijk wat de bestuurder van plan is.
Een motor parkeren moet officieel volgens de wettelijke verkeersregels op de rijbaan, net zoals alle andere gemotoriseerde voertuigen. Als er parkeervakken zijn moet je je motor daarin zetten. Op de stoep mag de motor volgens de wet niet worden geparkeerd.
Om motorrijders zo goed mogelijk te beschermen worden motorschoenen in een testlaboratorium gekeurd. De schoenen die goed uit de test komen, krijgen een EN 13634 keurmerk. Let hier altijd als eerste op als je motorschoenen gaat uitzoeken.
17 - HUURDER/BESTUURDER
Hij/Zij dient minimaal 18 jaar oud te zijn en in het bezit van een geldig rijbewijs (cat A). Voor klasse D & E &F & G moet de berijder minimaal 24 jaar en 2 jaar in het bezit van een rijbewijs zijn. Alleen degene die de huurovereenkomst aangegaan is, mag de motorfiets besturen.
Motorfietsers moeten zoals automobilisten op de rijbaan rijden. Ze mogen dus niet op het fietspad. Anders dan automobilisten mogen ze nochtans wel rijden op de busstrook en op de "bijzondere overrijdbare bedding", indien het symbool van de motorfiets op de betrokken verkeersborden is aangebracht.
"Leer wordt al sinds de oorsprong van het motorrijden gebruikt voor motorkleding. En nog steeds is leer de veiligste keuze. Het biedt optimale protectie bij een val of ongeluk. Daarnaast sluit het goed aan, waardoor je minder last van de rijwind hebt.
Het belangrijkste aspect bij het kopen van veilige motorkleding. Het belangrijkste aspect bij het kopen van veilige kleding is dat de protectie stukken exact op de juiste plekken zitten. Denk bij de jas aan de ellebogen en de schouders en bij de broek is dat bij de heupen en knieën.
Een goedkoop motorpak kan je al vinden voor 600 euro en dit loopt op tot 1500 voor een duur motorpak.