Een gezond verloop onder je medewerkers zorgt voor een frisse energie binnen je organisatie. Een gemiddeld verloop van ca. 10% kan als 'goed' bestempeld worden. Een verloop van 10% kan als goed bestempeld worden.
Personeelsverloop is de wisseling van werknemers binnen een organisatie. Het zorgt voor doorbloeding binnen de organisatie mits er sprake is van een gezond personeelsverloop. Er kan ook sprake zijn van een ongezond verloop. Personeelsverloop kan ontstaan door vertrek, ontslag, ziekte en pensioen.
Binnen veel organisaties wordt een personeelsverloop van 10% als gemiddeld beschouwd. Overigens hoeft een werkgever zich niet altijd zorgen te maken om het personeelsverloop, in een bepaalde mate kan het ook een positieve wending geven aan de organisatie.
Nadelen van een hoog verloop
Bij een hoog personeelsverloop staan er vaak posities open die steeds moeten worden opgevuld. En dat is slecht voor een bedrijf. Het zorgt voor extra kosten, verlies van een goede werknemer, weinig continuïteit en minder betrokkenheid bij de organisatie.
We praten over een laag personeelsverloop wanneer een klein aantal werknemers je bedrijf binnen een bepaalde tijd verlaat. Een hoog personeelsverloop wil zeggen dat een groot aantal medewerkers je bedrijf binnen een bepaalde tijd verlaat.
Medewerkers zullen zich meer betrokken voelen bij de organisatie na een succesvolle onboarding. Werknemersbetrokkenheid draagt bij aan productiviteit, klantsucces en nog veel meer! 54% van de bedrijven met een gestructureerd onboarding programma zien veel hogere resultaten in betrokkenheid.
Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega's die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress.
Waarom mensen zeggen dat ze weggaan. Het arbeidsvoorwaardenpakket en een betere werk-/privé-balans zijn de meest genoemde redenen om van baan te wisselen.
instroom is in dienst treden bij een bedrijf (werving en selectie); doorstroom is het maken van een promotie of het omscholen naar een andere positie; uitstroom is het afronden van een dienstverband zoals ontslag nemen, met pensioen gaan of het niet verlengen van een contract.
Uitstroom is het aantal werknemers dat een bedrijf verlaat omdat hun contract vrijwillig of onvrijwillig wordt ontbonden. Het is eigenlijk een onderdeel van verloop, naast in- en doorstroom. Tegelijkertijd is uitstroom echter ook de meest voorkomende manier om personeelsverloop te berekenen.
Door gerichter verwachtingen te managen, te investeren in een onboardingsprocedure en vaker met personeel in gesprek te gaan, verklein je de kans dat talent jouw organisatie eerder verlaat. Hoe gepassioneerd en gedreven jouw werknemers soms ook zijn, iedereen kan tegen een burnout aanlopen.
Hoe bereken je personeelsverloop? Je kan het personeelsverloop berekenen met een algemene formule: het aantal vertrekkende medewerkers gedeeld door het gemiddeld aantal medewerkers, vermenigvuldigd met 100.
Volgens het CBS waren er in het tweede kwartaal van 2022, 143 openstaande vacatures voor 100 werkzoekenden. Dit betekent dat er op de 143 vacatures, voor 43 vacatures geen personeel te krijgen is. Eind juni stonden er volgens het CBS maar liefst 467.000 vacatures open.
Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de werknemers een collectief pensioenplan krijgt aangeboden, maar het aanbod van andere secundaire arbeidsvoorwaarden als werkinhoudelijke trainingen, een fiets van de zaak en een sportschoolabonnement blijft achter.
De kosten van personeel kun je eenvoudig berekenen. Per werknemer betaal je bovenop het afgesproken brutosalaris nog zo'n 20 tot 35 procent van dat salaris aan extra kosten. Hoe hoog de kosten van personeel precies uitvallen, hangt af van je cao en de individuele afspraken die je met werknemers maakt.
Betrokken werknemers zijn goud waard, niet alleen voor de groei van jouw bedrijf maar ook voor de productiviteit en de werksfeer. Als medewerkers tevreden zijn, zorgt dit voor betere werkprestaties. Op de lange termijn zorgt dat weer voor tevreden klanten.
Bij 75 procent van de beroepsgroepen geldt dat ze te maken hebben met een zeer krappe arbeidsmarkt. Bij ingenieurs, elektriciens, machinemonteurs, verpleegkundigen en softwareontwikkelaars was de krapte het grootst.
Het huidige personeelstekort heeft meerdere oorzaken. Zo hebben we aan de ene kant te maken met vergrijzing en worden er steeds minder kinderen geboren, wat ervoor zorgt dat de populatie werkenden afneemt. Tegelijkertijd maken we, nu de coronacrisis (deels) voorbij is, een sterke economische groei door.
Werknemers vragen meer werk te verrichten
Soms kan het een oplossing zijn werknemers die in deeltijd werken te vragen (tijdelijk) meer te werken, of werknemers te vragen overwerk te verrichten. Een werknemer die in deeltijd werkt, hoeft in principe niet in te stemmen met vermeerdering van zijn arbeidsduur.
In geval van disfunctioneren, dient een werkgever al het nodige te ondernemen om verandering te brengen in het functioneren van de medewerker. Hij dient de medewerker (zo) objectief (mogelijk) te beoordelen en de werknemer tijdig in kennis te stellen van de ontevredenheid over de wijze waarop de functie wordt ingevuld.
Waarom medewerker retentie meer aandacht verdient
De belangrijkste reden voor het behoud van medewerkers is dat je met een hoog verloop geen stabiel team kan bouwen. Dat team is nodig om de prestaties te leveren die je als bedrijf nodig hebt om jezelf te kunnen onderscheiden in de markt.