Zo ontstaat file. Als er veel auto's op een bepaald stuk weg rijden, loopt de weg vol. “Hierdoor daalt de volgafstand tussen de auto's en kan de minste rembeweging leiden tot een schokgolf: de volgende auto moet ook remmen, de auto erna nog meer, die daarna nog meer en zo ontstaat een file”, legt Beeckman uit.
Om onnodige files te voorkomen, is het zaak op snelheid in te voegen en niet onnodig de remlichten te laten zien. Door simpel het gas los te laten, mindert de auto ook snelheid. Maak bij file optimaal gebruik van de banen. Voeg als het aantal rijbanen van 3 naar 2 gaat pas in bij de pijlen.
De drie aangereikte oplossingen om het fileprobleem op te lossen, namelijk tolheffingen, rekeningrijden en spits mijden, zijn alle drie gebaseerd op financiën.
De slechtste tijden. Op dinsdag en donderdag kun je beter activiteiten thuis of op het werk plannen. Vooral donderdag ontwikkelt zich een probleem. Rond de middag op pad gaan lost weinig op, want ook dan ontstaan steeds meer files.
Andere belangrijke reden van de toenemende verkeersdrukte is de aantrekkende economie. Als mensen meer te besteden hebben, worden meer kilometers gereden. Dat geldt vooral voor de zakelijke markt en de transportsector. Economische groei resulteert in meer transport van goederen en dus meer voertuigen op de weg.
3. Hoe lang staan we in de file? Gemiddeld staat een Nederlander van 18 jaar en ouder zo'n 7 minuten per week in de file. Degenen die minstens 1 keer in de week te maken hebben met een file lopen gemiddeld 43 minuten vertraging op.
Om files te bestrijden blijft de overheid de komende jaren rijstroken en nieuwe wegen aanleggen. Van 2018 tot 2030 trekt de overheid € 19 miljard uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.
In en rond Rotterdam stonden automobilisten daardoor in 2022 al met al dus een ruime werkweek in de file, zo'n 25 procent langer dan in 2021. Na Rotterdam, Nijmegen en Den Haag maken Haarlem, Eindhoven, Arnhem, Amsterdam, Breda, Leiden en Tilburg de top-10 vol met stuk voor stuk minimaal 30 file-uren.
Afhankelijk van je bestemming kun je route kiezen via de nieuwe snelweg A4 door Midden-Delfland en de Beneluxtunnel. Ik heb veel ervaring met kamperen vlak langs de snelweg in een tent en ik kan je verzekeren dat het tussen 02:30 tot 03:30 het rustigst is.
Nederlanders vinden de file in 2019 maar een beperkt maatschappelijk probleem. Agressie op de weg en in het openbaar vervoer, verkeersonveiligheid, geluidsoverlast en luchtverontreiniging ziet men als grotere ergernissen. De meeste mensen ervaren gevoelens van berusting en acceptatie wanneer zij in een file belanden.
1. A27 Utrecht-Breda, bij Lexmond Noordeloos. 2. A4 Amsterdam-Den Haag, bij Roelofarendsveen Hoogmade.
Welke soorten files bestaan er? Stokt het verkeer in de tegenrichting van een incident, dan spreekt men van een kijkfile. Is de wegcapaciteit nog niet helemaal volzet, dan gaat het vaak om accordeonfiles of filegolven. En als er zonder reden wordt geremd met vertragingen tot gevolg, dan spreekt men van spookfiles.
Toename ongevallen, ongelukken, pech
Ook hier weer een algehele wegversmalling doordat een of meerdere rijbanen wordt afgesloten. Bovendien rijden mensen al automatisch langzamer om iets van het ongeluk te kunnen zien (ramptoerisme).
De belangrijkste redenen om een weg te verbreden is uiteraard congestie, bijvoorbeeld wanneer er meer verkeer over een weg rijdt dan waar deze oorspronkelijk op ontworpen is. Een veel voorkomende wegverbreding is van 2x2 naar 2x3 rijstroken, met name in stedelijke en plattelandsgebieden.
Niet in de spits de weg op. Het mag een open deur lijken, maar niet in de spits rijden is de gemakkelijkste manier om druk verkeer tijdens de spits te vermijden. In het algemeen kun je zeggen dat de ochtendspits op werkdagen tussen 07.00 en 09.00 uur is en de middag/avondspits tussen 16.00 en 19.00 uur.
Het onderzoek
In ongeveer 75% van de gevallen bleek de linkerbaan de snelste rijbaan te zijn. In een file van 5 kilometer kan de tijdwinst op de linkerbaan oplopen tot zo'n 4 minuten. Dat betekent dus dat het rijden op de linkerbaan een redelijke tijdwinst kan opleveren.
Filerecords. Al vallen die lengtes nog in het niet vergeleken met de drukte op de weg voor de coronapandemie. Op 22 januari 2019 veroorzaakte sneeuw de langste file ooit. Aan het einde van de middag, stond er ruim 2287 kilometer file op de Nederlandse wegen.
Als we even geen rekening houden met vrachtwagens en bestelwagens, staan er in een file op een snelweg met 2 of 3 rijstroken dus tussen de 100 en 160 auto's per km. Een gemiddelde ochtendspits telt 250 kilometer file, dus in totaal zo'n 25.000 à 40.000 auto's.
De langste file ooit ter wereld
Duizenden automobilisten zaten in 2010 op de China National Highway maar liefst twaalf dagen vast in een file van honderd kilometer. De auto's op deze snelweg tussen Tibet en Beijing kwamen per dag nauwelijks een kilometer vooruit.
November is traditiegetrouw dé filemaand. Dat heeft onder meer te maken met de winter(tijd), maar ook met onze vakantiedagen.
In 2022 was Londen volgens deze verkeersindex de stad met de meeste files ter wereld. In de Britse hoofdstad, inclusief de voorsteden, is de reistijd zelfs toegenomen.