Check of de persoon/webwinkel betrouwbaar is voordat je tot betaling overgaat. Op politie.nl kun je controleren of er meldingen gedaan zijn over de verkoper. Als dat zo is, weet je dat de verkoper waarschijnlijk niet te vertrouwen is.
U kunt zich opgelicht voelen terwijl dat voor de wet geen oplichting is. Als u daarover twijfelt, bel dan 0900 - 8844 (belkosten). De politie vertelt u dan of, en zo ja, hoe u aangifte kunt doen.
Ben je online opgelicht? Blokkeer je pinpas en/of creditcard en doe direct aangifte bij de politie. Voor het melden van fraude kun je terecht op de website van de Fraudehelpdesk of via hun telefoonnummer 088-7867372.
Krijg ik mijn geld terug? De kans dat je je geld terug krijgt is erg klein. Als de zaak door de politie wordt behandeld, dan bepaalt de rechter of het geld terugbetaald moeten worden. Maar meestal heeft de oplichter het geld al opgemaakt voordat je het eindelijk kunt terugkrijgen.
Met alleen je IBAN nummer en je adres kan iemand nog geen geld van je rekening halen of geld overboeken van jouw naar zijn/haar rekening. Daarvoor heb je nog altijd een toegangscode of verificatiecode nodig of een identiteitsbewijs.
Dat doe je door met je muiswijzer op de link te staan zonder erop te klikken. Zo zie je het adres waar de link je naar toe wil sturen. Hieruit is meestal op te maken of het om phishing gaat of niet, omdat je dan kunt zien dat je niet naar de officiële website van de instantie gaat.
Bij identiteitsfraude misbruikt iemand je persoonsgegevens. Het gaat bijvoorbeeld om je paspoort, je burgerservicenummer of handtekening. Diefstal van gegevens gebeurt vaak online of bijvoorbeeld via het oud papier.
Helaas staan er geen nieuwe uitzendingen meer gepland van het programma Opgelicht?!. Dat betekent dat wij vanaf nu geen nieuwe zaken meer kunnen/gaan onderzoeken. Die kunt u dus niet meer insturen. Lees hier de volledige mededeling van de redactie.
een mannelijk persoon die oplicht. 1) Aflegger 2) Afzetter 3) Bedrieger 4) Beurzensnijder 5) Charlatan 6) Crimineel 7) Dief 8) Falsaris 9) Flessentrekker 10) Fortuinzoeker 11) Fraudeur 12) Iemand die bedri...
Volgens onderzoek van RTL Nieuws blijkt dat er slechts in 1% van de gevallen een dader wordt gevonden. Ondertussen worden er wel zo'n 685 Nederlanders per dag opgelicht.
In 2021 is 17 procent van de bevolking slachtoffer geweest van een of meer online delicten of incidenten. Tien procent was slachtoffer van online oplichting en fraude, 7 procent van hacken, 2 procent van online bedreiging en intimidatie, en minder dan 1 procent van overige online delicten.
Met een kopie van uw identiteitskaart waarop uw naam, geboortedatum en burgerservicenummer staan, kunnen fraudeurs bijvoorbeeld een lening aanvragen of een telefoonabonnement afsluiten. Het gevolg is dat u rekeningen ontvangt voor zaken die u niet heeft gekocht.
Dit betekent dat er geen persoonlijke informatie, bijvoorbeeld je geboortedatum, in het BSN verwerkt is. Een persoon is daarom niet te herkennen aan een BSN. Het BSN wordt alleen door de overheid gebruikt bij de verwerking van persoonsgegevens en in rechtstreeks contact met jou.
Criminelen misbruiken uw BSN nummer om identiteitsfraude te plegen. Met uw persoonlijke gegevens die ze hebben bemachtigd (bijvoorbeeld via phishing), kunnen bankrekeningen geopend worden om aankopen op krediet te doen, of om crimineel geld naar door te sluizen.
Meld het bij de fraudehelpdesk. Doe aangifte van oplichting en fraude bij de politie. Bel 0900 - 8844 of meld het online op politie.nl. Als je anoniem een melding wilt doen van fraude, waarvan je niet zelf het slachtoffer bent, kun je bellen naar Meld Misdaad Anoniem op 0800 - 7000.
De gegevens komen bijvoorbeeld uit data van callcenters of via het hacken van websites van bijvoorbeeld internetwinkels. Het is ook mogelijk dat u voorafgaand bent gephisht. Een oplichter heeft vaak de volgende informatie van een slachtoffer: Naam, geboortedatum, BSN-nummer, adres en telefoonnummer.
Sommige websites of apps maken het mogelijk om via je telefoonnummer het wachtwoord van accounts te resetten. Als iemand dan dus toegang heeft tot je telefoonnummer door simswapping of je simkaart te stelen, kan iemand op die manier dus ook toegang krijgen tot dat soort accounts.
Met een kopie van uw identiteitsbewijs kunnen oplichters een online bankrekening openen of een telefoonabonnement afsluiten. Maak kopieën van uw ID-bewijs onbruikbaar voor oplichters. Of gebruik hiervoor de app KopieID. Oplichters kunnen in uw afval zoeken naar loonstrookjes, jaaropgaven of verzekeringspapieren.
De echtheidskenmerken zijn kenmerken die zonder hulpmiddelen te controleren zijn. Dit zijn onder andere het schaduwwatermerk, het kinegram, een voelbaar reliëf en ImagePerf.
Denkt u dat iemand uw DigiD-inloggegevens heeft of is uw telefoon met de DigiD app gestolen. Onderneem dan direct actie. Iemand kan met uw inloggegevens bijvoorbeeld uw bankrekeningnummer bij de Belastingdienst wijzigen of persoonlijke gegevens bekijken in MijnOverheid.
Met de gegevens die ze op deze manier in handen krijgen, kunnen criminelen verschillende dingen doen. Denk aan het openen van leningen of bankrekeningen op jouw naam. Ook kunnen ze uit jouw naam anderen oplichten.
Om phishing tegen te gaan, proberen banken valse afzenders (e-mailadressen of mobiele nummers) en valse websites op te laten sporen en te laten blokkeren. U kunt de banken daarbij helpen door een phishing-bericht waarin een bank wordt nagebootst, zo snel mogelijk te melden bij die bank.
Digitale bankrovers kunnen computers besmetten met een virus en op die manier de beveiligde omgeving van internetbankieren overnemen. Op die manier kan een bankrekening van een nietsvermoedende rekeninghouder worden geplunderd.