Actief luisteren is een belangrijke kernkwaliteit van een goede coach of leidinggevende. Als je actief kunt luisteren heb je een belangrijke luistervaardigheid in huis.
Geef aandacht
Maak oogcontact, kijk de ander aan (maar ga niet zitten 'staren' naar de ander). Zet je belemmerende gedachten opzij, denk niet alvast na over wat jij wilt zeggen. Laat je niet afleiden, dus: mobiel uit, niet 'even' een verslag doorlezen of je mail checken.
Narcisten horen niet omdat ze alleen naar zichzelf luisteren. Inderdaad, de narcistische persoonlijkheid ligt achter veel van je frustrerende situaties als het gaat om communiceren. Deze mensen letten nooit op de perspectieven van anderen.
Goed luisteren heeft grote invloed op de kwaliteit van je communicatie, op je relatie met anderen en op je werk. Door goed te luisteren: Krijg je meer informatie. Begrijp je de ander beter.
Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Globaal luisteren= globaal luisteren wat er wordt verteld. Intensief luisteren= volledig beeld van wat er wordt verteld (details) Kritisch luisteren= tijdens het luisteren een mening vormen. Gericht luisteren= selecterend luisteren geïnteresseerd in bepaald aspect.
Als iemand slecht luistert, ook nadat je hem nadrukkelijk aandacht hebt gevraagd voor jouw boodschap, dan is het zaak de teugels wat strakker aan te halen. Nodig de slechte luisteraar uit voor een gesprek. Leg uit waarom het belangrijk is dat de boodschap goed overkomt. Vraag hem expliciet om er goed naar te luisteren.
“Wat hebben jullie mij horen zeggen? Ik blijf namelijk maar praten omdat ik het gevoel heb dat jullie nog niet gehoord hebben wat ik eigenlijk wil zeggen.” “Ik wil graag mijn punt duidelijk maken én ik wil graag dat jullie je niet storen aan mijn lange verhaal.
Als je niet gehoord wordt en dat knaagt. Als voelt dat je geen kernverbinding kan maken met jezelf en anderen; Plan dan een spiegelgesprek in. Ik kan ik je leren luisteren en spreken vanuit je kern. En om met goede vragen en voorbij je oordelen te gaan in een betekenisvol gesprek.
- zich een mening willen vormen; - een bepaalde handeling willen uitvoeren; - een spel mee willen spelen.
Maar als iemand vraagt of je luistert en dan drie losse woorden uit haar relaas herhalen: dat is het tegenovergestelde van luisteren. Het is erkennen dat je het gepraat van de ander vooral beschouwt als een irritant dreinend geluid op de achtergrond, met af en toe een uitschieter.
Valkuilen zijn eigenschappen waarin je doorslaat. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een valkuil niet een zwak punt of een negatieve eigenschap. Het is eigenlijk een kwaliteit die je te veel inzet. Zet het woordje 'te' voor je kwaliteit en je weet wat je mogelijke valkuil is.
Het is even belangrijk, of misschien nog wel belangrijker dan praten. Door te luisteren ontstaat er namelijk begrip tussen jou en je gesprekspartner. Je begrijpt beter hoe iemand anders denkt en komt zo dichter tot elkaar. Ook zorgt luisteren ervoor dat je gesprekspartner zich gewaardeerd en gehoord voelt.
Laat iemand uitpraten
Luister naar wat een ander te zeggen heeft, totdat hij of zij klaar is met het hele verhaal. Als je de ander interrumpeert, ook al heb je voor je gevoel belangrijke informatie, dan vind jij je eigen verhaal belangrijker dan dat van een ander. Of heb je al ingevuld wat de ander wil zeggen.
De eerste is door te zeggen dat je graag eerst je redenering wil afmaken en daarna direct in zal gaan op de interessante en terechte vraag. Op die manier houd je maximaal de aandacht vast voor jouw verhaal en stel je de vragensteller gerust dat je op een later moment in zal gaan op zijn vraag.
Actief luisteren bestaat uit: iemand met volle aandacht aanhoren, belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je actief luistert door samen te vatten, vragen te stellen, door te vragen en feedback te geven.
Een voorbeeld van actief luisteren is wanneer iemand naar een vriend luistert die over een moeilijke situatie praat. De luisteraar geeft zijn volledige aandacht aan de vriend, maakt oogcontact en knikt af en toe om aan te geven dat hij betrokken is.
Iedereen luistert anders, op zijn eigen manier, en verwerkt de ontvangen informatie anders. Met echt goed luisteren probeer je de ander zo goed mogelijk te begrijpen. Daarbij spelen onder meer ook non-verbale communicatie en inzicht in het communicatiemodel een rol.
Het vooraf invullen van woorden leert de leerling voorspellen en het invullen en verbeteren tijdens het luisteren, zorgt ervoor dat de leerling continu gefocust blijft op de betekenis en het logisch verloop van de tekst. Door te delen leren leerlingen van elkaar en reflecteren ze op hun eigen werk.
Effectief luisteren betekent dat je begrijpt wat de ander écht wil overbrengen. Het gaat dus niet alleen om wat iemand zegt, maar ook om hoe iemand het zegt. Wanneer een collega bijvoorbeeld vertelt dat hij een dagje minder gaat werken, is het belangrijk om ook op de toon en de blik van je collega te letten.