Voorbeelden van informerende teksten zijn: een nieuwsbericht, notulen, een handleiding.
Het doel van een informatieve tekst is om de lezer te informeren. Informatieve teksten zijn dan ook geschreven op basis van feiten en niet op basis van meningen. Een informatieve tekst hoort zelfs helemaal geen meningen van de schrijver te bevatten. We noemen zo'n tekst objectief.
Informatieve teksten
In dit type tekst som je vooral veel feiten op. Je legt iets uit, doet verslag of geeft instructies. Wat je vooral niet doet, is een mening geven. Informatieve teksten zijn objectief.
informatieve of referentiële teksten, die een stand van zaken in de werkelijkheid weergeven (verslag, krantenbericht, wetenschappelijk of encyclopedisch artikel enz.) beschouwende teksten, die de toehoorder of lezer van iets willen overtuigen (reclameboodschap, pamflet, verzoekschrift enz.)
Wat zijn tekstdoelen? Tekstdoelen geven aan wat jij als schrijver wilt bereiken met jouw tekst. De 7 tekstdoelen zijn: informeren, instrueren, adviseren, overtuigen, activeren, emotioneren en inspireren. Een tekst heeft minimaal één tekstdoel.
We maken onderscheid tussen vijf verschillende tekstdoelen: informeren, opiniëren, overtuigen, activeren en amuseren.
Instrueren: dit is informatie die je lezer vertelt hoe degene iets kan of zelfs het doen.
Wat zijn topische zinnen? Topische zinnen zijn zinnen die het centrale idee van een alinea samenvatten (ze worden ook wel kernzinnen genoemd) Vaak staan ze aan het begin van een alinea zodat lezers ongeveer weten wat ze in het volgende stukje tekst kunnen verwachten.
Activerende teksten hebben als doel om de lezer aan te zetten tot actie: hij/zij moet iets gaan doen! Dit doel zie je ook terugkomen in betogen , ingezonden stukken en columns, maar bijvoorbeeld ook in reclames. Daar word je immers aangezet tot het kopen van een product.
Een amuserende tekst is bedoeld voor vermaak, dus de schrijver hoeft niet per se zijn mening te verkondigen, hoeft je niet te overtuigen of te activeren. Hij wil je gewoon iets vertellen over een interessant verhaal, een leuk verhaal of iets grappigs en hij vindt het gewoon leuk om jou te vermaken.
met de bedoeling anderen te overtuigen
`Reclameboodschappen zijn persuasieve teksten.
Voorbeelden van informatieve teksten zijn nieuwsberichten, overheidssites en artikelen. Instructieve teksten vertellen de lezers hoe ze iets moeten doen of hoe iets werkt.
Een narratieve tekst wil feiten en gebeurtenissen vertellen om je mee te nemen in een verhaal; een voorbeeld is een reisverhaal.
Een tekst heeft bepaalde kenmerken: een inhoud (thema), een vorm (taalgebruik en structuur) en een bedoeling (doel).
Informeren: Je beoordeelt gegevens niet, maar verstrekt ze alleen. Uiteenzetten/ verklaren is ook een informerend schrijfdoel; je vertelt vertelt de lezer hoe het zit, hoe iets werkt.
Een activerende tekst geeft informatie, zet je aan het denken en wil je overtuigen waardoor je uiteindelijk iets wilt gaan doen. Deze indeling maakt het handig om er even bij stil te staan hoe betrouwbaar informatie is. Iemand die jou wil overtuigen van zijn mening, kan wel eens 'gekleurde' feiten presenteren.
De term teksttype wordt aangewend om een groep teksten aan te duiden, zowel literaire als niet-literaire, die bepaalde specifieke kenmerken gemeen hebben. Op basis van een aantal indelingscriteria maakt men een classificatie die de differentiërende tekstkenmerken van elk type in kaart wil brengen.
Het schrijf- of spreekdoel is wat iemand ermee wil bereiken: samen heet dit het tekstdoel. Soorten tekstdoelen: Informeren: gegevens verstrekken. Uiteenzetten: uitleggen hoe iets in elkaar zit. Overtuigen: betogen, een pleidooi houden.
Dit is bijvoorbeeld het verschil tussen een informatief artikel en een literair artikel. Bij een literair artikel is de mooischrijverij ook van belang. Bij een informatief artikel doet dit alleen maar af aan de informatie.
Beschouwingen hebben meer afstand van het onderwerp. De lezer krijgt informatie en vormt zelf een mening. De schrijver geeft verschillende meningen van verschillende mensen over het onderwerp, belangrijk is dus dat je er voor zorgt dat het niet lijkt alsof jij de ene mening belangrijker dan de andere vindt.