Wat is de valkuil van luisteren?

Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op remarcable-trainingen.nl

Is luisteren een kernkwaliteit?

Actief luisteren is een belangrijke kernkwaliteit van een goede coach of leidinggevende. Als je actief kunt luisteren heb je een belangrijke luistervaardigheid in huis.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op heelopleidingen.nl

Wat hoort niet bij Actief luisteren?

Geef aandacht

Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen. Laat je niet afleiden, dus: mobiel uit, niet 'even' een verslag doorlezen of je mail checken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Hoe noem je iemand die niet goed kan luisteren?

Narcisten horen niet omdat ze alleen naar zichzelf luisteren. Inderdaad, de narcistische persoonlijkheid ligt achter veel van je frustrerende situaties als het gaat om communiceren. Deze mensen letten nooit op de perspectieven van anderen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op verkenjegeest.com

Is goed luisteren een kwaliteit?

Goed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk. Door goed te luisteren: Krijg je meer informatie. Begrijp je de ander beter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zorgvoorbeter.nl

Verbindend | Geweldloos Communiceren - Empathisch luisteren 'Valkuilen en verwarringen'

35 related questions found

Wat is echt luisteren?

Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op randstad.nl

Wat is kritisch luisteren?

Globaal luisteren= globaal luisteren wat er wordt verteld. Intensief luisteren= volledig beeld van wat er wordt verteld (details) Kritisch luisteren= tijdens het luisteren een mening vormen. Gericht luisteren= selecterend luisteren geïnteresseerd in bepaald aspect.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lkttaal.nl

Wat moet je doen als iemand niet luistert?

Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op leren.nl

Wat zeg je tegen iemand die alleen maar praat en niet luistert?

“Wat hebben jullie mij horen zeggen? Ik blijf namelijk maar praten omdat ik het gevoel heb dat jullie nog niet gehoord hebben wat ik eigenlijk wil zeggen.” “Ik wil graag mijn punt duidelijk maken én ik wil graag dat jullie je niet storen aan mijn lange verhaal.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op samenwerkt.nu

Wat moet je doen als niemand naar je luistert?

Als je niet gehoord wordt en dat knaagt. Als voelt dat je geen kernverbinding kan maken met jezelf en anderen; Plan dan een spiegelgesprek in. Ik kan ik je leren luisteren en spreken vanuit je kern. En om met goede vragen en voorbij je oordelen te gaan in een betekenisvol gesprek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op verdiepjecontact.nl

Wat zijn de 3 Luisterdoelen?

- zich een mening willen vormen; - een bepaalde handeling willen uitvoeren; - een spel mee willen spelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lesintaal.nl

Hoe aandachtig luisteren?

Wellicht helpt het om aandachtig luisteren als een meditatie te zien:
  • Ga er lekker voor zitten. ...
  • Richt je volledige aandacht op de spreker. ...
  • Wees bewust van afleidingen. ...
  • Breng je aandacht weer bij de ander. ...
  • Luister nieuwsgierig. ...
  • Stel een verdiepende vraag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op coach-hester.nl

Hoe luister je echt naar iemand?

8 basisregels voor goed luisteren
  1. Luister en zwijg ondertussen. ...
  2. Toon oprechte belangstelling. ...
  3. Vermijd afleiding. ...
  4. Verplaats je in de situatie van de ander. ...
  5. Wees vriendelijk en geduldig. ...
  6. Behoud je goede humeur. ...
  7. Argumenteer zakelijk en zonder verwijten. ...
  8. Stel een paar aardige vragen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op xl10.nl

Wat is het tegenovergestelde van luisteren?

Maar als iemand vraagt of je luistert en dan drie losse woorden uit haar relaas herhalen: dat is het tegenovergestelde van luisteren. Het is erkennen dat je het gepraat van de ander vooral beschouwt als een irritant dreinend geluid op de achtergrond, met af en toe een uitschieter.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op volkskrant.nl

Wat is mijn valkuil?

Valkuilen zijn eigenschappen waarin je doorslaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een valkuil niet een zwak punt of een negatieve eigenschap. Het is eigenlijk een kwaliteit die je te veel inzet. Zet het woordje 'te' voor je kwaliteit en je weet wat je mogelijke valkuil is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tinytweaks.nl

Hoe belangrijk is een luisterend oor?

Het is even belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan praten. Door te luisteren ontstaat er namelijk begrip tussen jou en je gesprekspartner. Je begrijpt beter hoe iemand anders denkt en komt zo dichter tot elkaar. Ook zorgt luisteren ervoor dat je gesprekspartner zich gewaardeerd en gehoord voelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lve.nl

Hoe kan ik mensen laten uitpraten?

Laat iemand uitpraten

Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander. Of heb je al ingevuld wat de ander wil zeggen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mindtuning.nl

Hoe omgaan met iemand die je niet laat uitpraten?

De eerste is door te zeggen dat je graag eerst je redenering wil afmaken en daarna direct in zal gaan op de interessante en terechte vraag. Op die manier houd je maximaal de aandacht vast voor jouw verhaal en stel je de vragensteller gerust dat je op een later moment in zal gaan op zijn vraag.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op debatinstituut.nl

Hoe stop je iemand die veel praat?

Sleutel 2: Technieken
  1. Geef een non-verbaal signaal. Door een non-verbaal signaal te geven, laat je merken dat je wilt stoppen met luisteren en het woord wil nemen. ...
  2. Kondig je onderbreking aan. Je maakt onderbreken makkelijker als je aankondigt dat je dit gaat doen. ...
  3. Geef een samenvatting. ...
  4. Maak een bruggetje naar…

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op train-de-trainer.com

Hoe weet je of iemand luistert?

Actief luisteren bestaat uit: iemand met volle aandacht aanhoren, belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je actief luistert door samen te vatten, vragen te stellen, door te vragen en feedback te geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op carrieretijger.nl

Hoe zie je dat iemand actief luistert?

Een voorbeeld van actief luisteren is wanneer iemand naar een vriend luistert die over een moeilijke situatie praat. De luisteraar geeft zijn volledige aandacht aan de vriend, maakt oogcontact en knikt af en toe om aan te geven dat hij betrokken is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op feedbackgeven.nl

Waarom moet ik luisteren?

Iedereen luistert anders, op zijn eigen manier, en verwerkt de ontvangen informatie anders. Met echt goed luisteren probeer je de ander zo goed mogelijk te begrijpen. Daarbij spelen onder meer ook non-verbale communicatie en inzicht in het communicatiemodel een rol.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Wat is strategisch luisteren?

Het vooraf invullen van woorden leert de leerling voorspellen en het invullen en verbeteren tijdens het luisteren, zorgt ervoor dat de leerling continu gefocust blijft op de betekenis en het logisch verloop van de tekst. Door te delen leren leerlingen van elkaar en reflecteren ze op hun eigen werk.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op lt-tijdschriften.nl

Wat is effectief luisteren?

Effectief luisteren betekent dat je begrijpt wat de ander écht wil overbrengen. Het gaat dus niet alleen om wat iemand zegt, maar ook om hoe iemand het zegt. Wanneer een collega bijvoorbeeld vertelt dat hij een dagje minder gaat werken, is het belangrijk om ook op de toon en de blik van je collega te letten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op incompanytrainer.nl