Je hebt groot, je hebt groter en je hebt het nieuwe grootste cruiseschip ter wereld: Icon of the Seas.
Prijzig, maar het kost bijna €1,5 miljard om zo'n schuitje te bouwen en dat geld moet ergens vandaan komen. Gelukkig kunnen er 10.000 passagiers aan boord om dat astronomische bedrag terug te verdienen. Het schip zal pas in januari 2024 te water gaan, maar reisjes zijn vanaf 25 oktober al te boeken. Nog niet overtuigd?
1. Resilient Lady – Virgin Voyages. De Resilient Lady**** (110.000 brutoton, 2.770 gasten) is het de 3e nieuwbouw cruiseschip van nieuwkomer Virgin Voyages. De Resilient Lady zou al in 2022 in de vaart komen, maar Virgin focuste op haar twee andere schepen na de pandemie.
De megaliner behoort tot de Oasis-klasse en biedt plaats aan maximaal 6.988 passagiers die kunnen genieten van maximaal comfort.
Koningsdam is het grootste schip in de vloot van Holland America Line, en het grootste schip in de geschiedenis van de rederij.
Cruiseschepen zijn in principe al super de luxe, maar Seven Seas Cruises spant vanaf februari 2020 de kroon. 's Wereld meest exclusieve suite aan boord van een cruiseschip is 413 m2 groot en van alle luxueuze gemakken voorzien met een privéspa én een handgemaakt bed van een slordige 200.000 dollar!
De Harmony of the Seas is 362 meter lang. Vijf keer zo groot als de Titanic met een volume van 227.000 ton. Het allergrootste cruiseschip ter wereld, Harmony of the Seas, is vanochtend vroeg afgemeerd in de haven van Rotterdam.
De maximale diepgang (de diepgang van een vaartuig geeft aan hoe diep het in het water ligt. Het is de verticale afstand tussen de waterlijn en het laagste vaste punt) bedraagt 8,8 meter.
De omgevingstemperatuur op de schepen varieert tussen 18 - 20°C in de openbare ruimtes, terwijl de temperatuur in de cabines kan worden aangepast aan uw voorkeur.
1 miljard euro. Dat mag wat kosten. Royal Caribbean liet de Wonder of the Seas voor 1 miljard euro bouwen in Saint-Nazaire, Frankrijk. Dat duurde zo'n negen jaar.
De rederij Royal Caribbean heeft de Oasis of the Seas te water gelaten. Het gaat om het duurste cruiseschip dat ooit is gemaakt. Het schip heeft 1,4miljard dollar gekost - net geen miljard euro - gekost en er is vijf jaar aan gewerkt.
Wil je meer flessen wijn/champagne meenemen, dan betaal je per fles $18 corkfee (letterlijk 'kurkgeld'). Let op: je mag géén bier, wijn in karton of sterke drank meenemen aan boord. Doe je dit wel, dan wordt dit ingenomen en op de laatste avond van je cruise teruggegeven.
Feiten en cijfers Icon of the Seas
Het nieuwste cruiseschip van Royal Caribbean International wordt 365 meter lang en krijgt een volume van ongeveer 250.000 brutoregisterton. Ter vergelijking: de in 2021 opgeleverde Wonder of the Seas is 362,10 meter lang en meet 236.857 BRT.
Icon of Seas is 365 meter lang, de lengte van zo'n 3,5 voetbalvelden. Het schip heeft 2805 hutten en 20 dekken. Er is plek aan boord voor maximaal 7600 passagiers en 2350 bemanningsleden.
Met een capaciteit van ruim 6.000 passagiers en meer dan 2.000 crewleden is Harmony of the Seas het grootste cruiseschip ter wereld.
Een ander nadeel is dat de schepen zo'n 20 tot 25 jaar meegaan. Voor de uitbaters van de cruiseschepen goed nieuws, want zij kunnen lang van de schepen gebruik maken.
Op moderne cruiseschepen is de kans op zeeziekte zeer klein. Hier vindt u meer informatie over zeeziekte en het voorkomen ervan. Het risico om zeeziek te worden wordt door een aantal factoren geminimaliseerd.
Die staan allemaal onder het toeziend oog van de hoogste in rang: de kapitein. Maar wat verdient een kapitein op een cruiseschip? Hij blijft ten allen tijde verantwoordelijk voor het schip en alle opvarenden en kan daarvoor dus rekenen op een mooi loon: ongeveer 10.000 $ (9.180 €) per maand.
Het luxueuze cruiseschip heeft daarom zijn eigen verwerkingssysteem. In de buik van de Seaside wordt dagelijks zo'n 30 ton uitwerpselen opgevangen én verwerkt, dankzij een speciaal ontwikkeld systeem.
Dit moet je weten. Cruiseschepen zijn ook heel zwaar, maar blijven toch drijven omdat deze schepen vol met lucht zitten. Als er ergens lucht in zit, blijft het drijven. Het drijfvermogen noemen we de Wet van Archimedes.
Hoewel moderne schepen tegenwoordig ontzettend veilig zijn, zal elk schip zinken als het gat maar groot genoeg is. Een nog groter gevaar is echter een brand, aangezien het vuur zich snel aan boord van een schip kan verspreiden wat de evacuatie kan bemoeilijken.
Bij grote (cruise) schepen moeten ze inklapbaar zijn, omdat ze anders een obstakel vormen bij het afmeren en in sluizen. Door de stroming tijdens het varen zorgen de elektrisch of hydraulisch aangestuurde vinnen voor een liftende of neerwaartse kracht waardoor het schip stabiel gehouden wordt.
Waarom ligt de Titanic nog in zee? Het is inmiddels bekend dat de Titanic nooit geborgen kan worden. Ze hebben ontdekt dat de Titanic is besmet met een bacterie, die langzaam het ijzer 'opeet'. Het zal nog wel vele jaren duren, maar dan is de Titanic van de zeebodem verdwenen.
Er zaten op de Titanic slechts drie Nederlanders: jonkheer George Reuchlin (37) en Wessel van der Brugge (38), allebei uit Rotterdam, en Hennie Bolhuis (27) uit Groningen. George Reuchlin was directeur bij de Holland-Amerika Lijn (HAL) en door de White Star Line uitgenodigd om de maidentrip van de Titanic mee te maken.
Om 19:30 uur op de avond dat de Titanic de ijsberg raakte, was het 0,5 graden. Toen het schip zonk, was het water zo'n 2 graden onder het vriespunt.