Voor de meeste auto's geldt een bijtellingspercentage van 22% over de cataloguswaarde. De bijtelling voor elektrische auto's, waterstofauto's en zonnecelauto's is minder. De overheid wil zo milieuvriendelijk rijden stimuleren. Dat draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Na 60 maanden vervalt dit voordeel, maar je krijgt nog wel 6% korting op het toen geldende standaardtarief uit 2018 over de eerste €30.000. Oftewel, in 2023 heb je 22% - 6% is 16% bijtelling over de eerste € 30.000 en 22% over de rest van de fiscale waarde van de auto.
Van bruto naar netto bijtelling.
Voor de bijtelling worden dezelfde belastingtarieven gehanteerd als voor je loon. Als je in de eerste schijf valt en dus 37,10% belasting betaalt, komt dat neer op een netto bijtelling van € 6.600 x 0,3710 = € 2.448,60 per jaar. Dat is € 204,05 per maand.
Je gaat dan bijtelling betalen omdat de fiscus de kilometers die je rijdt ziet als een vorm van inkomen. Hierover moet je dus belasting betalen. Dat werkt zo: een bepaald percentage van de cataloguswaarde van het voertuig wordt bij je belastbare inkomen opgeteld. Hierdoor betaal je meer belasting.
Je betaalt in 2023 over de eerste 30.000 euro van de catalogusprijs een bijtelling op je inkomen betalen van 16% en over alles wat daarboven komt, 22%. Het verlaagde percentage blijft 60 maanden geldig na de eerste ingebruikname van de auto. Daarna gaat het volledige tarief van 22% belasting gelden.
Als het gaat om bijtelling, kan gerust worden gesteld dat het fiscaal relatief gunstig is om een elektrische auto te rijden. Het wordt echter wel steeds minder gunstig. De lage bijtellingen dienden als een stimulans om de Nederlandse burger in elektrische auto's te krijgen.
Hoe werkt bijtelling op loonstrook? Bijtelling wordt indirect op uw loonstrook weergegeven. Bijtelling wordt bij het brutosalaris opgeteld, omdat de Belastingdienst dit bedrag ziet als 'loon in natura'. Op het loonstrookje staat meestal 'Privégebruik auto', met daarbij het desbetreffende bedrag.
De bijtelling kun je berekenen door het bijtellingspercentage van jouw auto te vermenigvuldigen met de cataloguswaarde. Stel: de cataloguswaarde van jouw auto is € 20.000. De bijtelling is 22%, dus 0,22 x 20.000 = € 4.400 bijtelling per jaar. Dit komt neer op € 4.400 : 12 = € 366,67 per maand.
Heeft u een auto van de zaak en rijdt u hiermee per jaar privé meer dan 500 kilometer? Dan wordt een bedrag bij uw brutoloon opgeteld. Dit heet de fiscale bijtelling.
De bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto. In 2023 zijn er 2 tarieven voor de bijtelling: 16% en 22%. De bijtelling is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
De bijtelling geldt voor elke auto waarmee u, omgerekend naar een kalenderjaar, meer dan 500 privékilometers rijdt. Rijdt u met geen van de auto's meer dan 500 kilometer privé, dan telt uw werkgever niets bij.
De bijtellingsregels in 2022 en 2023 zijn veranderd. U kunt dit jaar nog steeds profiteren van de gunstige 16 procent bijtelling. Dit geldt dan voor alle elektrische auto's met een catalogusprijs onder de 35.000 euro. Voor alle bedragen daarboven geldt een bijtellingspercentage van 22 procent.
De kosten van een zakelijke leaseauto liggen tussen een paar honderd tot duizenden euro's per maand. Wat dat maandbedrag wordt hangt ten eerste af van het type auto dat u gaat leasen. Andere kosten die komen kijken bij het zakelijk leasen van een auto bestaan uit: Leasekosten die zijn opgenomen in het leasecontract.
Van bruto naar netto bijtelling in 2023
De 16 en 22 procent per jaar zijn bruto bedragen, op basis van de cataloguswaarde van de auto. Stel, je koopt een auto van €40.000. Bij 22 procent bijtelling betekent dit een bij te tellen bedrag van €8.800 per jaar aan extra inkomen. Dat is een bruto bedrag.
Waar staat bijtelling op de loonstrook? Op je loonstrook of salarisstrook staat meestal 'Privégebruik auto' met het bijhorende bijtellingsbedrag. Omdat de Belastingdienst het rijden van een auto van de zaak ziet als loon in natura wordt de bijtelling bij je brutosalaris opgeteld.
Een eigen bijdrage voor het privégebruik van een leaseauto kan fiscaal aftrekbaar zijn. Een eigen bijdrage is bijvoorbeeld een vast bedrag per maand of een vast bedrag per gereden privékilometer. Het is belangrijk dat het gaat om een bijdrage 'voor privégebruik'.
Je bijtelling kan je zonder deze in Rompslomp in te boeken opgeven bij je aangifte inkomstenbelasting. Je boekt deze niet in omdat dit geen zakelijke kosten zijn. Ze horen dus niet in jouw zakelijke administratie thuis. Als je de bijtelling wel zakelijk wilt opvoeren, dan maak je negatieve kosten aan.
Voor werknemers is een auto van de zaak soms goedkoper dan een eigen auto hebben. De inkomstenbelasting over het privégebruik is heel vaak veel lager dan de kosten van de auto. Dat geldt ook als er een bijdrage voor privégebruik betaald dient te worden.
Over het algemeen is het voordeliger om (vrijwel) nieuwe auto's op de zaak te zetten. Rijdt u veel privé, dan is op de zaak zetten eveneens vaak voordeliger. Een elektrische auto is door de lage bijtelling vaak voordeliger om op de zaak te zetten.
Gegevens voor bijtelling berekenen
Voor volledig elektrische auto's geldt per 1 januari 2023 een bijtellingspercentage van 16% over de fiscale waarde van de auto tot € 30.000. Voor het bedrag boven de € 30.000 geldt een bijtellingspercentage van 22%. Selecteer 16% bijtelling in geval van een volledig elektrische auto.