Met nieuwwaarde wordt de prijs verstaan die na een schade betaald moet worden om soortgelijke spullen van dezelfde soort en kwaliteit te kopen.
Nieuwwaarde houdt in dat je met de vergoeding van de verzekeraar een nieuw object kunt kopen, van dezelfde soort en kwaliteit. In je polisvoorwaarden kun je lezen of je de nieuw- of dagwaarde vergoed krijgt.
In de meeste gevallen betalen we de nieuwwaarde. Dat is het bedrag dat je betaalt om de spullen nieuw te kopen. Meestal is dat gelijk aan het aankoopbedrag. Wij gebruiken de zogenaamde 40%-regeling om te bepalen hoeveel we uitkeren bij onherstelbare schade.
De dagwaarde is de waarde van een product op het moment dat je het verliest of kwijtraakt. Dit wordt ook wel de restwaarde genoemd. Wat hetzelfde product vandaag in de winkel kost is de nieuwwaarde. Welke schadevergoeding je ontvangt via de inboedelverzekering laten we je graag zien aan de hand van een voorbeeld.
De waarde van de auto is de oorspronkelijke cataloguswaarde inclusief btw en bpm, en inclusief de accessoires die door of namens de fabrikant of de importeur zijn aangebracht vóór het toekennen van het kenteken aan de auto. Voor de meeste auto's vindt u de catalogusprijs op de website van de RDW.
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven. Deze prijs is inclusief: btw.
De verkoopwaarde is wat je voor je auto krijgt als je hem verkoopt. Dat kan een ander bedrag zijn dan de dagwaarde. De verkoopwaarde hangt af van een aantal factoren, zoals de vraag en het aanbod op de automarkt. Hierdoor kan de verkoopwaarde hoger of lager zijn dan de dagwaarde.
Heeft U de auto voor meer aangekocht dan dient U de aanschafwaarde te hanteren als dagwaarde. Tevens is de BTW en BPM inbegrepen in de dagwaarde, tenzij U ervoor kiest om de zakelijke auto exclusief BTW te verzekeren.
Doe de kentekencheck
De dagwaarde is het bedrag dat uw auto vandaag waard is. Of het bedrag dat uw auto vlak voor de schade of diefstal waard was. De dagwaarde is dus niet het bedrag waarvoor u uw auto kocht. De auto dagwaarde hangt onder andere af van het bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires.
De dagwaarde is de waarde van uw inboedel op het moment van de schade. Uw spullen worden steeds minder waard doordat ze ouder worden of slijten. Dit heet waardevermindering. De dagwaarde van uw inboedel is dus de nieuwwaarde min de waardevermindering.
De dagwaarde is de huidige nieuwwaarde van de spullen minus een bedrag door waardevermindering. Die waardevermindering komt bijvoorbeeld door veroudering, slijtage of gebreken. Uw spullen behouden altijd een restwaarde.
De dagwaarde is 50% en dat is meer dan 40% van de nieuwwaarde. Als de televisie 7 jaar oud is, dan is de vergoeding € 300,-. Het afschrijvingspercentage is 7 x 10% per jaar en dus 70%. De dagwaarde is 30% en dat is minder dan 40% van de nieuwwaarde.
De dagwaarde van je auto wordt berekend door de nieuwwaarde van je auto te verminderen met het bedrag dat je auto minder waard is geworden door bijvoorbeeld ouderdom of slijtage. Ben je benieuwd naar de dagwaarde van je auto? Dan kun je terecht bij ANWB of bij Bovag.
De dagwaarde is de werkelijke waarde van het product. Je verzekeraar bepaalt bijvoorbeeld dat je smartphone per jaar 25% in waarde daalt. Dan is je smartphone na drie jaar dus nog maar 25% waard. Die 25% wordt berekend over de nieuwwaarde.
Wat is de werkelijke waarde? De werkelijke of reële waarde van een auto is de waarde van de auto vóór het ongeval. Die waarde wordt geschat door een expert van de autoverzekeringsmaatschappij.
Technisch total loss: het is technisch gezien niet meer mogelijk om de schade aan je auto te herstellen. De verzekeraar keert in dit geval de dagwaarde van vlak voor het ongeval aan je uit. Als je een aanvullende cascoverzekering hebt, wordt de nieuwwaarde of vervangingswaarde vergoed.
Wat is het verschil tussen cataloguswaarde en dagwaarde? Wat jouw auto op dit moment waard is, is de dagwaarde. De cataloguswaarde is dus de nieuwprijs van de auto. De catalogusprijs ligt verschilt veel met de dagwaarde.
Technisch total loss wil zeggen dat de auto zo erg beschadigd is dat deze niet meer gerepareerd kan worden. Ook wanneer een auto gestolen is, kan er gesproken worden over technisch total loss. Als een auto economisch total loss wordt verklaard dan zijn de reparatiekosten hoger dan de waarde van de auto.
De dagwaarde is de waarde van je auto op dit moment. Deze hangt af van onder meer het bouwjaar, de ingebouwde accessoires, het aantal kilometers op de teller, en de staat van het onderhoud. De dagwaarde geeft aan wat het ongeveer kost om een vergelijkbare vervangende auto te kopen.
Zijn de reparatiekosten hoger dan twee derde van de dagwaarde van de auto, van vóór de schade? Dan is een auto eigenlijk economisch total loss. Oudere auto's zijn door hun lagere dagwaarde sneller economisch total loss.
Persoonsgegevens niet opvraagbaar via Kenteken
In Nederland hebben alleen de belastingdienst, de RDW en politie inzicht in de persoonsgegevens die gekoppeld zijn aan het kenteken. Persoonsgegevens van de vorige of huidige eigenaar van een auto of motorfiets achterhalen is niet mogelijk via een kentekencheck.
We kunnen een voorbeeld geven: Je koopt een Audi A4 voor €33.900, na 5 jaar heb je er 138.000 kilometer in gereden. Gemiddeld wordt deze auto nog verkocht voor €15.900. Er is dus sprake van een afschrijvingspercentage van 53.1%, ongeveer 14% per jaar.
Suzuki is het betrouwbaarste automerk van Nederland.
Alle Suzuki's in het onderzoek krijgen een zeer hoge score: zo behaalt de Ignis een 8,6, de Swift een 8,3, de S-Cross een 8,8 en de Vitara zelfs een 8,9. Hiermee behoort de Vitara tot de betrouwbaarste auto's van het onderzoek van dit jaar.