Elektriciteit is per kilometer een stuk goedkoper dan benzine, aldus Gaslicht.com. Natuurlijk rijzen de energieprijzen momenteel wel de pan uit. Hoeveel je precies betaalt, hangt af van je energiecontract.
Het tarief is gebaseerd op de locatie waar je laadt, het netwerk dat je gebruikt (de roamingkosten), de tijd die je spendeert, het aantal kWh dat je verbruikt, en de mogelijke abonnementen. Over het algemeen zal openbaar laden dus duurder zijn dan thuisladen. Maar, één ding is zeker, het is goedkoper dan tanken.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn. De subsidie die beschikbaar is voor de aanschaf van een elektrische auto is niet meegenomen in deze berekening.
De resultaten zijn onthutsend, althans voor de elektrische auto. Met een prijs per kWh van 0,55 euro (sommige leveranciers rekenen zelfs tot 0,7 euro) kost het laden van een batterij – zelfs thuis – tegenwoordig meer dan benzine.
Reken op een gemiddeld tarief van ongeveer 35 cent per kWh, inclusief btw. Dat maakt een verschil voor de kosten per kilometer: bij een gemiddelde afstand van 225 kilometer op een volle tank, moet je dan rekenen op 5 cent per kilometer. Sommige openbare laadpalen zijn iets duurder.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,46 (gemiddelde prijs over 2022 volgens CBS). Een laadbeurt van 15,3 kWh komt daarmee op € 7,04.
Laden als commerciële troef? Tot slot: Gratis opladen kan je tegenwoordig bij heel wat winkelketens: IKEA, Lidl, Delhaize, McDonalds, Decathlon, Aveve, etc maar ook steeds meer bedrijven laten hun bezoekers gratis laden. Ook restaurants en hoteluitbaters kennen de voordelen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.
De prijs van 1 kWh stroom is gemiddeld € 0.32 bij thuis opladen (Januari 2022). Een zuinige elektrische auto verbruikt gemiddeld zo'n 15 kWh per 100km, daardoor komt de prijs uit op € 0,05 per kilometer. De prijs van 1 liter benzine (Euro 95) is gemiddeld € 1,98 (Januari 2022).
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
Door heel Nederland staan (semi-)publieke oplaadpunten. Aan de openbare weg, maar ook bij bedrijven en parkeergarages. Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heb je een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kun je zelf een publieke laadpaal aanvragen.
Snelladen zorgt voor meer warmte dan langzaam laden, waardoor het nodig is om de accu rustig af te laten koelen. Daarom gaat vanaf 80% automatisch het snelladen uit en gaat het opladen een stuk langzamer. Dat zorgt ervoor dat het weinig zin heeft om wanneer de accu boven de 80% aan een snellader op te laden.
“Traag opladen is goed voor je batterij”
Dit was lang iets waar veel mensen bij zwoeren. Volgens deze wetenschappers is het echter niet per se goed voor je accu om heel langzaam op te laden, ook al blijft de hitte in de batterij daarmee beperkt.
Het laden is thuis, of bij jouw eigen kantoor, het goedkoopste. Daar varieert de prijs per kWh sterk afhankelijk van je contract. Het kan €0,20 per kWh zijn maar ook €0,90 is mogelijk. Dus als je 50 kWh in de accu laadt, ben je tussen de 10 en 45 euro kwijt.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Voor de stroom om je elektrische auto op te laden betaal je een prijs per kilowattuur (kWh). Omdat de energietarieven momenteel sterk verschillen, lopen de laadtarieven ook uiteen. Gemiddeld betaal je tussen de € 0,28 en € 0,82 per kWh bij een openbare laadpaal en € 0,65 tot € 1,05 per kWh bij een snellader.
Het voordeel van elektrische auto's is dat het geen uitlaatgassen uitstoot het nadeel is dat er ook bij het opwekken van elektriciteit stoffen vrijkomen. Ook de bouw van een accu is niet klimaatneutraal, net zo min als dat van een benzine of dieselmotor is.
Het is zeker mogelijk om een elektrische auto privé te leasen. Sterker, het is misschien wel slimmer om een elektrische auto te leasen dan een model met een benzine- of dieselmotor. Een elektrische auto heeft vaak een hogere aanschafprijs vergeleken met een benzine- of dieselmotor.
Het opladen is helmaal gratis.
Dat kan met onze laadpas! Hiermee betaal je standaard 49 cent per kilowattuur voor regulier laden en 70 cent voor snelladen.
Het opladen van je elektrische auto zonder laadpas kan bijvoorbeeld door: Mobiele Apps: Veel laadnetwerken en serviceproviders zoals onze Shell Recharge App. bieden tegenwoordig mobiele apps aan waarmee je je laadsessie kunt starten en beheren.