Ook haal je nooit meer dan de 200 km/u als je vanuit een vrije val uit het vliegtuig springt. Dit is alleen mogelijk vanuit een ballon hoger dan 30 km waar vliegtuigen niet eens kunnen vliegen.
Samen met je Tandemmaster verlaat je het vliegtuig en val je met een snelheid van ongeveer 200 kilometer per uur naar beneden… Op circa 5000′ (voet) opent de instructeur de parachute. Samen vliegen jullie terug naar het Paracentrum om daar voor de deur te landen.
Een gemiddelde sprong is een sprong uit een vliegtuig op ongeveer 3800 meter (12.500 voet) hoogte, een vrije val van ongeveer een minuut voor het activeren van een parachute op ongeveer 800 meter (2500-3500 voet).
De zwaartekrachtversnelling is 9,81 m/sec². V = gt is de vergelijking die wordt gebruikt om de snelheid tijdens een vrije val te berekenen. In deze vergelijking is V de valsnelheid in meters per seconde, g is de zwaartekrachtversnelling in meters per seconde kwadraat en t is de valtijd in seconden.
Wanneer je iets spannends als parachutespringen doet, maakt je lichaam meer van het geluk hormoon endorfine en opwekkend hormoon cortisol aan. Je voelt je hierdoor euforisch en energiek. Je ervaart een positieve vorm van stress, ofwel euforische stress!
De zwaartekracht staat nu niet meer loodrecht op de vloer, maar een beetje naar achteren. Als je nu recht omhoog springt – dus parallel aan de zwaartekracht – kom je weer op dezelfde plek uit. Maar als je springt in een richting loodrecht op de (stijgende) vloer, dan land je een beetje naar achteren. '
'Kans van één op een miljard'De kans dat een parachute niet opengaat tijdens een sprong, noemt Verduin nihil. "Er is een kans van één op een miljard dat zoiets gebeurt." Een anonieme bron bij de paraclub noemt Van den Boogaard iemand die 'erg op zichzelf was, een echte Einzelgänger'.
De zwaartekracht versnelt een voorwerp, de luchtweerstand remt een voorwerp af. Omdat de zwaartekracht bij zware voorwerpen groter is, hebben ze minder last van de luchtweerstand, kunnen zware voorwerpen de lucht sneller wegduwen en vallen ze sneller dan lichte voorwerpen.
De vrije val: het spannendste deel van de tandemsprong
De vrije val is echt geweldig. Je wordt uit het vliegtuig gedrukt en gaat ongeveer 30 seconden lang met 200 km/u naar beneden. Wat je op dat moment ervaart is niet in woorden uit te brengen. Het geeft een enorme vrijheid om op 4000 meter naar beneden te donderen.
Het antwoord is "ja", je kan het overleven, maar je moet wel geluk hebben. Er zijn gevallen bekend van mensen die een vrije val van zelfs veel meer dan 500 meter overleefd hebben, zowel op grond als op water.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
En koud is het op deze hoogte zeker, namelijk rond de -56 graden Celsius. Om je een idee te geven: Mount Everest is 8,8 kilometer hoog. Op 12 kilometer hoogte vliegen we 'boven het weer'. En dus ook boven de regenwolken.
Bij de landing van een groot vliegtuig is er een wolk verbrand rubber. Als nu de wielen op landings snelheid gebracht worden, wordt dit vermeden. De aandrijving kan gebeuren door een elektrische motor in het wiel.
Laag hangende bewolking
Laaghangende bewolking is een obstakel die parachutespringen kan beperken. In enkele gevallen gaat het om lokale bewolking. Zodra de bewolking boven de dropzone hangt moeten we stoppen met parachutespringen.
De Donjon de l'Extrême is 100 meter hoog en daarmee de hoogste draaiende vrijevaltoren ter wereld. Een duizelingwekkende vrije val voor de allerdappersten. In 3 seconden tijd ga ja naar 115 km/u.
Een sprong kan al vanaf 25 meter dodelijk zijn als je de techniek niet beheerst. Vanaf 70 meter zeer waarschijnlijk dat je er aan onderdoor gaat. Een val tot 10 meter overleef je wel zij het met pijn.
De achtbaan heeft een val met meer dan 90 km/u van 37,5 meter naar beneden een tunnel in, een Immelmann, een zero-G roll en een helix. De 501 meter lange rit duurt totaal zo'n 130 seconden, waarvan ongeveer 30 seconden vanaf de drop tot het remmenblok. De minimumlengte is 1,32 meter.
Bij een gemiddelde sprong duurt de vrije val ongeveer tussen de 30 en 60 seconden, afhankelijk van de precieze hoogte van je sprong.
Als jullie twee voorwerpen even groot zijn en dezelfde massa hebben dan ondervinden ze dus allebei dezelfde wrijvingskracht. Het zwaardere voorwerp ondervindt alleen een grotere zwaartekracht, dus die zal sneller vallen.
Als grove duimregel kun je er vanuit gaan dat je ongeveer zes jaar tot acht oud moet zijn om te kunnen springen. * Als je minderjarig bent zul je een van je ouders (of iemand anders die ouderlijk gezag over je heeft) mee moeten nemen.
Om zelfstandig te springen, dus ook om een cursus te mogen volgen, is de minimum leeftijd 16 jaar. Voor minderjarigen is altijd schriftelijk toestemming van de ouders nodig. Er zijn veel oudere skydivers, het is geen probleem om tot 60, 70 of zelfs 80 jaar te blijven springen.
Om de veiligheid van alle springers te garanderen, bestaat er wel een maximumgewicht: rond de 100 kilo. Eén of twee kilo daarboven is vaak geen probleem, maar voor een groter gewicht is ons materiaal niet gecertificeerd. Wanneer je rond de 100 kilo weegt, houden we voor je sprong rekening met de weersomstandigheden.