Als je pakket onderweg is beschadigd of zoekgeraakt, meld dit dan zo snel mogelijk bij ons via chat. Voor een pakket geldt standaard een vergoeding van €3,40 per kilo. Geen of onleesbaar label? Heb je na het aanmaken van je pakket geen label ontvangen, of is het label niet leesbaar?
De verkoper is verplicht om uw bestelling in goede staat te leveren. Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf.
Vraag de verkoper om contact op te nemen met het postbedrijf dat de bestelling moet afleveren. Je kunt uiteraard zelf contact zoeken met het post- of koeriersbedrijf, bijvoorbeeld als je over een track & trace-nummer beschikt. Aan de hand van die gegevens kun je meer te weten komen over de status van je pakket.
Een pakket verzekerd versturen met de verzekering van DHL.
Zendingen met een binnenlandse of buitenlandse bestemming kun je verzekerd versturen tot maximaal € 5.000,- per pakket om extra zekerheid te krijgen over de zending. Hiermee verstuur je veilig en eenvoudig al je pakketten met een inhoud van hoge waarde.
Er wordt een onderzoek opgestart. We moeten 5 dagen wachten en dan krijgen we de uitslag van het onderzoek.
Zending staat langere tijd stil of lijkt vermist
Maar het pakket is al overgedragen aan DHL? – Ook dan is contact opnemen met de verzender de vervolgstap. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld. De verzender beschikt ook over aanvullende pakketinformatie, die van belang is voor het onderzoek.
Altijd betrouwbaar
Met dit enorme netwerk van specialisten bezorgen we 98 procent van alle pakketten binnen Nederland al de volgende dag bij uw klanten.
Bewijs van versturen en ontvangst? Verstuur je pakket verzekerd binnen Nederland of naar het buitenland. Het pakket wordt persoonlijk overhandigd aan de deur, nadat de ontvanger heeft getekend. De inhoud is verzekerd tot maximaal € 5.500 bij verlies of beschadiging.
Voor een standaard pakket accepteert PostNL geen aansprakelijkheid indien er geen aanvullende service (aangetekend of verzekerservice) wordt verlangd. Vast staat dat het hier een standaard pakket betreft. Track en trace geldt voor verstuurde standaard pakketten die groter zijn dan brievenbusformaat.
DHL Shipment Insurance sluit je heel eenvoudig per zending af, op het moment dat je jouw zending boekt. Je vinkt gewoon het vakje 'insurance' aan als je jouw zending voorbereidt via jouw online verzendapplicatie van DHL Express. Vermeld hierbij ook altijd de te verzekeren waarde.
Controleer de status van je pakket
Ga naar track & trace of open de PostNL-app op je telefoon. Vul de track & trace-code en postcode van de ontvanger in. De track & trace-code krijg je normaal gesproken van de afzender.
Als het niet aankomt is de verantwoordelijkheid voor de koper want die had moeten verzoeken om per pakketpost te versturen, want dan is het standaard verzekerd tot 500 euro. Als het niet aankomt, is het de verantwoordelijkheid van de verkoper en niet van de koper.
Nog steeds niet gevonden? Dan ziet het ernaar uit dat we de zending nog niet hebben ontvangen van de afzender. In dat geval vragen we je om nog wat geduld te hebben en het later nog eens te proberen.
De hoofdregel is dat het risico voor de koper is 'van de aflevering af' (art. 7:10 BW). Dit betekent doorgaans dat de verkoper het risico draagt tot aan het moment van bezorging, ofwel het moment dat de koper de zaak feitelijk in zijn bezit krijgt.
Het is de verantwoordelijkheid van de afzender dat een pakketje in goede orde op de plaats van bestemming aankomt. Zolang er geen handtekening van de ontvanger – of zijn of haar buren – staat, is dit het geval. Ook als er onderweg iets misgaat, is de afzender verantwoordelijk.
Dankzij track en trace weet je dag en nacht waar je DHL pakket is, en wanneer je 'm kunt verwachten. Het enige wat je nodig hebt is het zendingsnummer. Als je ook de postcode van de ontvanger invoert, worden de verzender en ontvanger zichtbaar en kun je de bezorgafspraak aanpassen.
Dit bedraagt 1,0% van de waarde van de inhoud met een minimum aan administratiekosten van €17,50. Bijvoorbeeld bij een zending met een waarde van €2000,- rekenen wij €20,- administratiekosten voor het verwerken van de verzekering. Kortom, voor €20,- is jouw zending verzekerd voor een waarde van €2000.
Twijfelt u of u dat kostbare pakje wel per post zal verzenden? Is dat geen risico? Met bpack Secur hoeft u zich geen zorgen meer te maken over uw waardevolle pakjes. bpost verzekert ze extra tegen verlies of schade én de bestemmeling moet ondertekenen voor ontvangst.
Met de optie verzekering op maat verzeker je de waarde van je zending (tot € 7500 binnen België). Bij verlies, diefstal of beschadiging van je zending krijg je in dit geval een schadevergoeding van bpost.
Bij DHL Express kunt u een verzekering voor uw waardevolle zendingen afsluiten. Voor een heel aantrekkelijke premie bent u dan zonder eigen risico verzekerd tegen eventuele schade of verlies.
Het verschil tussen DHL en PostNL zit hem voornamelijk in de extra service en de opties. Bij PostNL is de extra service voor een groot deel bij de prijs inbegrepen. Bij DHL betaal je voor extra service en opties. Daarnaast heeft PostNL enkele services die DHL niet heeft, bijvoorbeeld aangetekend versturen.
PostNL heeft bij internationale zendingen langere levertijden en DHL Express biedt voor internationale zendingen snelheid en korte levertijden. PostNL kan vanwege verschillende post netwerken het trackingnummer van jouw zending wijzigen. DHL Express gebruikt altijd eigen trackingnummers binnen een eigen netwerk.