De slimme tachograaf is een tweede generatie tachograaf en beschikt over een verbinding met het mondiaal satellietnavigatiesysteem (GNSS ),een communicatiesysteem voor vroegtijdige detectie op afstand (DSRC) en een interface met intelligente vervoerssystemen (ITS).
In bestaande vrachtauto's kan achteraf een digitale tachograaf worden ingebouwd. De prijs van inbouw af fabriek is een zaak tussen de voertuigfabrikant en de leverancier van de digitale tachograaf. De kosten voor inbouw achteraf zijn bij alle leveranciers ongeveer hetzelfde: 1000 euro.
Om die precisie te waarborgen, moet een tachograaf iedere twee jaar worden geijkt. Meestal wordt het ijken gecombineerd met een APK-keuring of een onderhoudsbeurt. Het ijken wordt gedaan door een gecertificeerde specialist.
Er zijn vier soorten tachograafkaarten. De bestuurderskaart, de controleurskaart, de werkplaatskaart en de bedrijfskaart. Bestuurderskaarten worden gebruikt door bestuurders om rij-, rust- en activiteitsinformatie vast te leggen.
De vrijstellingen die in Nederland van toepassing zijn, zijn: Voertuigen van, of zonder bestuurder gehuurd door, de overheid voor wegvervoer dat de particuliere vervoersondernemingen niet beconcurreert.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
De bestuurderskaart is uniek voor iedere bestuurder en dient te worden gebruikt voor een correcte registratie van de rij- en rusttijden. Mogelijke boetes zijn de volgende: Geen bestuurderskaart gebruiken: €1.110.
Wanneer moet je een tachograaf uitlezen? Een digitale tachograaf uitlezen moet volgens de huidige regelingen 1 x per 28 dagen voor de bestuurderskaart en 1x per 90 dagen voor de digitale tachograaf. Dit betekent dat de tachograafdata binnen deze termijnen telkens moet worden opgeslagen op de computer.
ILT controleert digitale tachograaf
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert de naleving van de rij- en rusttijden via ingevoerde gegevens op de digitale tachograafkaarten. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.
b) Bij vaststelling van een slechte werking of beschadiging van de bestuurderskaart moet de chauffeur binnen de zeven dagen na vaststelling van de beschadiging of slechte werking een aanvraag doen tot vervanging. Deze aanvraag moet ingediend worden bij de Dienst Digitach (p/a ITLB).
Kosten ijken tachograaf
Gemiddeld kost het ijken van een analoge tachograaf ongeveer €130,00 tot €155,00 euro en van een digitale tachograaf €190,00 euro. De kosten voor het ijken van een tachograaf zijn mede afhankelijk van de uitvoerigheid van de controle en wat men waarneemt.
Een digitale tachograaf uitlezen moet volgens de huidige regelingen 1 x per 90 dagen. Bovendien is het een wettelijke vereiste om de massaopslag gegevens elke 90 dagen te openen en op te slaan.
De aangekondigde prijsstijging gaat echter gewoon door en daarmee wordt de uitgifte van de bestuurderskaarten voor taxi, bus en bedrijfswagens nog lucratiever voor Kiwa. Werkgevers draaien op voor de kostenverhoging van de bestuurderskaarten, maar chauffeurs zonder vaste werkgever moeten hem gewoon zelf betalen.
Elke vervoerder die tachograafplichtig is, is verplicht om elke 28 dagen de bestuurderskaarten van zijn personeel uit te lezen. Doe je dit niet dan riskeer je missende data en hier worden fikse boetes voor uitgeschreven. Verder is het belangrijk dat de digitale tachograaf zelf elke 90 dagen wordt uitgelezen.
Aanvraag bestuurderskaart particuliere chauffeurs
Bent u een chauffeur uit een EU-land en wilt u een bestuurderskaart voor uzelf aanvragen? Daarvoor moet u minimaal 185 kalenderdagen in Nederland zijn ingeschreven. U kunt een bestuurderskaart aanvragen via het aanvraagportal van Kiwa Register.
Een digitale tachograaf moet ook uitgelezen worden met speciale uitleesapparatuur. Alle gegevens die uit de digitale tachograaf worden uitgelezen, voldoen aan de Europese richtlijnen.
U heeft geen Code 95 op uw rijbewijs nodig als u voldoet aan alle volgende voorwaarden: U bent als bestuurder van het voertuig actief in plattelandsgebieden voor het bevoorraden van de eigen onderneming. U biedt als vervoerder geen vervoersdiensten aan.
Als er "(G2)" toegevoegd is aan een bestand betekent dit dat de gegevens afkomstig zijn van een Gen 2 Smart tachograaf, en aanvullende informatie zoals de GPS-positie bevatten. De geselecteerde activiteitsgegevens kunnen op diverse manieren worden getoond.
Volgens het Arbeidstijdenbesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren. Het kan zijn dat u dezelfde gegevens op basis van andere regels (bv belasting) langer moet bewaren.
Check je salaris!
De meerderheid van Vrachtwagenchauffeurs verdient een salaris tussen € 1.597 en € 3.211 per maand in 2023. Een maandloon voor beginnende Vrachtwagenchauffeurs varieert van € 1.597 tot € 2.216. Na 5 jaar werkervaring zal hun inkomen tussen € 1.964 en € 2.612 per maand liggen.
Inderdaad, ook hier zie je op zondag minder vrachtauto's op de weg, maar dat is het gevolg van een afspraak tussen werkgevers en werknemers. Die hebben afgesproken dat er in principe op zondag geen arbeid wordt verricht en dus ook niet wordt gereden met een vrachtauto. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden; per 2 weken maximaal 90 uur rijden.