Een kras op de auto is een kleine schade, maar daarom zeker niet minder vervelend. Gelukkig kunnen de meeste krassen op de auto eenvoudig verwijderd worden.
De verzekeraar betaalt de schade als de dader onbekend is. Als de dader wel bekend is, verhaalt de verzekeraar de schade zelf op de tegenpartij. Hier hoef je dus verder niks voor te doen. Neem altijd meteen contact op met je verzekeraar op het moment dat je de krassen op je auto ontdekt.
Een lakstift om een oppervlakkige kras weg te werken kost vaak niet meer dan vijftien euro. Maar bij een garagebedrijf kost het herstellen van een paar lichte krassen op de spiegelkap of grille al gauw 75 euro. En de kosten van het repareren van lakschade op de motorkap of het dak lopen snel op tot meer dan 300 euro.
Om een diepe kras goed aan te kunnen pakken heb je diverse middelen nodig; diverse soorten schuurpapier om de ondergrond klaar te maken voor behandeling, een ontvetter en microvezeldoek, een primer of filler, een spuitbus of lakstift met de juiste kleur autolak en eventueel een blanke lak.
Blijft de kras zichtbaar? Dan heeft u te maken met een diepe kras, waarbij meerdere laklagen beschadigd zijn geraakt. Bij het herstellen van een diepe kras zal de schade opnieuw geschuurd en gespoten moeten worden. Dit kunt u het beste laten doen bij een schadehersteller.
De beste methode om kleine krasjes uit de autolak te halen is tandpasta. Doe een beetje tandpasta op een doekje en wrijf licht over de kras. Poets het daarna uit en herhaal de methode. Let op, dit werkt alleen bij oppervlakkige krassen, niet als de kras door de lak is gegaan.
Kras behandelen met krasverwijderaar
U kunt er ook voor kiezen om de kras te behandelen met krasverwijderaar (scratch remover). De meeste krasverwijderaars kunt u gemakkelijk met de hand verwerken. Breng een kleine hoeveelheid aan op een microvezeldoekje en poetst hier het oppervlak mee.
Een eenvoudige manier om krassen verwijderen uit auto zelf uit te voeren, is door te gaan polijsten. Hierbij kunt u met een speciale autopoetsmachine een dun laagje van de lak schuren. Door een auto kras te polijsten zal de bovenste laklaag, waar de ondiepe beschadiging zich in bevindt, voor een egale laklaag zorgen.
Als u besluit de auto door een specialist te laten polijsten, dan zullen de kosten vanaf ongeveer €99,- beginnen voor het polijsten van zeer kleine schades oplopend tot een paar honderd euro voor grote of meerdere schades. Natuurlijk is dit per schadehersteller anders.
Kleine beschadigingen zijn eenvoudig te herstellen met spotrepair. Deze techniek richt zich enkel op de plek waar de beschadiging zit en niet op het gehele onderdeel, zoals de bumper of het portier. Na behandeling is de lakschade niet meer zichtbaar.
De kosten om een kras te laten verwijderen zijn afhankelijk van het type kras. Een ondiepe kras herstellen kost € 40,-*. De lak van de auto mag in dit geval niet beschadigd zijn en de kras mag niet groter zijn dan 20 cm.
Vuil op de lak wordt bij het wassen licht heen en weer getrokken voordat het loskomt. Dat geeft een licht schurend effect en zorgt voor (was)krassen. Grote borstels in de wasstraat schuren harder en maken diepere krassen in de lak.
Een lichte kras bevindt zich alleen in de blanke laklaag van de lak, dit is de buitenste en bovenste laklaag. Deze laag is een beschermlaag die de kleur van de lak beschermt en voor extra glans zorgt. Lichte krassen zijn vaak alleen zichtbaar bij een bepaalde lichtinval en zijn vrijwel niet voelbaar.
Een autolak reparatie wordt vaak vergoed als je All Risk verzekerd bent. Ben je dit niet? Dan moet je in veel gevallen de kosten van de lakschade zelf betalen. De enige uitzondering is een situatie waarbij de lakschade is veroorzaakt door een ander en diegene deze kosten kan verhalen op zijn eigen verzekering.
Als je auto is vernielt, doe dan altijd aangifte bij de politie. Ook al wordt hiermee de dader niet direct gevonden, je hebt in ieder geval vastgelegd dat je slachtoffer bent en mochten er meerdere aangiftes volgen (van jou of van andere auto-bezitters uit de omgeving) kan wellicht een dader gevonden worden.
Lakschade is erg vervelend. Je auto ziet er een stuk minder mooi uit en als je het niet laat herstellen kan het zelfs roestschade veroorzaken. Gelukkig is lakschade door moderne herstelmethodes vaak goed te repareren.
Dit is afhankelijk van het type lak van de auto en op welke manier en hoe vaak deze al gepolijst is. De auto licht polijsten kunt u makkelijk 1x per jaar doen. Bij grondige lakcorrecties adviseren wij dit niet te vaak te doen.
Waarom zou je een auto polijsten? Het simpele antwoord is: om de lak weer gaaf te krijgen. Het kan zijn voor je eigen genot, of om de waarde van je auto iets op te krikken voor de verkoop. Bij het polijsten van een auto is het mogelijk om kleine krasjes en doffe plekken weg te halen.
Polijsten kan helpen kleine waskrassen (swirls) en oneffenheden te herstellen. Ook voor diepere krassen kan polijsten helpen, maar daarvoor moet je de auto eerst even door ons laten beoordelen: je wilt voorkomen dat er kleurverschillen ontstaan door te diep polijsten. Bij polijsten ga je altijd van 'grof' naar 'fijn'.
Snijden is per definitie als je je huid beschadigd met een mes of een ander scherp voorwerp waarbij er een sneetje ontstaat. Bij krassen is het dat het de huid niet echt beschadigd en dat trekt ook sneller weg, bijvoorbeeld dat je jezelf krabt.
Tandpasta
Voor het verwijderen van kleine krasjes op je smartphonescherm kun je tandpasta gebruiken. Doe een beetje tandpasta op een wattenstaafje of een zachte doek. Wrijf de tandpasta zachtjes in cirkelvormige bewegingen uit. Veeg daarna je scherm schoon met een vochtige, zachte doek.
Tandpasta tegen krassen
Het is in dit geval belangrijk om een witte tandpasta te gebruiken, dus geen gel. En bij voorkeur één met zuiveringszout.
Tandpasta. Voor het verwijderen van krassen is tandpasta echt een wondermiddel. In tandpasta zit namelijk een soort schuurmiddel wat je nodig hebt om de krassen te verwijderen. Je gebruikt hiervoor een doek met een beetje water en tandpasta.
Om je (lichte) krassen te verwijderen, moet je je auto laten polieren. Dit gebeurt machinaal en kun je dus niet zelf doen. Polieren gaat zo in zijn werk: een mousse masseert als het ware je auto met een soort pasta. Die pasta gaat de kras aanpakken.