Bel dan met de organisatie in Nederland. De reisorganisatie moet namelijk de gelegenheid krijgen een klacht op te lossen. Wordt de klacht niet naar tevredenheid opgelost, vraag dan naar een klachtenrapport en laat dit ondertekenen. De reisleiding is verplicht zo´n rapport op te stellen en te ondertekenen.
Als je niet tevreden bent, moet je dit direct aan de reisorganisatie ter plaatse melden én aan de hoteleigenaar. Doe dit vooral ook schriftelijk. Als er niemand aanwezig is bij wie de klachten gemeld kunnen worden, adviseer ik je te bellen naar de reisorganisatie in Nederland.
Indien de accommodatie tegenvalt, kun je ter plaatse contact opnemen met het receptiepersoneel. Als dit niet leidt tot een oplossing kun je contact opnemen met de reisleiding of de lokale agent. De contactgegevens vind je op de reisbescheiden.
Meld uw klacht dan zo snel mogelijk bij een reisleider, host of eigenaar. Zo geeft u de reisaanbieder de kans om uw klacht op te lossen. Hij moet u een gelijkwaardige oplossing bieden. Dus de oplossing moet minstens even goed zijn als wat u met de reisaanbieder had afgesproken.
Overboeking hotel
Bij overboeking van uw hotel hebt u recht op een gelijkwaardig alternatief. Uw reisorganisatie moet dan wel lid zijn van een organisatie als Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR). In andere gevallen moet u genoegen nemen met het alternatief dat de reisorganisatie u aanbiedt.
De bank is verplicht een foutieve overboeking op korte termijn te herstellen. Het bedrag moet worden teruggevorderd van de ontvanger. Daarna moet het worden overgemaakt naar het juiste rekeningnummer. De schade die is ontstaan door de verkeerde overboeking, kun je verhalen op de bank.
Elke automatische incasso kunt u binnen 8 weken zelf terugboeken. Dit heet storneren. U kunt ook de bank vragen dit voor u te doen.
Als het gaat om hoe lang gasten in een hotel kunnen blijven, is dat afhankelijk van de soorten accommodatie die jij kan bieden. In het algemeen zijn er geen harde regels voor hoe lang je in een hotel mag blijven.
Neem bij voorkeur schriftelijk contact op met de aanbieder van de accommodatie of met het boekingsplatform en probeer een redelijke oplossing te vinden voor de annulering van uw boeking. Een andere mogelijkheid is om uw verblijf om te boeken naar een latere datum.
Kan ik een wijziging maken in mijn hotelboeking, zoals de datum? Ja dat kan. Let wel op dat het mogelijk is dat hiervoor hoge kosten in rekening worden gebracht.
Wonen in een hotel lijkt erg veel op wonen in een appartement, maar dan met minder kosten, bijvoorbeeld voor de inrichting en een heleboel luxevoorzieningen, zoals een aanwezige vaatwasser, wasmachine en wasdroger. U kunt in een hotelkamer dus perfect in luxe wonen.
Wat is gederfd reisgenot? Als een reisorganisatie niet biedt wat je vooraf op basis van de reisovereenkomst had mogen verwachten en de kwaliteit van de reis daardoor is verminderd spreken we van gederfd reisgenot (ook wel: non-conformiteit).
In een hotel heb je in de regel je eigen kamer met badkamer en is dit je privéruimte terwijl je in een hostel vaak een gedeelde ruimte hebt die je met meerdere kamergenoten deelt. Qua faciliteiten doen hostels echter niet onder voor de meeste hotels en is er van alles te vinden in de wat grotere en betere hostels.
Van kledinghangers tot koffiezetapparaten
Uit een Duits onderzoek onder honderden 4- en 5-sterren hotels in Europa, blijkt dat het meest uit 5-sterren hotels wordt gestolen. Badjassen, handdoeken, kledinghangers en pennen worden het vaakst meegenomen, maar ook televisies, toiletbrillen en zelfs matrassen zijn gewild.
De Hotelsterren
De sterren worden in de meeste Europese landen bepaald door een onafhankelijk organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van Koninklijke Horeca Nederland. Hotelsterren toetst Nederlandse hotels na aanmelding en vervolgens wordt deze toetsing elke 4 jaar herhaald.
Dit zijn redenen om een vakantie te annuleren: Bij overlijden, ernstige ziekte, ernstig ongevalsletsel, of een medische aandoening van verzekerde, inclusief de diagnose van een pandemische ziekte zoals COVID-19 (corona).
In de wet is niet een percentage opgenomen dat maximaal als annuleringskosten berekend mag worden. Het staat een verkoper vrij om te bepalen dat een bestelling niet geannuleerd kan worden. Er bestaat niet het recht om een bestelling te annuleren, tenzij het herroepingsrecht op de bestelling van toepassing is.
Met een niet-terugbetaalbare prijs betalen gasten de volledige prijs als ze annuleren, wijzigingen maken of niet komen opdagen. Door een niet-terugbetaalbare prijs toe te voegen, kunt u het aantal annuleringen verminderen en kunt u zichzelf verzekeren van een gegarandeerde betaling voor reserveringen.
Sommige bacteriën zijn bestand tegen een temperatuur van 120 graden Celsius en een langdurige hoge druk, zeggen deskundigen. Dit is niet alleen vervelend voor de volgende hotelgast die een kopje thee of (oplos)koffie gaat zetten, maar ook voor eventuele reizigers die óók de waterkoker voor een wasje willen gebruiken.
In de praktijk zijn er veel hotels die kaartjes van lokale bezorgrestaurants bij de receptie hebben liggen - vaak worden ze zelfs in een map gestoken - en van bezorging dus geen enkel probleem maken.
Gasten op de kamer
Bij een verblijf in Nederland kan het zomaar voor komen dat er een bekende in de buurt is. Het is aanvaardbaar diegene als gast op de kamer uit te nodigen. Wel verwacht het hotel dan van u dat u uw bezoek aanmeldt bij de receptie. Het hotel weet dan wie er in huis is.
Het is zeker niet fraudevrij. Via telefonisch bankieren kan je bij veel banken geld overmaken naar een andere rekening. Dus iemand anders kan ook misbruik maken van jouw toegangscode en ibannummer. Zo kan diegene dus jouw geld overmaken naar zijn/haar eigen rekening.
Terechte automatische incasso
Dit heet storneren. U krijgt het bedrag dan weer terug op uw bankrekening. Dit kan alleen bij automatische incasso's. Vraag uw bank om de automatische incasso te storneren.
Bent u het niet eens met een afschrijving van een SEPA-incasso Algemeen? Deze kunt u binnen 8 weken na afschrijving laten terugboeken. Een SEPA-incasso Bedrijven kunt u niet terugboeken. Deze kunt u alleen vooraf weigeren of op de dag dat de incasso van uw rekening wordt afgeschreven.