Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken met startproblemen als gevolg. Vooral in de moderne auto met alle elektronica aan boord, gaat het stroomverbruik bij stilstand gewoon door. De ideale uitkomst als je niet wekelijks een half uurtje gaat rijden, is dan ook een druppellader.
De accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank: een auto heeft tal van onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Daarom is het verstandig minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
De modernere accu's zullen je waarschijnlijk geen problemen geven als je auto een maand of drie stilstaat. Toch is voorkomen beter dan genezen. Om je accu in leven te houden, kun je het aan een druppellader zetten. Dit kun je doen met de accu in de auto, maar je kunt de accu ook verwijderen.
Stap je toch in een auto die lang heeft stilgestaan, start dan direct bij het inschakelen van het contact. Zet niet eerst de lampen, airco of andere elektrisch aangedreven onderdelen aan. Daarmee kun je de laatste stroom uit de accu halen, waardoor starten niet meer gaat.
Een vaak voorkomend probleem bij motoren die uit de winterstalling komen, is een lege batterij. Wanneer je je accu zonder druppellader langer dan 3 maanden laat staan, heb je veel kans op diepontlading en dan is ze voor de vuilbak.
Accu leeg: auto aanduwen
Dan kunt u proberen om uw auto te starten door deze aan te duwen. De auto aanduwen is alleen mogelijk als de accu niet volledig leeg is. De accu is niet volledig leeg als uw dashboardlampjes nog branden. Een auto aanduwen kunt u niet alleen.
Rij je alleen korte stukken dan blijft het vocht in de motor zitten, en heb je kans dat er witte smurrie vormt in de oliedop en op andere nare plekken. Zorg dus altijd dat je regelmatig een goed stuk rijdt, zodat de motor zo nu en dan op temperatuur komt. Een Italiaans beurtje is ook een overweging waard.
Stilstaan en parkeren zijn gedefinieerd in de regelgeving: Stilstaan doe je enkel wanneer je iemand laat in- of uitstappen of je auto in- of uitlaadt, of dat nu 1 minuut of 1 uur duurt. Parkeren doe je wanneer je langer stilstaat dan nodig voor het in- of uitstappen of in- of uitladen.
Is stationair draaien slecht voor uw motor? Een voertuig stationair laten draaien beschadigt de motor meer dan starten en stoppen. Het stationair draaien van een motor veroorzaakt zelfs tweemaal zoveel slijtage aan interne onderdelen als rijden met normale snelheid.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen.
Wanneer de auto niet wil starten (startmotor draait niet), maar de lampjes op het dashboard branden nog wel, dan is de accu nog niet helemaal leeg, maar kan niet genoeg stroom leveren. Branden er helemaal geen lampjes op het dashboard, dan is de accu helemaal leeg.
Bij stilstaan-met-een-draaiende-motor, het zogenoemde stationair draaien, verbruikt een auto al gauw een halve liter brandstof per uur. Met die verbruikte brandstof van een paar minuten stationair draaien kun je dus al snel een paar honderd meter tot een kilometer rijden.
Stilstaan is je voertuig tot stilstand brengen om onmiddellijk te laden of te lossen, of het laten in- en uitstappen van passagiers. Het stoppen om aan een voorbijganger de weg te vragen valt niet onder stoppen en stilstaan, dus valt dat onder parkeren.
Naast het risico dat de brandstof opraakt, is rijden met een bijna lege tank slecht voor de motor. In de brandstof verzamelt zich altijd wat vuil en bezinksel en als de tank bijna leeg is, kan dat vuil terechtkomen in de benzinepomp en in het brandstoffilter.
Als het een openbare parkeerplek is, is het iedereen wettelijk toegestaan daar de auto te parkeren. Ook als dat negen weken lang is. Dat het niet vriendelijk is dat hij jullie niet terwille is, is slechts dat wat er aan het begin van deze zin staat: het is niet vriendelijk. Maar het mag dus wel.
Zowel het laden/lossen (stilstaan) als het parkeren op de stoep is niet toegestaan. De boete voor het parkeren op de stoep bedraagt (in 2022) € 100,= en is strafbaar gesteld in art. 10 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Regelmatig rijden
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
Tank van auto leegrijden niet verstandig
Bij de tank van de auto leegrijden wordt ook deze vuiligheid door de brandstofpomp meegenomen. Hoewel je over een brandstoffilter beschikt, kan dit voor schade aan de auto zorgen. De viezigheid zorgt ervoor dat de motorprestaties verslechteren.
Wanneer kan ik de auto aanduwen? Je auto kan je aanduwen bij startproblemen veroorzaakt door je accu. Dit kan je meestal herkennen aan een tikkend geluid bij het starten. Een belangrijke voorwaarde voor het aanduwen van je auto, is dat de accu niet volledig leeg is.
Zet de auto in de eerste versnelling. Scan rondom en verleen eventueel voorrang aan alle andere weggebruikers. Geef richting naar links, geef een beetje gas en laat de koppeling opkomen tot aan het aangrijpingspunt. Stuur snel en volledig naar links.