Als een probleem met iemand op het werk echt te erg wordt, probeer er dan met iemand anders over te praten. Het lucht niet alleen op, maar een collega kan u misschien ook helpen om iets te veranderen aan de situatie. Vermijd het roddelen op het werk, dit zal het probleem alleen erger maken.
De lastige collega
Je weet wel: Mark die de hele dag door onnodig veel aan je hoofd zit te kletsen, of Daniëlle die constant spullen van je bureau 'leent' om ze vervolgens nooit meer terug te geven. Hij of zij kost je onnodig veel energie, tijd en – zeker niet onbelangrijk – verpest je goede humeur op het werk.
Zo ga je ermee om: spreek je collega's aan op gedrag dat met jou te maken heeft, zoals slecht luisteren. En zeg duidelijk dat je dit niet oké vindt. Zet vervolgens je eigen irritatie even op pauze en vraag waarom je collega dit project of die klant zo belangrijk vindt.
Wellicht kun je op tafel krijgen waar het verschil zit en waarom je dat belemmert: in een sfeer van vertrouwen en wederzijds respect kom je een eind om dit bespreekbaar te krijgen. De vraag is of de medewerker zelf zijn/haar arbeidscontract wel als een gelukkig huwelijk ervaart.
Er heerst een onveilige sfeer in het team
Als teamleden het gevoel krijgen dat ze afgebrand worden als ze hun mening geven, dan zullen ze zich de volgende keer wel twee keer bedenken. Ook onderling geroddel of alleen maar benadrukken wat teamleden fout doen, is funest voor een goede sfeer en dus voor de samenwerking.
De eerste stap om erachter te komen of iemand in je team past, zit in het voorwerk: onderzoek wat je nodig hebt in je team. Wat is keihard nodig in je bedrijf, maar gebeurt nu niet of te weinig? Of vertrekt een huidig teamlid en zoek je vervanging? Wat helpt is om te kijken naar wat iemand gaat bijdragen in je bedrijf.
Kom je niet tot actie naar je collega toe, dan kun je het incident bespreken met de vertrouwenspersoon van je organisatie. Deze kan met je meedenken, en je helpen met de te zetten stappen.
Wie zich beter voordoet dan hij is, plant zich vaker voort'. De beste manier om iemand te 'betrappen' op liegen, is het stellen van onverwachte vragen, aldus de universitair docent. Door concrete, onverwachte vragen te stellen, wordt het moeilijker voor de ander om zijn of haar verhaal geloofwaardig te houden.
Je collega maakt veel oogcontact. Bijvoorbeeld in gesprekken met andere collega's, tijdens vergaderingen of op de vrijmibo. Je krijgt wel héél vaak een complimentje van je collega! Over je werk, maar ook over je uiterlijk of karakter.
Wees eerlijk
Het eerste wat je moet doen is eerlijk zijn. Dit verwijst niet alleen naar het uiten van hoe je je voelt tegenover anderen, maar ook om eerlijk te zijn tegen jezelf en toe te geven dat je je slecht voelt over de afwijzing, ongeacht of het echt is of alleen wordt waargenomen.
Hoe reageer je op kwetsende, beledigende en neerbuigende opmerkingen? Oefen vooral om beledigingen niet persoonlijk op te vatten. Weet dat mensen vaak anderen pijn doen omdat ze zelf pijn ervaren. Tracht daarom om je eigen ego uit de situatie halen.
Jaloerse collega's verdelen je team in kampen die niet meer soepel met elkaar samen kunnen werken. Afgunst staat groei in de weg en ook het werkplezier gaat er niet op vooruit. Jaloezie op de werkvloer komt vaak vanuit onzekerheid. Werknemers proberen zelf beter uit de verf te komen door anderen naar beneden te halen.
Probeer ze niet te veranderen
Wie een narcist probeert te veranderen, komt van een kale reis terug. Ze zien totaal geen probleem in hun gedrag want ze kunnen zich toch niet inleven in het standpunt van de ander. Doe alsof je meedoet met hen.
Laat die jaloerse collega zijn verhaal doen. Probeer nadien uit te leggen hoe jij zijn of haar gedrag interpreteert. Verwijs naar een concreet voorbeeld van jaloezie in plaats van enkel te zeggen dat hij of zij altijd maar jaloers is. Dat maakt het eenvoudiger om het probleem aan te kaarten en is minder beschuldigend.
Mannen stelen om voor hun gezin te zorgen
Of dat hun gezin moet eten of dat hun vrouw en kinderen het geld hebben uitgegeven waarvoor ze zo hard hebben gewerkt. Het is opmerkelijk dat wanneer mannen stelen, ze bijna altijd uitleggen dat hun familie, in plaats van zij zelf, iets nodig had.
Symptomen van kleptomanie
Je steelt spullen uit winkels of van mensen thuis. Het gaat hierbij niet om de waarde van of behoefte aan het voorwerp, maar om de kick van het stelen. Tijdens het stelen worden adrenaline en endorfine afgegeven, waardoor je een bevredigend en opgelucht gevoel krijgt.
Diefstal op het werk is een arbeidsconflict die meestal zwaar bestraft wordt. U kunt hiervoor een rechtvaardig ontslag krijgen zonder ontslagvergoeding of WW-uitkering. Als u in deze situatie terecht komt zijn de gevolgen vaak groot. Helaas denken veel ex-werknemers dat ze niets aan hun ontslag kunnen doen.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
Mensen die geen teamspeler zijn worden bijna als minder gezien. In ieder geval moeten ze hard aan zichzelf gaan werken, want met teamspelers worden de gestelde doelen sneller behaald, er wordt eerder gewonnen.