Vaak helpt het om over de situatie te praten. Dat kan met je baas, maar je kunt het er ook eerst met anderen over hebben. Vrienden en familie bijvoorbeeld. Ook binnen je organisatie is er misschien iemand beschikbaar, zoals een vertrouwenspersoon: vaak kun je dit terugvinden op het intranet of in een personeelsgids.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.
Is er een cao, dan zet uw werkgever dat vaak in de arbeidsovereenkomst. U kunt ook uw werkgever vragen of voor u een cao geldt. Als werknemer mag u de cao inzien.
Het boek “Als ik nee zeg voel ik mij schuldig” van Manuel J. Smith gaat in op de achterliggende oorzaken waarom je geen nee durft te zeggen. Ook komt dit boek met hele praktische handvatten hoe je je grenzen kunt bewaken en wat vaker nee durft te zeggen. De basis ligt bij assertiviteit.
Het beste antwoord
In de eerste plaats kan je al van harte Dank U zeggen voor de uitnodiging (want het is toch wel mooi dat je uitgenodigd wordt hé) en daar voeg je dan aan toe dat je er helaas niet bij kan zijn. Jij hoeft je niet te verantwoorden waarom je niet kan dus doe dat dan ook niet.
Geen nee kunnen zeggen komt vaak voort uit angst
Mensen die moeite hebben met nee zeggen zijn vaak heel perfectionistisch, willen graag andere mensen naar de zin maken, of hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Meestal zijn ze ook hoogsensitief, waardoor ze gevoelig(er) zijn voor sfeer en gevoelens van anderen.
Stel je werkgever in gebreke
Doe dat schriftelijk (best via een aangetekende brief). Laat hem weten dat je weigert de wijziging te aanvaarden. Vraag hem je oude functie terug. Maak voorbehoud om andere maatregelen te nemen als hij hier niet op in gaat.
Vaak gaat het om opdrachten en dan is het lastiger om simpelweg nee te zeggen. Je zult dan moeten onderhandelen; zeg bijvoorbeeld dat je niet alles kunt doen wat er van je gevraagd wordt en vraag je baas welke andere taak je kunt laten vallen. 'Geef jezelf het recht om verzoeken te weigeren,' zegt Abrahamse.
Nee vanuit jouw persoonlijke situatie
''Bedankt voor je vraag, maar ik doe op dit moment even helemaal geen dingen naast mijn 40-urige werkweek.'' ''Ik zou het wel willen, maar tot september ben ik niet beschikbaar. Vraag het me dan nog eens.'' ''Ik heb mijn coach beloofd dat ik geen nieuwe projecten aanneem.
Eigenlijk heeft het veel meer te maken met - daar zijn ze weer - zelfbeeld en perfectionisme & gevoelens die je jezelf oplegt! Het kan zijn dat je zó'n laag beeld van jezelf hebt, dat je denkt dat je alles fout doet. Of dat je zúlke hoge eisen aan jezelf stelt, dat je er nauwelijks aan kunt voldoen.
Schuldbesef wijst jou erop dat je iets fout hebt gedaan. Je hebt gevoelens van spijt omdat jij vindt dat je iets hebt gedaan of nagelaten, waardoor je een ander schade hebt toegebracht of waardoor je een ander hebt benadeeld of tekortgedaan. Gevoelens van schuld gaan samen met gevoelens van spijt en berouw.
Wees duidelijk.
Je weet dat je 'nee' wilt zeggen, je weet alleen nog niet hoe. De beste manier is zo duidelijk mogelijk. Draai niet om je antwoord heen en geef zo vroeg mogelijk aan dat je niet mee wilt of kunt werken. Zo kan de ander jouw antwoord maar op één manier opvatten en voorkom je misverstanden.
Dan ben je, wat ze noemen, een pleaser: iemand die geen nee kan zeggen.
Het kan allerlei oorzaken hebben: slecht management, collega's die niet klikken, of een reorganisatie. Werksfeer wordt vaak nog belangrijker gevonden dan salaris. Mensen die zich niet thuis voelen, presteren minder en ervaren stress.
Hou voor ogen dat je baas ook maar een mens is. Niet elke dag is top en de dingen lopen soms stroef. Toon begrip en geef ook aan wanneer je zelf in een dipje zit. Ken en begrijp de doelen, prioriteiten en verwachtingen van je baas.
Probeer ze niet te veranderen
Wie een narcist probeert te veranderen, komt van een kale reis terug. Ze zien totaal geen probleem in hun gedrag want ze kunnen zich toch niet inleven in het standpunt van de ander. Doe alsof je meedoet met hen.