Het is mogelijk om een auto honderd procent op kerosine te laten rijden. Bij Shell weet men dat dit wel eens gebeurt in het leger, wanneer er bijvoorbeeld in oorlogsgebied alleen kerosine voorhanden is en geen dieselolie.
Kerosine is bijna hetzelfde als diesel, alleen wat simpeler. Qua roetuitstoot maakt dat dus niet uit (vliegtuigen stoten wel veel minder roet uit, maar dat komt door een veel efficientere verbranding).
Benzine bestaat uit de lichtere fractie van de distillatie en bevat koolwaterstofketens van 4 tot 12 koolstofatomen (C4 tot C12), is zeer vluchtig, heeft een lage viscositeit en heeft een laag kookpunt. Kerosine is de middenfractie van de distillatie en bestaat uit koolwaterstoffen met een lengte van C12 tot C16.
Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen.
Bij het verbranden van kerosine komt niet alleen CO2 vrij – een belangrijk broeikasgas – maar ook andere stoffen, waaronder stikstofoxides (NOx). Chemische interacties tussen deze stikstofoxides en de atmosfeer leiden tot de vorming van fijnstof en ozon. Deze zijn beiden schadelijk voor de gezondheid van de mens.
Brandstofprijzen (per liter)
De door ons gebruikte prijs voor fossiele kerosine is €0.46/ liter.
Kerosine is een product dat het midden houdt tussen benzine en diesel, waardoor verbranding van kerosine van nature meer NOx-uitstoot oplevert dan benzine en minder dan diesel. Bovendien werken straalmotoren met een (veel) grotere overmaat van lucht dan interne verbrandingsmotoren.
De eenvoudigste aromaat is benzeen (een ringvormige koolwaterstof). Daaraan kunnen allerlei toevoegingen geplakt zitten en dat zijn dan de zwaardere aromaten. Bij het taxien en het proefdraaien ontwijkt er altijd niet of gedeeltelijk verbrande kerosine.
Kerosine kan een groot brandrisico vormen, aangezien het zeer vluchtig en brandbaar is. Afhankelijk van het vlampunt kan het worden geklasseerd als een explosief.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht. Een net opgestegen vliegtuig heeft veel kerosine aan boord en weegt dus meer.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Internationaal vliegen wordt niet belast met accijns of btw. Zowel de tickets niet, als de brandstof (kerosine). Dit in tegenstelling tot de auto, bus of trein. Maar ook vliegen draagt bij aan de wereldwijde CO2-uitstoot.
Lampolie kan gemaakt zijn van aardolie of palmolie. Lampolie op basis van aardolie, ook wel paraffine olie genoemd, bestaat uit een mengsel van alifatische koolwaterstoffen. Voorbeelden van deze koolwaterstoffen zijn kerosine of paraffine.
De brandstof is ongeveer 3 maanden houdbaar op voorwaarde dat deze op een koele, droge en donkere plaats bewaard wordt. Daarna begint de brandstof te verzuren (door veroudering gaat hij sterk ruiken).
Stel je hebt een oude goedkope diesel en wil voor een deel op plantaardige olie rijden? Dan mag dit officieel niet. Er worden geen accijns betaald over de brandstof en rijden op frituurvet kan je een boete opleveren.
Alle eenheden zijn in kilo's, omdat het vliegtuig brandstof per kilo verbruikt. 1 liter is ongeveer 0,8 kilo.
CO2 is het belangrijkste broeikasgas. Een vliegtuig heeft al snel enkele duizenden liter kerosine mee aan boord. Per liter kerosine wordt bij de verbrandingsreactie ongeveer 2,5 kilogram CO2 en 1 kilogram waterdamp gevormd. Naast CO2 zijn er ook minimale fracties van andere broeikasgassen (bijvoorbeeld CO).
Kerosine is net als benzine een brandstof die wordt gewonnen uit aardolie. Biokerosine wordt niet gemaakt uit aardolie, maar komt uit organische grondstoffen. Dat kunnen allerhande plantaardige of dierlijke producten zijn.
Diesel is intrinsiek vervuilender dan benzine, maar de uitlaatgassen van diesels worden al jaren nabehandeld. De benzinemotor is echter dezelfde weg aan het volgen.
Verder draagt een vliegreis 2 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
De internationale scheepvaart stoot bijna tweemaal zoveel broeikasgassen uit als de luchtvaart – veel meer dan tot nu toe werd aangenomen. amsterdam – Schepen stoten wereldwijd meer dan 1 miljard ton aan broeikasgassen uit, zo meldt de Britse krant The Independent.
Immers: een kilogram kerosine bevat 43,1 megajoule (MJ) energie en 1 kWh is gelijk aan 3,6 MJ. Per kWh betalen de KLM's en Transavia's van deze wereld zo 0,095 euro ofwel nog geen 10 eurocent.
Reizend per vliegtuig
Het brandstofverbruik van de jumbojet bedraagt gemiddeld ongeveer 10 ton kerosine per uur. Rekening houdend met de dichtheid van kerosine komt dit neer op 12.500 liter kerosine per uur. Acht uur vliegen levert dus een verbruik op van 100.000 liter, dat is 1000 liter per gezin van drie.
Op kerosine en tickets hoeft KLM namelijk 0 euro btw te betalen. Helemaal niets dus. Op jaarbasis komt dit neer op een voordeel van 2 miljard euro. De bakker op de hoek draagt wel netjes bij aan de samenleving.