De belangrijkste redenen om een weg te verbreden is uiteraard congestie, bijvoorbeeld wanneer er meer verkeer over een weg rijdt dan waar deze oorspronkelijk op ontworpen is. Een veel voorkomende wegverbreding is van 2x2 naar 2x3 rijstroken, met name in stedelijke en plattelandsgebieden.
Om files te bestrijden blijft de overheid de komende jaren rijstroken en nieuwe wegen aanleggen. Van 2018 tot 2030 trekt de overheid € 19 miljard uit voor nieuwe wegen en de aanpak van knelpunten. Bovendien reserveert het kabinet extra geld om wegen, vaarwegen en openbaar vervoer te verbeteren.
Nederlandse snelwegen hebben altijd een A-nummer. 1- of 2-cijferige A-nummers zijn rijkswegen (A1, A12). Driecijferige A-nummers zijn over het algemeen provinciale snelwegen (bijvoorbeeld A348 Arnhem-Dieren). In eerste instantie werden de rijkswegen (de latere A-wegen), genummerd 'met de klok mee' vanuit Amsterdam.
De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd. In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
In Nederland hebben de snelwegen een A nummer. Zoals bijvoorbeeld de A1, de A2 of de A7. Die A staat voor autosnelweg. Je hebt daarnaast ook wegen die beginnen met een N, wat staat voor niet-autosnelweg.
Vanwege de crisis in de jaren '30 kon men niet beginnen met het daadwerkelijk aanleggen van Rijksweg 3. Ondanks de plannen tot in detail waren uitgewerkt was er simpelweg te weinig geld om alle plannen te realiseren. Het eerste stuk snelweg in Nederland, tussen Den Haag en Zoetermeer, viel duurder uit dan gedacht.
De A11 had er ook moeten komen, maar nu heet hij N11 (tussen Leiden en Bodegraven). De weg is nooit uitgebouwd tot een officiële snelweg, vandaar dat hij nooit een snelwegnummer heeft gekregen. En zo zijn er meer wegen die ooit waren bedoeld als snelweg maar het nooit zo ver hebben geschopt.
De N206 is opnieuw de drukste N-weg van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Net als in 2019, het jaar voor corona, stonden op de weg die van Zoetermeer, via Leiden naar Katwijk loopt de meeste files. Op de N206 staan vooral rond Leiden de meeste files, laat de ANWB weten.
De oudste straatweg in Nederland buiten de steden is die tussen Utrecht en De Bilt.
Gebruik de routeoptie 'Tolwegen en snelwegen vermijden' als je een elektrische fiets of een lichte motor (minder dan 125 cc) gebruikt. Je kunt je favoriete reizen vastzetten door onderaan op de knop Vastzetten te tikken. Lees meer informatie over hoe je je favoriete reizen vastzet.
Demonstranten blokkeerden vanmiddag drie snelwegen door het hele land. Het gaat om de A1 bij Barneveld, de A50 bij Epe en de A28 bij Nunspeet. Eerder riepen boeren op om Nederland vandaag 'een kwartier plat te leggen om solidariteit met de boeren' te tonen.
Op 8 augustus 1932, vandaag precies 90 jaar geleden, reden de eerste auto's over de nieuwe en eerste snelweg van Duitsland tussen Keulen en Bonn.
Autorijden in Nederland is met de groei van de files een ellende. Wie de auto pakt ziet al snel waar het misgaat: Overvolle wegen, langzaam tot stilstaand verkeer, opstoppingen op elk uur van de dag. Het openbaar vervoer blijkt helaas geen goed alternatief. Het gevolg is massaal in de file staan.
Daarnaast is het fileprobleem relatief makkelijk op te lossen, want een file bestaat grotendeels uit lege stoelen. Als een kwart van de filerijders bij elkaar in de auto stapt zijn de files zo opgelost. Blijkbaar vinden de filerijders dat minder aantrekkelijk dan in de file staan.
Files ontstaan als er in één keer een heleboel auto's op de weg zijn (in piekuren) of door tijdelijke verstoringen, veroorzaakt door incidenten zoals ongevallen, pech of wegwerkzaamheden.
1. Amsterdam, 873.338 inwoners. Amsterdam is de grootste stad van Nederland. Onze mooie hoofdstad telt ruim 873.000 inwoners en is een ware trekpleister voor toeristen.
woensdag 12 juli (avond)
De donderdagavondspits is doorgaans de drukste spits van de week. We verwachten dat het vanwege de zomervakantie deze spits niet zo'n vaart zal lopen, maar toch moet je her en der in het land nog wel rekening houden met files door verkeersaanbod.
Het is 828 kilometer (514,5 mijlen) lang van Windsor naar de grens met Quebec. Het deel van de snelweg dat door de stad Toronto loopt is de drukste snelweg ter wereld, en een van de breedste.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h. Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h.
De Rijksweg 10, beter bekend als de Ringweg A10 is een autosnelweg in Nederland. De A10 vormt de ring van Amsterdam, en is de enige snelweg die volledig als ringweg is aangelegd in Nederland.
Snelwegen komen gevaarlijker over dan ze in werkelijkheid zijn. Dat heeft vooral te maken met de hoge snelheid en auto's die op meerdere banen naast elkaar rijden. Toch gebeuren de meeste verkeersongelukken niet op snelwegen maar op 80- en 50 kilometer wegen.
Wanneer je de eerste keer op de snelweg gaat rijden, dan moet je ook invoegen. Voor veel kandidaten is de angst om dit verkeerd te doen heel groot. Vooral als het druk is krijgen veel mensen het zweet in hun handen. Toch is invoegen niet moeilijk als je je aan een paar regels houdt.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer.