“Flight attendants, prepare for take-off please.” “Cabin crew, please take your seats for take-off.”
Ground-Stop
Voor het opstijgen of na het landen leggen de meeste vliegtuigen een langere afstand af tot de startbaan of de parkeerpositie.
In de Tweede Wereldoorlog werd radio ingevoerd en omdat het makkelijker te zeggen en te horen was gebruikten piloten gebruikten in plaats van het woord 'Received' het woord 'Roger' om aan te geven dat het bericht ontvangen.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Hiervoor is een APU (auxiliary power unit) nodig (de motor in de staart van het vliegtuig), die elektriciteit en luchtdruk levert om de startmotor op gang te brengen. Deze drijft op zijn beurt de hoofdas van de straalmotoren aan. Om dit proces op gang te brengen, heb je geen sleutel nodig.
Voor vertrek voert de piloot het vertrekpunt en de bestemming in in de 'vluchtcomputer'. De computer weet dan welke 'luchtsnelweg' er genomen moet worden. Dit is het vluchtplan. De piloot geeft dit plan door aan de verkeersleiding en zij beslissen of en wanneer er vertrokken kan worden.
De radome is een bolvormige, kunststof kap die open kan en de weerbestendige behuizing vormt voor de belangrijke apparatuur die erachter schuilgaat: de radarantenne. Dit is een gevoelige plaat, ook wel de dish antenna genoemd, die radiogolven uitzendt en ontvangt.
Als je in één woord moet samenvatten hoe een vliegtuig vliegt, dan is het antwoord lift. Daarom hebben vliegtuigen vleugels, net als vogels. Die hebben ze nodig om lift te maken. Lift ontstaat alleen als er een luchtstroom met een bepaalde snelheid om de vleugels aanwezig is.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u. en in de lucht varieert de snelheid tussen de 800 en 1000 km/u.
De reden dat de cabineverlichting uit gaat is dus uit veiligheidsoverwegingen. De belangrijkste reden is dan ook dat je ogen aan het donker wennen. Mocht er namelijk iets mis gaan, dan valt de stroom uit zodra de motoren stilstaan. Het enige wat dan brandt is de noodverlichting (gangpad en licht bij de uitgangen).
Pan-pan is het in de radiotelefonie (met name de scheepvaart en de luchtvaart) gebruikelijke signaal voor spoedoproepen maar niet voor ernstig en onmiddellijk gevaar, zoals levensbedreigende gevallen. De term is een verbastering van het Franse panne (=pech).
Luchtvaartcommunicatie is aan strenge regels gebonden en maakt gebruik van geprotocolleerde communicatie; Dat zijn vast korte zinnetjes, die door de piloten of de verkeersleiders worden uitgesproken en door de andere partij letterlijk herhaald, zodat alle betrokkenen weten waar zij het over hebben.
1 streep: second officer in training. 2 strepen: second officer (co-co) of first officer in opleiding. 3 strepen: first officer of captain in opleiding. 4 strepen: captain/gezagvoerder.
De term V1 wordt gevolgd door 'rotate' (ook wel bekend als Vr), ofwel het moment dat de rotatiesnelheid wordt bereikt. Dat wil zeggen dat de vlieger dan aan de stuurkolom trekt en de neus van het vliegtuig omhoog gaat. De minimumsnelheid na roteren waarop veilig kan worden uitgevlogen wordt aangeduid als V2.
Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
'Stijgen duurt gemiddeld ongeveer 15 minuten', vertelt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft. 'Met dalen zijn piloten vaak wel 20 minuten bezig. Dat laatste kan in principe veel sneller. Als de piloot de knuppel naar voren duwt, ben je binnen een paar minuten van 10 kilometer hoogte aan de grond.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Wat is gevaarlijker opstijgen of landen? 1. Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen – 80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Je zal het opstijgen niet zo zeer merken... Wat je wel merkt is dat het vliegtuig snelheid maakt, en dat je hierdoor een beetje in je stoel wordt gedrukt. Als het een beetje waait, dan zal je misschien een beetje merken dat het vliegtuig heel licht begint te "slingeren". Alles bij elkaar is het een leuke ervaring!
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
De Antonov AN-225 Mrija was met een lengte van 84 meter en een spanwijdte van 88 meter het grootste en zwaarste vrachtvliegtuig ter wereld. Zonder inhoud woog het transportvliegtuig al 175.000 kilo, met inhoud kon het startgewicht van de gigant oplopen tot maar liefst 640.000 kilo.
Condenssporen zijn de alom gekende witte strepen die vliegtuigen achterlaten. Rond de fijne deeltjes die vliegtuigen uitstoten vormen zich voornamelijk ijskristallen. Kunstmatige sluierwolken zijn het resultaat en zorgen ervoor dat warmte geprangd geraakt tussen het aardoppervlak en de wolken.
Zie Cockpit (doorverwijspagina) voor andere betekenissen van Cockpit. Het woord cockpit (Nederlands: stuurhut) wordt tegenwoordig hoofdzakelijk geassocieerd met de ruimte vóór in een vliegtuig van waaruit de piloten het toestel besturen.
Hoe langzaam kan een vliegtuig vliegen zonder uit de lucht te vallen? Dit hangt allereerst af van de grootte, vorm en gewicht van het vliegtuig en zijn vleugels. Hoe groter het vliegtuig, hoe lichter het vliegtuig is en hoe langzamer het kan vliegen voordat het uit de lucht zou vallen.