In nieuwstaat is remvloeistof in de specificaties DOT 3, 4 en 5.1 kleurloos of licht amberkleurig; de zelden gebruikte DOT 5-specificatie is paarsrood. Oude remvloeistof is donker en uiteindelijk ook troebel. Beslissend is echter niet de kleur, maar het watergehalte.
Verse remvloeistof is helder en goudgeel. Verouderde en verontreinigde remvloeistof is groen en troebel. Voorzichtig: wanneer de vloeistof deze kleur heeft aangenomen, is het tijdstip van een veilige verversing al lang overschreden. Er moet dan onmiddellijk actie worden ondernomen.
Het soort remvloeistof wordt uitgedrukt in DOT. Het cijfer erachter (je hebt DOT3, DOT4 en DOT5) heeft te maken met de hoogte van het kookpunt. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het kookpunt. En dat is belangrijk, omdat de remmen en daarmee de remvloeistof behoorlijk heet kunnen worden.
Eén van de meetsystemen op de markt is de remvloeistof testpen. Deze pen meet de elektrische geleidbaarheid van de te meten vloeistof. De gemeten geleidbaarheid wordt vervolgens door het apparaat omgerekend naar een waterconcentratie.
Vandaag de dag zijn er vier verschillende typen remolie op de markt: DOT 3, 4, 5 en 5.1. Het grootste verschil tussen deze typen is het kookpunt: door het koken ontstaan er dampbellen en gaan de remprestaties drastisch achteruit. Van de verschillende uitvoeringen heeft DOT3 het laagste kookpunt, DOT 5 het hoogste.
Voor personenauto's wordt DOT 4 remolie aangeraden. De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je auto moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen. Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen. Je kunt het remvloeistof vervangen het beste aan een vakman overlaten. Remvloeistof vervangen gebeurt meestal bij een onderhoudsbeurt.
Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald.
Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval.
Je kunt niet zomaar remolie vervangen, want er zijn verschillende soorten. Het is trouwens niet de bedoeling dat er verschillende soorten vloeistof met elkaar gemengd worden. Het soort vloeistof wordt altijd aangegeven met de term DOT (Department of Transport).
Gemiddeld betaal je €40 tot €75.00. In principe moet een monteur deze klus binnen een half uur kunnen klaren. Gemiddeld genomen betaal je als consument €50.00 per uur aan werkloon in een garage. Voor het vervangen van de remvloeistof betaal je dus al gauw €25.00.
Om het remsysteem optimaal te laten functioneren is het belangrijk om de remvloeistof bijtijds bij te vullen of geheel te verversen. Bij regelmatig gebruik van de personenauto is het raadzaam dit minimaal een keer in de twee jaar te doen.
Het is aan te raden de remvloeistof om de 2 jaar te vervangen. Als u de remvloeistof langer laat zitten, is het waarschijnlijk dat het watergehalte te hoog wordt. Een te hoog watergehalte kan vapour lock veroorzaken. Dat betekent dat het vocht in de remolie gaat koken en lucht in het remsysteem veroorzaakt.
Het is aan te raden om zeker elke 2 jaar of 20.000 km de remvloeistof van zowel je voor als achterrem te vernieuwen. Remvloeistof is hygroscopisch en dit betekent dat dit water aantrekt.
Gemiddeld dien je remvloeistof jaarlijks te vervangen. Raadpleeg altijd de technische papieren van de motorfiets om erachter te komen welk olietype (DOT) je nodig hebt. In tegenstelling tot motorolie is remolie universeel en voor zowel de auto als de motorfiets.
Bestel online ⇒ Remvloeistof is olie-achtig van samenstelling en heeft een prikkelende geur. Het is helderbruin of groenig, wanneer het ouder is. Bovendien is de plaats waar het onder de auto lekt een duidelijke indicatie.
In het remsysteem van een gemiddelde personenauto zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof. Deze kleine hoeveelheid moet drukken kunnen verdragen van 15.000 kPa bij zeer hoge temperaturen.
Soorten remvloeistof
Remvloeistof is niet gebaseerd op olie, want olie tast hydraulische systemen aan. Daarom bestaat nagenoeg elke remvloeistof uit glycolethers of polyglycerol.
Tijdens het remmen wordt de remvloeistof heet en kunnen er bellen ontstaan. Het opbouwen van voldoende remdruk wordt zo moeilijker tot onmogelijk. De remzuigers werken dan niet goed meer en kunnen in het ergste geval zelfs vastroesten.
DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn onderling compatibel.
Er zit ongeveer 0,25 tot 0,5 liter remvloeistof in een gemiddelde personenauto. Het is een gesloten systeem, maar het niveau kan zakken doordat je remblokken slijten of door lekkage. Zo maar bijvullen tot max. is geen goed idee, want als je vervolgens nieuwe remblokken monteert, kan het reservoir overstromen.
Een remvloeistof welke voldoet aan de FMVSS 116 (DOT 3, DOT 4 of DOT 5.1), ISO 4925 en SAE J 1703 specificaties kan zeer goed gemengd worden met een andere remvloeistof (met uitzondering van de eerder gememoreerde DOT 5 op silicone basis), sinds er een mengbaarheid clausule in de Internationale standaard is opgenomen.
Remvloeistof is hygroscopisch. Dit betekent dat het vocht aantrekt uit de omgeving. In het geval van remvloeistof betekent dit dat de remvloeistof vocht aantrekt uit de (buiten)lucht. Dit is dus de lucht die in het reservoir zit en welke via het gaatje in verbinding staat met de buitenlucht.
Remvloeistof lekkage komt in veel gevallen door veroudering van materialen zoals remslangen, rubberen cups en corrosie. Het niet tijdig verversen van remvloeistof versneld dit proces doordat de remvloeistof een steeds hoger percentage vocht gaat vasthouden.