U heeft mogelijk recht op een schadevergoeding. Deze vraagt u aan bij de luchtvaartmaatschappij. Bij een annulering of vertraging waarbij u meer dan 3 uur later op uw eindbestemming aankomt door operationele redenen, zoals: een technisch probleem of een beschadiging van het vliegtuig door de vliegtuigtrap.
Als u een vlucht mist vanwege omstandigheden waarover u geen controle heeft, heeft u twee opties. De eerste optie de luchtvaartmaatschappij niets vertelt en accepteert dat u de volledige waarde van het ticket verliest. De tweede optie is om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en de situatie uit te leggen.
Recht op vergoeding bij twee uur vertraging
In principe moet uw vlucht met minimaal 3 uur vertraging aankomen om recht te hebben op een vergoeding die kan oplopen tot €600 per persoon. Dit staat vastgelegd in Verordening 261/2004.
Ga zo snel mogelijk naar de balie van de betreffende airline om te overleggen of je nog mee kunt op de eerstvolgende vlucht. Ga niet zomaar zelf een nieuwe heenvlucht boeken, want bij een no-show heeft de vliegmaatschappij het recht om je gehéle ticket te annuleren - dus ook je terugvlucht!
U heeft recht op verzorging als de luchtvaartmaatschappij verwacht dat de vertraging op gaat lopen tot: Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder. Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km. Vier uur of meer bij alle andere vluchten.
Neem dan (telefonisch) contact op met onze reisleiding ter plaatse of onze afdeling Customer Support. Zij kunnen de terugvlucht voor je annuleren en je helpen met het zoeken naar een nieuwe vlucht.
Wat is de vergoeding bij een vertraging van 3 uur of meer? Bij 3 uur vertraging of meer kunt u in veel gevallen een financiële compensatie krijgen. De hoogte van deze vergoeding hangt af van de afstand van uw vlucht. Als uw vlucht 1.500 km of korter is, krijgt u 250 EUR.
Als je op je eindbestemming aankomt met een vertraging van 3 uur of meer, heb je mogelijk recht op compensatie. Als de vertraging meer dan 5 uur is, kun je besluiten niet (verder) te reizen. Je hebt dan recht op terugbetaling van je ticket en een terugvlucht naar je oorspronkelijke vertrekpunt.
Als je vlucht – ongeacht vluchtafstand – een aankomstvertraging heeft gehad van 3 uur of meer, heb je in sommige gevallen recht op een vergoeding op basis van de Verordening (EG) 261/2004. Je hebt geen recht op vergoeding wanneer de aankomstvertraging (mede) het gevolg is van buitengewone omstandigheden.
Bij een vertraging van meer dan 5 uur mag u afzien van uw vlucht en de volledige ticketkosten terugvragen aan de luchtvaartmaatschappij. De maatschappij moet uw ticket binnen 7 dagen terugbetalen. Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket.
Recht op vergoeding
Hoe hoog de vergoeding is, verschilt per vlucht: Vluchtvertraging vanaf 3 uur tot 1.500 kilometer: € 250. Vluchtvertraging vanaf 3 uur en meer dan 1.500 kilometer binnen de EU: € 400. Vluchtvertraging vanaf 3 uur van 1.500 tot 3.500 kilometer buiten de EU: € 400.
Vertraging of versnelling (is hetzelfde, alleen bij de een neemt de snelheid af, bij de ander toe) is a = Δv/Δt Als je 40 km/h gaat en nu 4 seconden stilstaat dan is Δv = 40 - 0 = 40 km/h (= ... m/s) en Δt = 4 s. Bereken daarmee zelf de vertraging maar.
Daarom raden we u aan om op tijd op de luchthaven te zijn. Zorg dat u minimaal 2 uur voor vertrek van een Europese vlucht aanwezig bent, of minimaal 3 uur voor vertrek van een intercontinentale vlucht.
Als je minder dan twee weken van tevoren hoort dat je vlucht niet doorgaat, geldt dit ook. Dan heb je soms ook recht op vergoeding van extra gemaakte kosten. Als je op de luchthaven moet wachten en daar wat eet of een hotel nodig hebt, moeten ze ook die kosten vergoeden.
Het zogenaamde no-show percentage ligt op ongeveer 5% per vlucht. Gelukkig bestaat er sinds 2005 een Europese verordening waarin staat welke rechten passagiers hebben bij een overboeking van het vliegtuig.
Als een vlucht overboekt is, moet de luchtvaartmaatschappij vragen of er vrijwilligers zijn die willen afzien van hun vlucht. In ruil daarvoor moeten zij een nieuw ticket naar de geplande bestemming aanbieden én een compensatie. Waaruit die compensatie bestaat mag de luchtvaartmaatschappij zelf bepalen.
Europese Verordening 261/2004 stelt de luchtvaartmaatschappij verplicht om bij een geannuleerde vlucht het volledige bedrag van het ticket binnen 7 dagen terug te storten. Daarnaast heb je in sommige gevallen zelfs recht op een additionele vlucht compensatie tot wel €600 per passagier!
Een vervroegde vlucht van meer dan een uur staat in regelgeving nu gelijk aan een geannuleerde vlucht. Volgens de Europese rechter ondervinden passagiers vervelende gevolgen van een vervroegde vlucht. Zij moeten namelijk hun plannen veranderen en daarbij is het mogelijk dat ze hun vlucht niet kunnen halen.
Mijn KLM vlucht is geannuleerd, wat nu? Als u KLM vlucht binnen 2 weken voor vertrek wordt geannuleerd, dan heeft u mogelijk recht op vergoeding. KLM dient u in alle gevallen een andere vlucht aan te bieden om alsnog zo snel mogelijk op de eindbestemming aan te komen.
Dan geldt onderstaande compensatieregeling. Via www.schiphol.nl/compensatie kun je jouw compensatieverzoek rechtstreeks indienen. We raden je aan dit zo snel mogelijk te doen, maar in ieder geval vóór 30 september 2022. Daarna kan je je niet meer aanmelden.
Vluchten worden geannuleerd om verschillende redenen. De meest voorkomende reden om een vlucht te annuleren komt door vertraging op voorafgaande vluchten. In veel gevallen is het goedkoper om één of meerdere vluchten te annuleren om zo verdere vertraging van andere vluchten te voorkomen.
Door de drukte op Schiphol zijn vandaag 5.000 tot 10.000 mensen gedupeerd, zegt een woordvoerder van de luchthaven tegen RTL Nieuws. Schiphol noemt de grote drukte op de luchthaven en de annulering van enkele vluchten 'ontzettend vervelend' voor reizigers en ook voor luchtvaartmaatschappijen.
Door de chaos in de Europese luchtvaart is het aantal claims van passagiers vanwege een vertraagde of geannuleerde vlucht flink toegenomen. Grote speler Vlucht-vertraagd.nl heeft sinds april al bijna 70.000 claims om in te dienen.
Als je een alternatieve vlucht nam, betaalt Schiphol de kosten van omboeken of een nieuw vliegticket. En eventuele kosten die je tijdens het wachten daarop maakte. Zoals extra reiskosten, maaltijden of een overnachting. Ook betaalt Schiphol de kosten van uitgaven op de bestemming.