Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.
Tijdens het opstijgen en het landen gebeuren namelijk de meeste ongelukken. En dan is het belangrijk dat de luikjes open zijn. Zo kunnen de stewardessen namelijk zien aan welke kant van het vliegtuig en via welke nooduitgang de passagiers het vliegtuig zouden kunnen verlaten.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Cabine druk en zuurstof (dat kan alleen in een hermetisch afgesloten ruimte) is nodig vanaf 10000 foot. Kleine vliegtuigen zoals bv een Cessna vliegen veel lager en kunnen in theorie gewoon een raam open doen tijdens het vliegen.
"Uit onderzoek blijkt dat de lucht in veel slaapkamers ongezond is door te weinig ventilatie", zegt Van Meegeren. Het raam openen helpt dan uiteraard, maar dat zorgt met deze temperaturen wel voor kou in huis. Ook verspil je veel energie als je de verwarming aanzet met het raam open. Doe dat dus vooral niet.
Het is wel belangrijk dat de lucht in de slaapkamer voldoende verse zuurstof bevat en van goede kwaliteit is – bijvoorbeeld door de afwezigheid van fijn stof. Met open raam slapen aan een grote baan met veel verkeer wordt niet alleen omwille van het lawaai, maar ook omwille van de slechte luchtkwaliteit afgeraden.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Het antwoord is kortweg ja, je kunt uit een vliegtuig worden gezogen. In april overkwam het een passagier tijdens een Southwest-vlucht in de VS. Het raampje naast haar brak als gevolg van een explosie van één van de motoren en ze overleed op tragische wijze door de brokstukken die haar kant opvlogen.
Is het mogelijk dat turbulentie in een vliegtuig zo hevig is dat de vleugels afbreken? - Quora. Ja, dat kan.
De stoelen achterin
Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy. In een vliegtuig is er natuurlijk al niet zoveel privacy, maar een klein beetje rust is wenselijk.
Vermijd keuken, toiletten en gangplaats
Vermijd op een groot vliegtuig om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
Werking tijdens de vlucht
Sommige vliegtuigen kunnen ook tijdens de vlucht gebruikmaken van straalomkering. Meestal gaat het hier dan om propellervliegtuigen. Er zijn een paar voordelen: men kan snel afremmen in de lucht en men kan snel hoogte verliezen zonder dat daarbij de snelheid toeneemt.
Bij de landing van een groot vliegtuig is er een wolk verbrand rubber. Als nu de wielen op landings snelheid gebracht worden, wordt dit vermeden. De aandrijving kan gebeuren door een elektrische motor in het wiel.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
De reden dat de cabineverlichting uit gaat is dus uit veiligheidsoverwegingen. De belangrijkste reden is dan ook dat je ogen aan het donker wennen. Mocht er namelijk iets mis gaan, dan valt de stroom uit zodra de motoren stilstaan. Het enige wat dan brandt is de noodverlichting (gangpad en licht bij de uitgangen).
Een vliegtuigcrash is de nachtmerrie van veel reizigers, en gelukkig komt het niet vaak voor. Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Uit het overzicht op de website blijkt de regionale Thaise carrier Nok Air de onveiligste airline van dit moment te zijn. Op de voet gevolgd door Nepal Air. Ook deze luchtvaartmaatschappij scoort slechts 1 ster, die de airline verdient omdat de toestellen boven de VS mogen vliegen.
Hoe vaak per jaar stort een vliegtuig neer? Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Laat de ventilatie na het douchen nog minimaal 15 minuten aan staan. Klaar met douchen? Droog de muren en vloer met een wisser of handdoek. Houd de badkamerdeur nog 15 minuten dicht.
Blijf daarom binnen tijdens onweer en doe de volgende dingen: Sluit ramen en deuren. Blijf uit de buurt van elektrische kabels. Ga niet in bad of onder de douche.
Een koele, goed geventileerde slaapkamer biedt namelijk veel zuurstof om spieren te herstellen en diep te kunnen slapen. U zal verkwikt wakker worden. Precies zoals het hoort na een goede nacht slapen. Daarom is ventilatie van de slaapkamer zo belangrijk.