Wij geloven dat dingen beter worden als je ze eenvoudig maakt. We kijken bij Zeeman met een eigen nuchtere blik om ons heen. Zelf blijven nadenken, dat is onze werkwijze. We doen zoveel mogelijk zelf.
Naast dat de discounter zijn prijzen laag weet te houden zet Zeeman zich ook in voor een duurzame, verantwoorde en transparante keten vanuit de missie: zuinig zijn op mens, milieu en maatschappij. Sinds 2021 verkoopt Zeeman ook tweedehands kleding. Het bedrijf draaide in 2020 een nettowinst van 19,2 miljoen euro.
De eerste winkel werd geopend in maart 1967 door Jan Zeeman (1942–2020) in Alphen aan den Rijn. Die was opgezet als een soort supermarkt voor kleding en sloeg goed aan, zodat al snel de tweede vestiging werd geopend. Zeeman noemde zijn concept textielsupers.
''Zeeman richt zich heel goed op een bepaalde doelgroep,'' verklaart Thijs Dorreboom het succes. ''Dat zijn gewone mensen en vooral ook moeders, die bij de Zeeman hun babyspullen kopen. Het is een winkel van weinig fratsen, waar je die serie onderbroeken voor een paar euro haalt.
Zeeman (voluit Zeeman textielSupers) is een Nederlandse winkelketen voor kleding en textiel. Zeeman werd opgericht in 1967 toen Jan Zeeman een winkel voor huishoudtextiel opende in Alphen aan den Rijn.
Inmiddels heeft de keten bijna 1.300 vestigingen in 7 landen. Met een geschat vermogen van ruim 800 miljoen euro behoorde hij tot de rijkste 25 Nederlanders.
Op 16 maart 1967 opent Jan Zeeman zijn eerste Zeeman winkel in Alphen aan den Rijn. Kort daarna volgt de tweede winkel in Zwanenburg en 1969 gaan de deuren open van de derde winkel in Woerden.
Met respect voor mens, milieu en maatschappij.
Basis kledingstukken kun je altijd verkopen, want iedereen heeft ze op een gegeven moment wel nodig. 'Zeeman kan een vaste lage prijs hanteren omdat we elk T-shirt verkopen en dus niet met voorraad blijven zitten. In tegenstelling tot modemerken die fashion verkopen.
Een doelgroep is een groep mensen of klanten die een bedrijf of organisatie wil benaderen om een product, dienst of informatie onder de aandacht te brengen.
Een zeeman is iemand die voor zijn beroep op zee vaart, of als zodanig heeft gevaren. Om tot zeeman te worden opgeleid, gaat men naar de zeevaartschool, of men volgt een technische opleiding om tijdens de vaart onderhoud aan het schip te plegen.
Zeeman wil steeds meer kleding en textiel van duurzame materialen zoals biologisch katoen of gerecyclede materialen in de winkel. Daarom zijn we in 2014 lid geworden van het Better Cotton Initiative. In 2020 moet 10% van onze totale collectie uit duurzame materialen bestaan.
Sterke merkidentiteit is de basis
Zeeman staat voor goede kleding en textiel voor iedereen! Het merk staat dan ook voor dezelfde kwaliteit producten voor een lagere prijs. Het is heel duidelijk en krachtig waar het merk voor staat.
Ons resale-assortiment: tweedehands kleding van goede kwaliteit. In alle winkels waar je kleding kunt inleveren hebben we nu ook een leuk resale aanbod. Dit is tweedehands baby-, kinder- en dameskleding van allerlei merken van goede kwaliteit.
Van kleding en schoenen tot speelgoed en huishoudartikelen. Maar ook onze statiegeldtas van recycled polyester komt uit China. We werken samen met 113 fabrieken verspreid over China, dat is 39% van alle fabrieken die voor ons produceren. Welke precies zie je op deze wereldkaart.
Zeeman Textielsupers B.V. is een Besloten Vennootschap met gewone structuur dat actief is binnen de sector Textielsupermarkten. Zeeman Textielsupers B.V. is opgericht in 1967 en het hoofdkantoor is gevestigd te De Schans 15, 2405 XX, Alphen Aan Den Rijn.
Wij geloven in een duurzame samenwerking.
Onze voorwaarden zijn duidelijk: geen kinderarbeid, veilige werkplekken, normale werkweken en eerlijke lonen. We bezoeken onze fabrieken regelmatig om de productieketen te controleren.
Ik vind het woordgebruik in de campagne goed en geen greenwashing. Zo zegt Zeeman bij mijn weten nergens dat 'duurzaam en goedkoop' goed samengaan, maar 'goed en goedkoop' wel. De teksten op het t-shirt roepen bij veel mensen misschien op dat Zeeman zou suggereren dat ze 100% fair zijn, maar dat doen ze helemaal niet.
In oktober 2019 zijn we lid geworden van de Fair Wear Foundation. Dit betekent onder andere dat de mensen die onze kleding en textiel maken een veilige werkomgeving hebben, een leefbaar loon krijgen en niet te veel overuren maken.
Wibra begint in 1956, als Jo Wierdsma het winkeltje in Epe overneemt van zijn schoonouders, de van oorsprong Deventer familie Braam.
Hema heeft in Nederland 540 winkels, Zeeman heeft er 454. Verder staan er vooral veel supermarkten, drogisten, tankstations en winkels voor huishoudartikelen bovenaan de top honderd. Deze wordt aangevoerd door Kruidvat met 974 vestigingen; daarna volgen Albert Heijn en Jumbo met respectievelijk 949 en 662 filialen.
Op dit moment heeft Zeeman winkels in zeven Europese landen: Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Spanje. De komst van de 1300e winkel in Europa onderstreept de groei van Zeeman.
De laatste jaren verbleef Jan Zeeman vooral op zijn landgoed in het Brabantse Lage Mierde. Maar hij bleef de ontwikkelingen in zijn voormalige woonplaats Alphen aan den Rijn toch ook nauwgezet volgen en bleef ook eigenaar van van zijn bedrijf.
Zeeman is momenteel actief in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Luxemburg. Alleen in Nederland en België heeft het bedrijf een webshop.