Aan deze bebording kunt u zien dat u een 60 km/h gebied in rijdt. Deze snelheid geldt voor de hele zone. U verlaat de zone als u een "einde-zone" bord ziet.
Is er geen middenstreep en staat langs de weg een bord met 60 km/uur dan mag u maximaal 60 km/uur. Staat er geen snelheidsbord dan mag u 80 km/uur. Houd daarom goed de verkeersborden in de gaten, die blijven bepalend! De onderbroken zijstrepen laten de weg smaller lijken, zodat u langzamer gaat rijden.
Een 60 km-zone is een verblijfsgebied buiten de bebouwde kom. Er is geen apart voetpad of fietspad. Houd hier rekening mee. De weg is relatief smal.
En wat is de minimumsnelheid? Een minimumsnelheid is er niet. Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur.
Zowel binnen als buiten de bebouwde kom kun je 30 kilometer zones tegenkomen.
Vorig jaar kwam de provincie Utrecht al met het plan om de snelheid op een aantal wegen te verlagen naar 60 kilometer per uur. Het gaat om zo'n 20 procent van het totale aantal kilometers provinciale weg. Daarmee wil het provinciebestuur de verkeersveiligheid verbeteren en bijdragen aan minder uitstoot in de natuur.
Een verdrijvingsvlak bestaat uit diagonale strepen of een witte driehoek. Het is niet toegestaan te rijden op een verdrijvingsvlak. Boete € 280,-. Bestuurders moeten altijd stoppen vóór een voor hen bestemde stopstreep.
Buiten de bebouwde kom mag je in Vlaanderen en Brussel maximaal 70 km/u, in Wallonië is dat 90 km/u. Op autosnelwegen en wegen met minimaal 2 rijstroken in elke richting gescheiden door een middenberm mag je maximaal 120 km/u.
Binnen een woonwerf mogen voetgangers op de rijbaan wandelen en kinderen mogen er spelen. Daarom mag je er maximaal maar 20 km/uur rijden.
Hoe zie ik hoe hard ik mag rijden? Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
De blokmarkering heeft geen juridische betekenis, het wordt gebruikt om bijvoorbeeld een kruisingsvlak te accentueren of een oversteekplaats voor fietsers of voetgangers. Voorrang wordt geregeld volgens de aanwezige verkeerstekens of verkeersregels.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd. Het gebied ligt meestal binnen de bebouwde kom en bestaat uit aaneengesloten erftoegangswegen met een snelheidslimiet van 30 km/uur. De gebieden hebben een verblijfsfunctie waar langzaam en gemotoriseerd verkeer mengen.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer. Als u te langzaam rijdt kunt u wel het overige verkeer hinderen of in gevaar brengen. U krijgt dan een boete.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
In Nederland is er officieel geen minimumsnelheid op de snelweg. Wel moet je voertuig minimaal 60 kilometer per uur kunnen rijden. Je mag ook het overige verkeer niet hinderen of in gevaar brengen door te langzaam te rijden.
15 kilometer per uur, ook wel stapvoets genoemd, is de snelheid die geldt op woonerven. Daar zijn doorgaans ook geen voetpaden aangelegd en mogen voetgangers en spelende kinderen de hele breedte van de straat gebruiken.
Aangezien Duitsland bekend staat om de Autobahn, is het misschien geen verrassing dat Duitsland wordt genoemd als 's werelds snelste land voor automobilisten. En natuurlijk helpt de afwezigheid van een snelheidslimiet om de Numbeo-score op te drijven.
Op gewestwegen – volgens de nieuwe snelheidsregels: 70 km/u
Wanneer langs de kant van de weg geen verkeersbord staat, betekent dat dus dat je voortaan maximaal 70 km/u mag rijden. Geeft jouw gps een andere maximumsnelheid aan, dan vertrouw je hier beter niet op.
Geen snelheidslimiet in Duitsland. Tot nu toe is er geen maximumsnelheid op de Duitse federale snelwegen. Dit betekent dat waar verkeersborden geen snelheidslimiet of sectiegewijze bovengrens stellen, weggebruikers in principe zelf de snelheid kunnen bepalen.
De maximale ononderbroken rijtijd mag niet langer zijn dan 4,5 uur. Na 4,5 uur rijtijd moet u een pauze nemen van 45 minuten. Deze 4,5 uur rijtijd mag ook worden opgeknipt in twee delen. De eerste pauze duurt dan minimaal 15 minuten.
Dus bij haaientanden moet de trambestuurder voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. En een trambestuurder moet voetgangers voor laten gaan bij een zebrapad.
Een stopstreep bestaande uit omgekeerde driehoeken (de zgn. "haaientanden") vergezeld van een verkeersbord B 1 (omgekeerde driehoek) betekent dat je voorrang dient te verlenen aan bestuurders die uit de dwarsrichting komen. Hier zijn geen uitzondering voor fietsers voorzien in de wegcode.
Waarschuwingen. Een driehoekig wit bord met een rode rand waarschuwt je voor mogelijke gevaren op de weg. Op het bord wordt aangegeven waar voor wordt gewaarschuwd.